پایتخت فرهنگ اسلامی

نسخه خطی ۳۶۷ ساله کتابی با موضوع عاشورا در مشهد رونمایی شد

کد خبر : 47947

نسخه خطی کتاب “اللُّهوف علی قتلی الطُّفوف” اثر رضی الدین علی بن موسی بن طاووس از علمای مشهور قرن هفتم هجری که در سال ۱۰۷۷ هجری قمری کتابت شده و به وقایع عاشورا پرداخته است در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد، نویسنده، کتاب اللهوف، وقایع مرتبط با امام حسین(ع) از قبل تولد آنحضرت تا رویدادهای پس از واقعه عاشورا را در بر می‌گیرد. نویسنده، کتاب را برای مسافران عتبات و زائران سیدالشهدا(ع) و به‌صورت مختصر نوشته و به همین سبب، سلسله اسناد روایات را حذف کرده و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است.

یکی از کارشناسان مذهبی و استادان حوزه علمیه خراسان روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از این کتاب گفت: وجود کتاب لهوف در قفسه‌های کتب ادعیه حرم امام حسین(ع) تحقق آرزوی نویسنده آن است تا عاشقان آن حضرت از طریق مطالعه آن، به معرفت زیارت دست یابند.

حجت الاسلام مرتضی دهشت افزود: این اثر آموزه‌ای برای اهل معرفت و دارای نوآوری‌هایی در سبک نوشتار، نگاه به موضوع و نتیجه‌گیری و سبک تحلیل کتاب سبکی نو در چینش مطالب است.

سید ابن طاووس از عالمان و نویسندگان شیعه در قرن هفتم هجری و اهل حِلّه و استاد عالمانی چون علامه حلی و یوسف سدیدالدین، پدر علامه حلی است.

وی حدود ۵۰ کتاب دارد که الاقبال، المهمات و التتمات، کشف المحجه لثمره المهجه، مصباح الزائر و جناح المسافر و مهج الدعوات و منهج العبادات نمونه‌ای از آنها است. او در سال ۶۶۴ قمری وفات یافت.

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در مشهد شامل کتابخانه مرکزی و ۱۰ کتابخانه تخصصی مستقر در حرم مطهر رضوی افزون بر ۳۰ میلیون کتاب، سند و منبع مطالعاتی را در آرشیو خود نگهداری می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن