اقتصادی

قابل توجه وراث دارندگان سهام عدالت

کد خبر : 36384

مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار کرد: برای حفظ دارایی‌های مالی موضوع اعطای کارت اعتباری مطرح شد که در حال حاضر کارهای نهایی آن در حال انجام است تا از فشار فروش سهام جلوگیری شود. برای این‌کار چند بانک پیشقدم شده‌اند و به احتمال زیاد در دی‌ماه رونمایی شود که با برنامه‌ریزی بانک مرکزی قابل تحقق است.

ایلنا نوشت: محمد جواد فرهانیان در مورد آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان اظهار داشت: در این راستا شورای عالی بورس چندین مصوبه برای تسهیل امر داشته است اما باید توجه داشت که هماهنگی‌هایی بین دفاتر پیشخوان و سامانه‌های قوه قضاییه و همچنین سامانه‌های ارتباطی سپرده گذاری مرکزی با قوه قضائیه برقرار بشود. قبلاً این اقدامات از طریق دفاتر پیشخوان انجام می‌شد که قرار شد تمام امور مکانیزه و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود. از همین روی پیشنهاد شرکت سپرده گذاری مرکزی درحال حاضر این است که تمام وراث قانونی اولین گام‌های خود مانند انحصار وراثت و سپس ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام دهند.

وی ادامه داد: سامانه مربوط به جمع آوری و جابجایی سهام طراحی شد و درگاه‌های اتصال سهامداران انجام شده است. الان این موضوع باید در قوه قضاییه در اولویت باشد تا تمام نامه‌های استعلامی و اطلاعات از طریق قوه قضاییه به درستی در اختیار سپرده‌گذاری مرکزی قرار بگیرد. چون در این موضوع جابه‌جایی مالی صورت می‌گیرد بدنبال انجام امور از طریق درگاه‌های امن قوه قضاییه هستیم و این‌گونه نباشد که سپرده‌گذاری مرکزی تک تک با مراجع ذیربط ارتباط برقرار کند، بلکه تمام امور از طریق یک مبدا متمرکزکننده از قوه قضاییه هدایت شود.

فرهانیان تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در سمت قوه قضاییه خیلی در اولویت قرار ندارد و امیدواریم که با توصیه‌هایی که مرتب می‌شود به عنوان دغدغه در این قوه مطرح شده و با اعمال نظر آیت الله رئیسی این انتقال‌ها صورت بگیرد.

وی در مورد آخرین آمار در مورد متوفیان سهام عدالت گفت: تا تاریخ ۱۰ خرداد امسال تعداد متوفیان مشمول سهام عدالت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که طبیعتاً از آن تاریخ تا به امروز تعداد این افراد اضافه شده است، بنابراین باید آمار رسمی را از سازمان ثبت احوال استعلام کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از عزیزان در فناوری اطلاعات قوه قضاییه درخواست داریم تا نگاه اولویت‌دار به موضوع داشته باشند و تمام امکانات سپرده گذاری مرکزی در اختیار آن‌ها است. پیشنهاد ما در این زمینه یکپارچه‌سازی استاندارد است، مثلاً عزیزانی که گواهی انحصار وراثت آنها برای ده سال پیش است با مکانیزم جدید قوه قضاییه آپدیت شوند و اطلاعات به صورت متحدالشکل در اختیار سپرده‌گذاری مرکزی قرار بگیرد تا از پیچیدگی پرونده‌ها جلوگیری شود.
سهام عدالت
مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ورد توقف فروش سهام عدالت گفت: این موضوع مربوط به مدیریت بازار و سازمان بورس است و امیدواریم با کنترل بازار هیجان‌های اضافی برداشته شود. واقعیت این است که تمام سهامداران عدالت بیش از آنکه به فکر اضافه کردن سهام در پرتفوی خود باشند به فکر فروش آن هستند، متاسفانه از زمانی که بحث آزادسازی مطرح شده بیشتر تمرکز بر فروش آن بوده تا خرید، بنابراین این ذهنیت ایجاد شده که سهام عدالت تنها برای فروش است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه یک بازار بلندمدت است همانطوریکه سهام یک میلیونی سهامداران در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است اگر خریداران سهام جهت گیری درستی داشته باشند مطمئناً برندگان کسانی خواهند بود که دارایی‌های مالی خود را نگه داشته باشد. متاسفانه در این مورد اطلاع رسانی صورت نگرفته است تا از دارایی‌های مالی صیانت شود. همچنین در حکم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت نیز به این موضوع اشاره شده تا مردم برای نگهداری سهام تشویق شوند.

فرهانیان افزود: برای حفظ دارایی‌های مالی موضوع اعطای کارت اعتباری مطرح شد که در حال حاضر کارهای نهایی آن در حال انجام است تا از فشار فروش سهام جلوگیری شود. برای این‌کار چند بانک پیشقدم شده‌اند و به احتمال زیاد در دی‌ماه رونمایی شود که با برنامه‌ریزی بانک مرکزی قابل تحقق است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن