زندگی

راز خوشبختی؛ شستن ظروف!؟

کد خبر : 36848

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد مردان با مشارکت در کارهای خانه، می‌توانند قدم مهمی در بهبود رابطه با همسرشان بردارند

نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‌ارشد مشاوره

صبح مشهد– بسیاری از زن و شوهرها دوست دارند که رابطه خود با همسرشان را تقویت کنند، از نظر عاطفی به همدیگر نزدیک‌تر شوند و مشاجرات کمتری داشته باشند. شاید فکر کنید برای رسیدن به هر کدام از این موارد لازم است یک سری دستورالعمل‌های خاص را پیگیری کنیم تا بلکه به نتیجه برسیم. اما واقعیت این است که مطالعات متعددی که طی سال‌ها انجام و نتایج آخرین موردش هم به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که با توجه به یک موضوع امکان رسیدن به تمام این اهداف در رابطه با همسرمان تا حد قابل توجهی وجود دارد اما این موضوع که می‌تواند فواید شگفت انگیزی داشته باشد، چیست و برای رسیدن به آن باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

وقتی مردان دست به سیاه‌و‌سفید نمی‌زنند
در تحقیقات متعددی که در زمینه بهبود رابطه همسران انجام شده، یک موضوع به دفعات مورد تایید قرار گرفته است؛ کارها و مسئولیت‌های داخل خانه شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند رابطه بین همسران را به شدت بهبود بخشد یا باعث اختلافات و بگومگوهایی جدی شود. به عنوان مثال بررسی‌ها نشان می‌دهد همکاری نکردن مردان در کارهای خانه می‌تواند باعث تحلیل انرژی زنان به صورتی ویژه ‌شود. البته این موضوع چندان هم پیچیده نیست چراکه به صورت سنتی بار کارهای خانه بر دوش زنان است و اگر قرار باشد مردان مشارکتی در این زمینه نداشته باشند، از نظر روانی و جسمی زنان فشار زیادی را متحمل می‌شوند. این موضوع به ویژه بعد از بچه‌دار شدن اهمیت بیشتری می یابد . به عنوان مثال مطالعه محققان سوئدی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد میزان مشارکت پدران در کارهای خانه و بچه‌داری در یک سال اول بعد از تولد فرزند، یکی از عواملی است که می‌تواند حتی بر ثبات ازدواج تاثیر معناداری بگذارد و مشارکت کمتر پدران، احتمال طلاق را افزایش می‌دهد.

مشارکت در کارهای خانه، فواید شگفت‌انگیزی دارد
مطالعه محققان دانشگاه یوتا در آمریکا در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد وقتی کارهای خانه به صورت مشترک انجام می‌شود، نه تنها میزان بگو مگو بین زن و مرد در این باره کاهش پیدا می‌کند که دفعات رابطه عاطفی بین همسران هم افزایش می‌یابد و همسران رضایت بیشتری از این بخش از زندگی خود گزارش می‌کنند. البته این تنها فایده این موضوع نیست. رضایت از زندگی مشترک و تقویت رابطه عاطفی بین همسران از دیگر موضوعاتی است که رابطه مستقیمی با مشارکت هر دو نفر در کارهای داخل خانه دارد. مطالعات نشان داده زمانی که تمام بار کارهای خانه از جمله پخت غذا و ظرف شستن بر دوش زن است، احساس رضایت از زندگی‌مشترک در زن کاهش محسوسی پیدا می کند و البته احتمال بروز مشاجره در خانه افزایش می‌یابد. در مقابل اما وقتی مردان در کارهای خانه مشارکت می کنند و کارهایی را انجام می‌دهند، رابطه همسران بهبود می یابد . البته این موضوع هرچند کاملا قابل پیش‌بینی است اما بد نیست بدانید حتی درباره نحوه تاثیرگذاری این موضوع هم مطالعاتی انجام شده است. به عنوان مثال مطالعه‌ای که به تازگی نتایج آن منتشر و توسط محققان آمریکایی در دانشگاه وِیک فارست انجام شده است، نشان می‌دهد وقتی همسران برای خواسته‌های فرد مقابل انرژی صرف می کنند و بر مبنای آن چه او انتظار دارد، عمل می‌کنند، احساس نزدیکی آن ها به همدیگر به صورت محسوسی تقویت می‌شود.

اما شاید دوست داشته باشید بدانید مشارکت مردان در چه کارهایی بیشترین تاثیر را در بهبود رابطه همسران دارد و بهتر است همسران در زمان انجام کارهای خانه به صورت مشترک به چه نکاتی توجه داشته باشند؟

داوطلبانه انجام دهید
داوطلبانه انجام دادن کارها توسط مردان و پذیرفتن مسئولیت کاری در خانه بدون این که زن، ناچار از تذکر مداوم یا یادآوری قول و قرارها باشد، نکته مهم در تاثیرگذاری این موضوع است. در واقع اگر قرار باشد برای هر تکه ظرفی که مرد می‌خواهد بشوید، زن ناچار به تذکر شود، تاثیرگذاری این موضوع کاهش می یابد یا حتی ممکن است نتیجه عکس حاصل شود.

تشکر از همدیگر را فراموش نکنید
به عنوان خانم، وقتی همسرتان کاری در خانه انجام می‌دهد، ولو این که کار مختصری باشد، تلاش کنید بدون ایراد گرفتن، از او تشکر کنید. البته این نکته را مردان هم باید در نظر داشته باشند و بدانند تشکر کردن و قدردانی از همسر بابت کارهای خانه باعث دلگرمی او خواهد شد.

ظرف شستن را جدی بگیرید!

جالب است بدانید بر اساس مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام شده است، از بین کارهای خانه، ظرف شستن یکی از کارهایی بوده که انجام آن توسط مردان، تاثیر مثبت زیادی را به دنبال داشته است. متخصصان می‌گویند این موضوع ممکن است آن باشد که به صورت سنتی و در تبلیغات محصولات مرتبط با شستن ظروف، نقش زنان بسیار پررنگ ترسیم شده است. در نتیجه شکستن این کلیشه بیشتر به چشم می‌آید. از طرفی شستن ظروف بین کارهای خانه، کاری تکراری و البته تکرارشونده است. در نتیجه وقتی مردی آن را به صورت داوطلبانه انجام می‌دهد، می‌تواند تاثیر مثبت بیشتری بر زندگی مشترک خود بگذارد.

تقسیم‌بندی مطلوب خودتان را پیدا کنید
توجه داشته باشید که تقسیم کردن منصفانه کارهای خانه بین زنان و مردان، فرمول مشخص و ثابتی ندارد. این موضوع بسته به حجم کارها، میزان ساعت کاری خارج از خانه توسط همسران و وضعیت اقتصادی خانوار می‌تواند از یک خانواده به خانواده‌ای دیگر متفاوت باشد. اما هر چه هست بر اساس توصیه متخصصان این که مردی در کارهای خانه هیچ مشارکتی نداشته باشد می‌تواند به رابطه او و همسرش آسیب بزند. پس اگر به عنوان مرد خانه تمایل به بهبود رابطه با همسرتان را دارید و دوست دارید آرامش و رضایت بیشتری را در رابطه با او تجربه کنید، مشارکت در کارهای خانه را جدی بگیرید.

منبع: سلام زندگی- خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن