پایتخت فرهنگ اسلامی

اسناد هجوم آبان ماه عوامل رژیم پهلوی به حرم امام رضا(ع)، در مرکز اسناد رضوی

کد خبر : 34988

مرکز اسناد آستان قدس رضوی، درحالی اسنادی از حمله مأموران رژیم پهلوی در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه سال ۱۳۵۷ را در اختیار دارد که اسناد محدودی از این جنایت پهلوی به جا مانده است. مصاحبه با مجروحان و شاهدان عینی این ماجرا، از جملۀ این اسناد است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود اسناد یورش عوامل رژیم پهلوی به حرم مطهر امام‌رضا(ع) در ۲۹ آبان ۱۳۵۷، در این مرکز خبر داد. فاطمه خندان با بیان اینکه از این حادثه اسناد محدودی موجود است، گفت: اسنادی از اعلامیه‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های مختلف، تصاویری از تظاهرات مردم و همچنین چندین ساعت مصاحبۀ مرکز اسناد آستان قدس با شاهدان عینی و مجروحان حادثه در این مرکز نگهداری می‌شود.

وی همچنین از برگزاری چندین میزگرد تخصصی توسط این مرکز با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس با حضور شاهدان عینی و مجروحان این واقعه سخن گفت.

خندان تصریح کرد: در ۲۹ آبان‌ماه سال ۱۳۵۷، مزدوران رژیم پهلوی در پی تظاهرات مردمی، به مقابله با مردم برخاستند و علاوه بر درگیری با مردم در خارج از حرم مطهر، به صورت مسلح به صحن حرم منور رضوی(ع) یورش بردند و اقدام به تیراندازی کردند که به دنبال آن از زائران مجروح شدند.

خندان ادامه داد: مردم انقلابی و علما حرکت مأموران رژیم و هتک حرمت حرم مطهر امام هشتم (ع) را به شدت محکوم کردند و علاوه بر این افراد، امام خمینی(ره) نیز که در چنین تاریخی در تبعید به سر می‌بردند طی اعلامیه‌ای این فاجعه بزرگ را محکوم کردند.

وی گفت: پس از گذشت هفت روز از درگیری مأموران ساواک و تیراندازی در حرم مطهر رضوی(ع)، علما و روحانیت در مشهد عزای عمومی اعلام کردند که در پی آن تمامی بازارهای شهر تعطیل شد و تظاهرات گسترده‌ای در سطح شهر توسط اقشار مختلف مردم رخ داد.

خندان خاطرنشان کرد: اعلامیه‌ها، اسناد مکتوب و تصویری و خاطرات تاریخ شفاهی موجود در مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، گوشه‌هایی از این ایام تاریخی را ثبت کرده است.
منبع: گنجینه رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن