زندگی

شوهرم مدام می‌گوید که تو قدردان زحماتم نیستی اما هستم!

کد خبر : 33995

من خانه دار هستم، ۲ تا بچه دارم و تمام تلاشم را برای مدیریت کارهای خانه می‌کنم، از آشپزی بگیرید تا سر و سامان دادن به ظاهر خانه. شوهرم هم سر کار می‌رود و می‌دانم که کارش سخت است. او مدام به من می‌گوید که تو قدردان زحمات من نیستی اما هستم. نمی‌دانم چرا چنین تصوری از من دارد. چه کنم؟

صبح مشهد– نویسنده : دکتر هادی غلام‌محمدی، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه/ مخاطب گرامی، ازدواج تکامل است و با متاهل شدن است که زوج ها در مسیر پیشرفت و رشد شخصیتی قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر زوج ها باید به رشد و پیشرفت یکدیگر کمک کنند و به رغم این‌که به رشد و تکامل خود اهمیت می‌دهند، مسیر را برای همسرشان هم فراهم و هموارتر کنند. زندگی مشترک جاده‌ای دو طرفه است و رفتارهای هر یک از زن و شوهر بر رفتارهای طرف مقابل نیز تاثیر می‌گذارد. عوامل فراوانی در این جاده تعاملی و دو طرفه به رشد و تکامل زوج ها کمک می‌کند که یکی از آن‌ها تقسیم کار است. تقسیم کاری که در بسیاری مواقع به صورت ناگفته بین زوج ها شکل می‌گیرد و براساس نقش‌ها و فعالیت‌های آن‌ها انجام می‌شود که در هر زوجی متفاوت است. با این مقدمه که بیانش ضروری بود، برای راهنمایی شما مخاطب گرامی لازم است به سه نکته اشاره کنم.

به دنبال علت باشید
از خود بپرسید که چرا همسر من این موضوع را بیان می‌کند و مدام به من می‌گوید که تو قدردان زحمات من نیستی؟ آیا از این رابطه احساس رضایت ندارد؟ آیا احساس می‌کند شما به او و تلاش‌هایش برای بهتر شدن زندگی‌مشترک‌تان بی‌توجه هستید؟ او تحت چه شرایطی و در چه موقعیت‌هایی به بیان این موضوع می‌پردازد؟ قطعا آگاهی و اطلاع از این شرایط و علت رفتار همسرتان بهتر می‌تواند به شما برای حل این موضوع کمک کند.

قدردانی خود را بیان کنید
در پیامک‌تان بعد از این‌که تصور اشتباه شوهرتان را مطرح کردید، گفتید که اما من قدردان او هستم. حالا سوال این است که آیا همین ادعا را به او هم گفته‌اید یا نه، که به نظرم نگفته‌اید. در تفاوت‌های روان شناختی زن و مرد باید اشاره کنیم که مردها نیاز به اقتدار دارند و این اقتدار در مواقعی با قدردانی به شوهرتان داده می‌شود. به عبارتی همان‌طور که شما به عنوان زن نیاز به مهر، محبت و توجه دارید و با دریافت آن‌ها حال‌تان خوب می‌شود و احساس بهتری خواهید داشت، همسرتان با حس قدردانی و اقتدار حال خوب را تجربه می‌کند. بنابراین و در یک فرصت مناسب، از او به خاطر زحماتی که برای شما و فرزندان تان می‌کشد، قدردانی کنید.

مقابله به مثل نکنید
سعی کنید بدون مقاومت و داشتن پیش‌داوری منفی به حرف‌های همسرتان گوش دهید و در این باره با او گفت‌وگو کنید. آن‌طور که از پیامک‌تان برداشت کردم، احتمالا یکی از انتقادهای شوهرتان به شما این است که کارهای خانه را درست انجام نمی‌دهید یا شاید از نظر او، کارهای خانه به اندازه شغل او و دردسرهایش، سخت و مهم نیست. بنابراین زمانی که شوهرتان می‌گوید که من هر روز سخت تلاش می‌کنم و تو در خانه هستی و کاری انجام نمی‌دهی، حواس‌تان باشد که به دفاع از خودتان نپردازید و به جای آن به سختی کار همسرتان و این‌که ایشان چقدر زحمت می‌کشد، اشاره کنید. با انجام این کار همسرتان را خلع سلاح کنید و بعدها می‌توانید به صورت غیرمستقیم به او نشان دهید که چقدر کارهای خانه طاقت فرساست و انرژی زیادی از شما می‌گیرد.

احساس منفی حذف شود
اگر با رعایت نکات مطرح شده، تغییری در رفتار شوهرتان به وجود نیامد لازم است که به مشاور مراجعه کنید. ادامه دادن رابطه با داشتن احساس منفی، باعث می‌شود که فشار روانی زیادی روی خودتان احساس کنید و این اتفاق اصلا درست نیست. بنابراین و بدون اصرار و اجبار، پیشنهاد مشاوره را به همسرتان بدهید و با هم برای حل این تعارض حل‌شدنی، تلاش کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن