یادداشت روز

قصه پر غصه نابودی کارت‌های بازرگانی برند، بازارهای تجاری و صادرکنندگان ادامه دارد!

کد خبر : 36382

عوامل از دولت متهمی دم دست‌تر از کارت‌های بازرگانی و بقول خودشان کارتن خواب‌ها و… در خصوص ده‌ها میلیارد دلار ارزهای واردات و صادراتی مفقود شده که بتوانند برای رد گم کردن خرابکاری‌های مدیریت خود پیدا نکردند.

محمد حسین روشنک، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

صبح مشهد– که از بیست و یک فروردین ۱۳۹۷ تاکنون بارها در یاداشت‌ها و مصاحبه و سخنرانی‌ها به دولت‌مردان بویژه معاون اول و رییس دفتر رییس جمهور و همچنین وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و متولیان گمرک هشدار داده شده، ارزهایی که برای واردات کالاها از جمله ((خاکِ خواب و… گربه و سگ)) اختصاص می‌دهید به کشور برنمی
‌گردد و کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با محاسبه نرخ ارز آزاد به سفره مردم می‌رسد، تفاوت ارزش آن در بین راه، توسط تخصیص دهندگان، وارد کنندگان رانتی و توزیع کنندگان تقسیم می شود.

بارها نوشته و گفت شد این نوع گرفتن تعهد ارزی برای برگشت ارز، فقط باعث می‌شود اکثر صادرکنندگان واقعی و باسابقه از آنجهت که قادر به رقابت با آنان که قصد برگرداندن ارزها را ندارند، برند‌ و بازارهای خود را رها کرده و از میدان خارج می‌شوند و میدان را جمعی در اختیار می‌گیرند که نه با صادرات آشنایی دارند و نه صادرکننده هستند، بلکه فقط و فقط به دنبال دلارهای صادراتی و وارداتی راه افتاده‌اند و حال که گفته شد، فردا نگویید چرا نگفتید دلارها بر نمی‌گردد.

ما صادرکننده‌ای بودیم که در سال حدود ۲۵ میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه و افغانستان کالا صادر می‌کردیم، همه فعالین بازار آسیای میانه می‌دانستند برندی (نام تجاری) که طی ۱۵ سال در آن کشورها ساخته بودیم و حداقل ۱۵ میلیون دلار خریدار داشت، ممکن است سوال کنید حالا آن بازار و برند و صادرات به چه سرنوشتی دچار شده است؟ اگر چه پاسخ در بالا ذکر گردید.

اما تکرار آن خالی از لطف نیست. بله صادرات ما از ۲۵ میلیون به ۴۰۰ هزار دلار رسیده و برند و بازار ها از بین رفته است. با وجود اینکه سال‌ها صادرکننده نمونه ملی و استانی و رییس تشکل صادرکنندگان استان نیز بوده‌ایم با این وجود سال گذشته در جشن تقدیر صادرکنندگان مجبور شدیم زمین صادرات که همان ریل‌های راه آهن و جاده ها است را ببوسیم و خود را از نمونه شدن و مدیریت تشکل جدا کنیم.

بله قصه عجیبی است.
اما قصه نیست، واقعیتی است که دست اندرکاران امر صادرات می‌دانند این واقعیت نه مربوط به ما بلکه مربوط به بسیاری از صادرکنندگان قدیمی و واقعی است که به این سرنوشت گرفتار شده‌اند.
واقعا تصمیم نداشتم این قِصه ‌پر غصه که در نتیجه تصمیمات غلط و ذینفعانه بعضی دولتی‌ها ایجاد شده و حاصل بیش از بیست سال فعالیت بنگاه ما و صدها دیگر چون ما را نابود کرده است را بنویسم، بلکه با خود می‌گفتم این خسارت را نیز باید بحساب ترامپ گذاشته و تحمل کرد.

امشب خبری از تلویزیون در خصوص از ۷۰ کارت بازرگانی سوء استفاده شده منتشر شد و همچنین گفته شد ۱۹ نفر در خراسان رضوی بازداشت شده‌اند. اگرچه گوینده خبر هدف تبرئه دولت و خرابکاری‌های انجام شده را نداشت و نمی‌خواست حیثیت صادرکنندگان واقعی را ببرد، به آنجهت گفت که از کارت‌ها با کمک دولتی‌ها سوء استفاده شده است، ولی به احتمال زیاد افراد نا آشنا به امر تجارت ممکن است این برداشت را از خبر نداشته باشند، بلکه تصور کنند صادرکنندگان و وارد کنندگان استان، ارزها را خورده‌اند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد قصه پر غصه بنگاه های صادراتی نابود شده خود و همکاران را به همراه چند مطلب دیگر، اطلاع رسانی کنیم.

صادر کنندگان واقعی اگرچه خود را کنار کشیده و فعالیت را به حداقل رسانده‌اند اما اکثرا بدهکاری ارزی و ریالی معوقه نداشته و ندارند.

بازرگانان خوشنام استان در بازی‌های سواستفاده از کارت‌های بازرگانی و «گم» کردن ارزها با کمک دولتی‌ها نقشی نداشته‌اند.

آنچه در خصوص «گم» شدن ارزهای وارداتی و صادراتی اتفاق افتاده که از قبل مشخص بوده و به دولتی‌ها هشدار داده بودیم، این بوده که ارزهای وارداتی بسیار بیشتر بوده است.

هیچ سوء استفاده ای از هیچ کارت بازرگانی توسط هیچ فردی بدون هماهنگی با بخش‌هایی از دولت ممکن نبوده و نخواهد بود.

تا آنجا که بنده به عنوان رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اطلاع دارم، هیچ صادرکننده واقعی استان خراسان رضوی در بین بازداشت شدگان نبوده و نیست.

تا آنجا که گفته شده هیچ یک از کارت‌های بازرگانی که با کمک و یا سکوت بخش های دولتی از آنها سوء استفاده شده است، صادره از اتاق بازرگانی خراسان رضوی نبوده است.

در سال‌های ۹۸-۹۹ هیچ ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان خراسان رضوی تخصیص داده نشده است.

تعداد محدودی بنگاه‌های بخش خصوصی، خصولتی (نیمه خصوصی) و دولتی در خراسان رضوی که بدهکاری ارزی دارند وجود دارد که نه کارتن خواب هستند و نه فقیر و نه نامشخص، بلکه اکثرا بنگاه های معتبر و صاحب نام بوده که گرفتار تصمیمات غلط دولتیها شده و تاکنون موفق به تسویه بدهکاری ارز صادراتی خود نشده‌اند.

کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و اتحادیه صادرکنندگان و دیگر تشکل‌ها، بارها از بنگاه‌های بدهکار خواسته است تا نسبت به تسویه بدهکاری ارزی خود اقدام کنند تا حیثیت صادرکنندگان خراسانی محفوظ بماند.
در این یادداشت نیز بار دیگر از تجار خراسان رضوی باقیمانده که تعداد کمی هستند، درخواست می‌شود نسبت به تسویه بدهکاری ارزی خود اقدام کنند.

دوستان دولتی نیز توجه داشته باشند در هیچ زمانی دادن آدرس اشتباهی عاقبت خوشی نداشته و نخواهد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن