زندگی

طرز تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم مرحله به مرحله

کد خبر : 37773

حلوا یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین دسرهای سنتی ایران است. البته به مرور زمان دیگر از حلوا به عنوان دسر یا غذا استفاده نمی شود و حلوای آرد گندم بیشتر برای مراسم های مذهبی مثل مراسم ختم مورد استفاده قرار می گیرد. با مقدار موادی که در این آموزش تهیه حلوا قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلوا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلوا تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با ما همراه باشید با طرز تهیه حلوا خوشمزه و مجلسی با آرد گندم.

مواد لازم برای تهیه حلوا
شکر ۱ لیوان
آرد سفید ۲ لیوان
پودر هل مقدار کمی
روغن مایع دو سوم لیوان
گلاب ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوا با آرد گندم
برای تهیه شربت حلوا ابتدا یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید سپس ۲ لیوان آب داخل آن بریزید. در ادامه گلاب را به همراه شکر و پودر هل به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.

پس از اینکه شکر حل شد زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از اینکه شربت آماده شد آنرا روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید چون زمانی که می خواهید آنرا به آرد اضافه کنید باید داغ باشد.

در مرحله بعدی آرد را دو مرتبه الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود سپس یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید و روغن مایع را داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن مایع داغ شد حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا روغن داغ بماند.
در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آرد را به آن اضافه کنید. آرد را تفت دهید تا تغییر رنگ دهید و رنگش کمی مایل به کرمی شود. توجه داشته باشید که این مرحله خیلی مهم است چون اگر از آرد غافل شوید سریع ته می گیرد.

اگر آرد بسوزد طعم حلوای شما خراب می شود. پس از اینکه رنگ آرد تغییر کرد روغن را به صورت داغ به آرد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا روغن و آرد کاملا یکدست شوند. حرارت زیر تابه را کم کنید و شربت را کم کم به حلوا اضافه کنید.

مواد را با قاشق خوب مخلوط کنید تا حلوا حالت خمیری به خود بگیرد. پس از اینکه حلوا روغن انداخت و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید. برای تزیین حلوا می توانید از خلال پسته ، خلال بادام و پودر نارگیل استفاده کنید.

نکات کلیدی تهیه حوا :
• تهیه آرد و روغن مناسب یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید هنگام طبخ حلوا در نظر داشته باشید.
• الک کردن درست و با حوصله آرد را فراموش نکنید. اگر آرد را با حوصله الک نکنید ممکن است آرد در حلوای شما به صورت گوله باشد.
• سعی کنید از روغن‌های زعفرانی، طلایی یا حیوانی استفاده کنید.
• دانه‌های هل را به صورت کامل آسیاب کنید تا زیر دندان هنگام میل کردن حلوا نیایند.
• در ریختن زعفران زیاده‌روی نکنید چرا که باعث می‌شود حلوای شما به زردی بزند.
• حلوای شما نباید ته بگیرد. به همین دلیل باید دائما آرد را تفت بدهید و آن‌را رها نکنید.
• حرارت زیاد باعث می‌شود حلوای شما رنگ تیره‌ای بگیرد. در تمامی مراحل پخت از حرارت ملایم استفاده کنید.
• استفاده از عرق هل نیز در دقایق پایانی طبق حلوا می‌تواند عطر خوبی به حلوای شما بدهد.
• آهسته و پیوسته طبخ کردن یکی از اصلی‌ترین فوت‌وفن‌های درست کردن حلواست.
منبع : https://parsiday.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن