شهری

وزیر میراث فرهنگی:

سفارت روسیه با ارایه اسناد در بازسازی باغ خونی مشهد همکاری کند

کد خبر : 36440

سفارت روسیه با ارایه اسناد در بازسازی باغ خونی مشهد همکاری کند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تخریب سه ساختمان و بنای اثر تاریخی باغ خونی مشهد گفت: امیدواریم سفارت روسیه در تهران در دادن اسناد و تصاویر مربوط به این مجموعه برای احیای آن ما را همراهی کند.

صبح مشهد– باغ خونی مشهد سالها در اختیار کنسولگری روسیه به فرماندهی ژنرال سرکسی میکولوتوف قرار داشت و در سال ۱۳۲۰ قمری از آنجا به عنوان پایگاهی برای گلوله باران مردم متحصن در حرم مطهر امام رضا (ع) توسط روس ها استفاده شد. این باغ مدتی نیز به عنوان دفتر بازرگانی دولت روسیه مورد استفاده قرار گرفت.

علی اصغر مونسان روز شنبه پس از مراسم آغاز بازسازی اثر تاریخی باغ خونی در مشهد به خبرنگاران گفت: احیای مجموعه تاریخی ارزشمند باغ خونی با توجه به قدمت تاریخی آن مد نظر این وزارتخانه و در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی است.

وی افزود: باغ خونی یکی از مکانهای تاریخی است که اکثر مردم مشهد آن را می‌شناسند و در گذشته به عنوان باغ ایرانی شناخته می‌شده که در حال حاضر فضای سبز آن آسیب فراوانی دیده است.

او ضمن قدردانی از شهرداری مشهد به خاطر تملک این مجموعه تاریخی ادامه داد: توجه ویژه استاندار خراسان رضوی و وزارت میراث فرهنگی هم برقرار است و احیای این باغ همچون گذشته در دستور کار و برنامه است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در مرحله بازسازی هم ساخت ساختمانهای تخریب شده مد نظر است و در حال حاضر احیای فضای سبز این مجموعه که به شدت تخریب شده است توسط شهرداری مشهد انجام می‌شود.

طرح بازپیرایی اثر و فضای سبز باغ خونی مشهد توسط شهرداری این شهر و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و با اعتباری افزون بر ۲۲۰ میلیارد ریال از امروز در مشهد آغاز شد.

اثر یا مجموعه فرهنگی تاریخی موسوم به “باغ خونی ” به شماره ۳۲۴۰ در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۷۹ با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و حریم آن در سال ۱۳۸۰ و در طرح تفصیلی شهری لحاظ گردید.

در متون تاریخی به سفر ناصرالدین شاه به مشهد و اقامتش در این باغ اشاره و همچنین در سفرنامه مک گرگور هم از این باغ نام برده شده است و باغ موصوف در آن دوران در خارج از محدوده برج و باروی تاریخی شهر قدیم مشهد قرار داشته است.

احتمال داده می شود وجه تسمیه آن به دلیل وجود چشمه‌ها، منابع آب و قنات‌هایی است که به “خونیک، خانیک و خین” معروف بوده اند.

عرصه باغ حدود ۶.۵ هکتار و عمارت مرکزی آن حدود ۸۰۰ متر مربع است که در ۲ طبقه با سقف شیروانی و خرپاهای چوبی و با سبک معماری متاثر از معماری روسی ساخته شده است و برخی دیگر از ساختمان‌های جنبی آن تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است.

این باغ هم اکنون در ضلع شمال شرقی میدان بسیج مشهد و در خیابان عنصری این شهر واقع شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن