شهری

تاثیر هراس از بیمارستان بر افزایش شیوع کرونا در مشهد

کد خبر : 38157

بررسیهای تخصصی مسوولان بهداشتی خراسان رضوی نشان می‌دهد که در میان علل بازگشت دوره‌ای اوجگیری شیوع ویروس کرونا “تاخیر شهروندان مشکوک به ابتلا در مراجعه به هنگام به مراکز درمانی” عاملی مهم و به شدت تاثیرگذار بر افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن بوده است. نقشی که به شکلی دوسویه هم بر افزایش شمار جانباختگان و هم بر گسترش چرخه انتقال ویروس کرونا تاثیر مستقیم دارد.

به گزارش صبح مشهد، ایرنا نوشت: در حالی که فرد مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا باید حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از مشاهده نخستین علامتهای بیماری به پزشک ذیصلاح و یا مرکز رسمی درمانی مراجعه کند دیده می‌شود که بسیاری از شهروندان این مدت را پنج تا ۱۰ روز به تاخیر انداخته و بدین ترتیب زمانی مراجعه می‌کنند که زمان مناسب و مطلوب برای اقدامات درمانی مناسب سپری شده و فرد در شرایط بحرانی غیرقابل کنترل پزشکی قرار گرفته است.

علت جان باختن دو تن از چهره‌های ورزشی محبوب مردم یعنی روانشادان “مهرداد میناوند و علی انصاریان” نیز همین بوده است یعنی طبق اظهار خویشان و دوستان ایشان این دو مرحوم خیلی دیر هنگام به بیمارستان مراجعه کردند.

بر اساس این تحلیل آماری “مراجعه دیرهنگام شهروندان علامت‌دار مشکوک به ابتلا به ویروس همه‌گیر” نه تنها می‌تواند تاثیری برابر با عدم رعایت دستورات پیشگیرانه بهداشتی همچون استفاده از ماسک بهداشتی صورت، فاصله فیزیکی ایمن در اجتماعات و معاشرتها و شست و شوی مرتب دستها داشته باشد بلکه می‌تواند نقشی فراتر از تاثیر این موارد بر اوج‌گیری ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ نیز ایفا کند.

به این ترتیب عموم مردم باید آگاه باشند که هم‌اینک مراجعه دیرهنگام به پزشک ذیصلاح و مراکز رسمی درمانی از سوی افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، مانعی بسیار جدی فراروی مهار انتقال و شیوع ویروس همه‌گیر و به ویژه درمان بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌رود.

متخصصان امر یکی از دلایل سهل‌انگاری شهروندان مشکوک به ابتلا ویروس کرونا را در مراجعه به هنگام به پزشک “بیمارستان هراسی” می‌دانند.

مرگ به خاطر مراجعه نا به هنگام

رییس کمیته علمی و عضو ستاد مقابله با بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی در این خصوص گفت: با کمال تاسف مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به بیمارستانها یکی از علل فوت آنها به شمار می‌رود چرا که در این گونه موارد وقتی بیمار به بیمارستان ارجاع داده می‌شود که دیگر کاری از دست پزشکان ساخته نیست.
دکتر محمود شبستری افزود: با مشاهده علائم حاد بیماری در همان هفته اول بایستی بیمار به مراکز درمانی انتقال داده شود و اگر بعد از ۲ هفته یا بیشتر بیمار را انتقال دهیم علائم بیماری شدت یافته و خطر مرگ و میر افزایش می‌یابد.
این در حالی است که بر اساس نظام ارجاع بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به عنوان الگویی موفق در سطح کشور مطرح است فرآیند درمان بیماران کرونایی بسته به شدت علائم و وخامت بیماری در سطح یک از مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاهها آغاز می‌شود و بیماران در صورت نیاز در سطح ۲ به کلینیک‌های تخصصی و در سطح ۳ به بیمارستانهای ویژه کرونا ارجاع داده می‌شوند.
تماس با سامانه‌های ۱۹۱ و ۴۰۳۰ سطح صفر نظام ارجاع درمان بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و پزشکان تاکید دارند با مشاهده هرگونه علائم مشکوک قبل از هر اقدامی مردم با این سامانه تماس بگیرند.

از بیمارستان نترسید!
رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر بیمارستان هراسی یکی از معضلات در درمان بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ است.
دکتر علیرضا صداقت افزود: برخی از بیماران به دلیل ترس و این تصور غلط که بیمارستان آلوده است و سبب مرگ بیمار می‌شود از مراجعه به بیمارستانها پرهیز می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که با کمال تاسف وقتی بیمار را به بیمارستان انتقال دهند که علائم و عوارض کرونا در او شدت یافته است و در چنین شرایطی فرآیند درمان سخت‌تر شده و ممکن است کاری از دست تیم پزشکی بر نیاید.
وی اضافه کرد: همکاران من به طور شبانه‌روزی و با از خود گذشتگی در بیمارستانها تلاش می‌کنند تا جان بیماران کرونایی را نجات دهند لذا بیمار کرونایی بدحال حتما باید به بیمارستان انتقال یابد.
این پزشک فوق تخصص مراقبتهای ویژه گفت: در مواقعی که کرونا خفیف است از بیماران خواسته می‌شود که برای پرهیز از خطرات احتمالی به بیمارستان مراجعه نکنند و از طریق تماس با سامانه‌های ۱۹۱ و ۴۰۳۰ به درمانگاهها و مراکز خدمات جامع سلامت و کلینیک‌های تخصصی برای دریافت خدمات هدایت می شوند.
صداقت تاکید کرد: در صورتی که نیاز به بستری از سوی همکاران پزشک تایید شد، بیمار حتما باید بستری و تحت درمانهای استاندارد و تخصصی قرار گیرد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن