یادداشت روز

منابع نفت در بودجه ۱۴۰۰ چقدر واقعی است

کد خبر : 35635

نویسنده : حسین بردبار

صبح مشهد– بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که دیروز توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور به نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، میزان درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده به گونه‌ای پیش بینی شده است که روزانه باید ۲ و ۳دهم میلیون بشکه نفت به فروش برسد تا منابع ناشی از مصارف این بخش تامین شود. طبق آن چه که سخنگوی سازمان برنامه و بودجه خبرگزاری تسنیم گفته است پیش بینی دولت در بودجه ۱۴۰۰ معادل۲٫۳میلیون بشکه در روز خواهد بود که بر اساس نرخ محاسباتی دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۴۰ دلاری برای هر بشکه نفت لحاظ شده است.

حال این پرسش اساسی مطرح است که در شرایطی که به دلیل تحریم های ظالمانه نفتی از یک سو و مسئله انواع تحریم های بی سابقه بانکی از جمله یوترن و مشکلات اف ای تی اف ، فروش روزانه نفت ایران در سال ۹۹به زیر ۵۰۰ هزار بشکه نیز رسید، آیا در نظر گرفتن فروش نفت روزانه ۲٫۳میلیون بشکه ای آن هم با نرخ ۴۰ دلاری واقع بینانه است و موجب پیش بینی منابع درست برای بودجه خواهد شد؟ آیا این ارقام منجر به کسری بودجه چند هزار میلیارد تومانی نخواهد شد؟به ویژه که سهم دولت در فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده ۲۰۰هزار میلیارد تومان لحاظ شده و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز برای پیش فروش نفت در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر در شرایطی که کاهش سهم نفت در بودجه و قطع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی همواره یک آرمان بزرگ اقتصادی برای دولتمردان ما بوده ، این پرسش نیز مطرح است که در نظر گرفتن میزان فروش روزانه۲٫۳میلیون بشکه‌ای نفت در بودجه سال آینده چقدر در راستای اسناد بالادستی نظام و از جمله برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و تحقق اهداف والای آن در سال ۱۴۰۴ است؟ این موضوعی است که باید در بررسی‌های لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی توسط وکلای ملت بیشتر مورد مداقه و موشکافی قرار گیرد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن