اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی:

خراسان رضوی میزبان ۸۷ نفر از متسابقین در چهاردهمین دوره مسابقات قرانی مدهامتان است

کد خبر : 42810

در چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان خراسان رصوی برای سومین سال میزبان ۸۷ نفر از متسابقین از استان های کشور خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد، مدیر ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی امروز در نشست خبری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ضمن تبریک آغاز هفته وحدت، بیان کرد: چهاردهمین دوره مسابقه قرآنی مدهامتان به میزبانی خراسان رضوی در شهر مشهد برگزار می شود.

محمد ابدالی تکلو افزود: چهاردهمین دوره مسابقات قرانی مدهامتان فردا سه شنبه ۲۷ مهر ماه بعد از نماز مغرب و عشا در دارالقرآن حرم مطهر رضوی افتتاح می شود و متسابقین در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در مجتمع فرهنگی ولایت به رقابت می پردازند و روز پنج شنبه ۲۹ مهر بعد از نماز مغرب و عشا مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارزانی رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه دبیری این دوره از مسابقات را مجتبی میرزایی مدیرکل فرهنگی ستاد فهما عهده دار خواهند بود؛ گفت: در چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان حدود ۱۲ هزار ۷۲۰ نفر از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ۹ رشته اذان، تلات نور، قرائت تحقیق، نقاشی آیات، حفظ کل، قرائت ترتیل، نماز، مکبری و حفظ جز ۳۰ با بارگذاری آثار خود در سایت، شرکت کردند که از این تعداد ۷۲۰ نفر برگزیده و در نهایت ۸۷ نفر برای مسابقات کشوری برگزیده شدند.

تکلو گفت: بیشترین تعداد شرکت کننده و برگزیده در این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان به ترتیب از استان های خراسان رضوی، یزد، تهران، گیلان و اصفهان می باشند.

وی افزود: در سالهای گذشته مسابقات قرآنی مدهامتان در مرحله کشوری در دو رده سنی زیر ۱۶ سال و ۱۶ تا ۳۲ سال برگزار می شد اما امسال به دلیل شرایط کرونایی ما میزبان افراد زیر ۱۶ سال نخواهیم بود و تنها میزبان افراد ۱۶ تا ۳۲ سال خواهیم بود.

تکلو بیان کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کشور بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد دارد که از این تعداد ۱۸۲۰ کانون در خراسان رضوی است که با کمی فاصله با اصفهان بیشترین تعداد کانون را دارا است و از این تعداد ۴۱۱ کانون در مشهد است و تنها این تعداد کانون در مشهد با برخی از استان ها برابری میکند.

وی گفت: نه تنها کرونا ضربه ای به برنامه های کانون مساجد وارد نکرد بلکه این برنامه ها گسترده تر و حضور قشر جوان ما بیشتر شد به گونه ای که افراد در بحث ضدعفونی معابر، شناسایی افراد مبتلا به کرونا، غربالگری، کمک های مومنانه و .. حضور فعال داشتند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی مساجد افزود: اعضای فرهنگی کانون مساجد در بحث توزیع گوشت گرم بین نیازمندان در کشور با کمک موسسه حضرت خدیجه و برنامه سمت خدا پیشتاز بوده است و فقط در خراسان رضوی تا الان بیش از ۱۲ هزار بسته گوشت توزیع شده است.

وی گفت: در بحث فرهنگی و هنری رشد قابل توجهی داشته ایم و کرونا برای ما به یک فرصت تبدیل شد.

وی گفت: در دوره های قبل همه می توانستند در مسابقات قرآنی مدهامتان شرکت کنند، اما در این دوره مسابقات تخصصی تر شد تا جوانان بیشتر به سمت کانون های مساجد جذب شوند.

وی با بیان اینکه مدیر مسجد امام مسجد است؛ افزود: اما این مدیریت درست و به جای خود اعمال نمیشود و‌ امیدواریم به سمتی پیش برویم که محوریت فعالیت های فرهنگی با امام مسجد باشد.

تکلو وجود کانون فرهنگی هنری مساجد را یک بازوی فرهنگی دانست و تصریح کرد: مهمترین برنامه مسجد نماز است اما باید از فضای مسجد برای کار فرهنگی و سربازسازی استفاده کنیم، و امیدواریم هر مسجد در آینده یک کانون فرهنگی باشد و در حال حاضر یک سوم مساجد کانون فرهنگی دارند.

مسابقه قرآنی مدهامتان محورترین برنامه کانون های فرهنگی مساجد در کشور است

میرزایی بیان کرد: محوری ترین و مهمترین برنامه فضای رقابتی اعضای کانون های فرهنگی مساجد که سبقه بیشتری نسبت به دیگر فعالیت های قرآنی دارند مسابقات مداهامتان است.

به گزارش خبرنگار ما ،مجتبی میرزایی امروز دوشنبه در نشست خبری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان بیان کرد: ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور با توجه به سابقه ۱۴ ساله در برگزاری این مسابقات و ایجاد حوزه نقش قرآن و عترت ذیل دفتر فرهنگی و اجتماعی کانون مساجد بحث برنامه ریزی و هماهنگی فعالیت های قرآنی کانون های مساجد کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر فرهنگی ستاد فهمای کشور گفت: این فعالیت ها به عنوان فعالیت های مبنایی در کانون های مساجد است و می توان گفت بخشی ار این فعالیت ها به عنوان استراتزی اصلی ستاد هماهنگی کانون های مساجد بر مبنای فعالیت های قرآنی در حوزه مساجد در حال برنامه ریزی است.

وی افزود: محوری ترین و مهمترین برنامه فضای رقابتی اعضای کانون های فرهنگی مساجد که سبقه بیشتری نسبت به دیگر فعالیت های قرآنی دارند مسابقات مداهامتان است.

میرزایی بیان کرد: امسال خراسان رضوی برای سومین سال میزبان برگزاری مسابقات قرآنی مداهامتان در مرحله کشوری است و دبیرخانه دائمی آن در مشهد دایر است.

وی گفت: آنچه که در این دوره از مسابقات در مرحله استانی برای ما مهم بود و یک نقطه افتراق اصلی در این دوره از مسابقات بود، بحث برگزاری مسابقات به صورت غیر حضوری بود، که بالغ بر ۱۲ هزار نفر آثار خود را در سایت بارگذاری کردند لذا شرایط برای متمرکز برگزار کردن این مسابقات و داوری و دانلود آثار ، برای انتخاب برترین ها با مشکل مواجه کرده بود که در نهایت ۶۵۲ نفر در مرحله استانی انتخاب و برگزیده شدند و از این تعداد با توجه به شرایط کرونایی ۸۷ در بخش کشوری برای رقابت انتخاب شدند.

مدیرکل دفتر فرهنگی ستاد فهما با بیان اینکه در این دوره از مسابقات قرآنی از داوران برجسته کشوری و بین المللی استفاده شده است؛ افزود: در بخش برادران آقایان یاری گل، سید جواد سادات فاطمی، محمد صادق زارعان، عباس هاشمی، حامد ولی زاده داور این دوره از مسابقات را بر عهده دارند و مقومی ناظر مسابقات در بخش برادران هستند و در بخش خواهران خانم ها خطیب، هیبتیان، کوچکی، شبانی قهرودی، الماسی داوری می کنند و خانم موسوی نیا ناطر مسابقات در بخش خواهران خواهند بود.

وی بیان کرد: در این دوره از مسابقات خواهران در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل و برادران در چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و اذان به رقابت خواهند پرداخت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن