اقتصادی

عادی سازی بازار روغن تا هفته آینده

کد خبر : 33992

حدود یک ماه است که روغن نباتی و مایع در بازار مشهد با کمبود و گرانی مواجه است اما با وجود وعده‌های مسئولان، هنوز معلوم نیست چه زمانی گره‌های کور توزیع و نظارت باز خواهد شد، هرچند معاون سازمان صمت استان وعده داده است که تا هفته آینده روند قیمت و توزیع روغن مانند سابق می شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از مهر، کمبود روغن نباتی ۵ کیلویی و همچنین افزایش قیمت آن در روزهای اخیر به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. این کالا سه هفته قبل با قیمت حدود ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد اما اکنون با نوسان و افزایش قیمت بین ۸۵ تا ۱۰۷ هزار تومان فروخته می‌شود. این درحالی است که دو بازار بزرگ مشهد نظیر بازار مصلی و چهارراه میدان بار مشهد که بخش عمده‌ای از کلی فروش‌های شهر در این نقاط قرار دارند، با کمبود روغن نباتی مواجه است.
علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت و گو با مهر در خصوص گرانی و کمبود روغن در هفته‌های اخیر، بیان کرد: در گذشته روغن خام کارخانجات تولید روغن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، تأمین و توزیع می‌شد و پس از تصفیه توسط خود شرکت ها، بین صنف، صنعت و خانوار توزیع می‌شد.
وی افزود: در چند هفته اخیر، به دلیل ترخیص روغن خام و همچنین تخصیص ارز، کمی فاصله برای تأمین روغن خام کارخانجات اتفاق افتاد و دلایلی مانند درخواست کارخانجات برای افزایش قیمت روغن و تصویب آن توسط ستاد تنظیم بازار و تغییر در روند تخصیص و تأمین روغن خام بین کارخانجات فاصله‌ای را برای تأمین روغن در بازار ایجاد کرد.
وی گفت: طبق توافقات مقرر شده است تا قیمت روغن ۹ درصد افزایش قیمت داشته باشد و از اواخر هفته گذشته روند تأمین روغن و شرایط بازار در حال بازگشت به شرایط قبل است. از هفته گذشته تاکنون دو مرتبه تخصیص سهمیه روغن اعلام شده است، از سهمیه ۳۰ هزار تن روغن در نظر گرفته شده برای کل کشور، سهمیه استان خراسان رضوی بیش از ۲۴۰۰ تن است، از این رقم حدود ۵۰ درصد در واحدهای تولیدی داخل استان تأمین می‌شود و بقیه از خارج از استان، تأمین خواهد شد.
در بخشی دیگر نیز سهمیه روغن صنف و صنعت نیز ۲۰ هزار تن در سطح کشور اعلام شده است که از این مقدار، ۱۲۰۰ تن سهمیه استان اعلام شده و تقریباً حدود چهار روز زمان خواهد برد تا این مقدار روغن وارد کارخانجات استان بشود. وی تصریح کرد: در بازار به دلیل کمبود عرضه، قیمت‌ها کمی غیرواقعی است اما افزایش رسمی روغن همان ۹ درصد است.
پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده روند قیمت و توزیع روغن مانند سابق شود. غفوری مقدم گفت: اکنون روغن، ارز دولتی را که همان مبلغ ۴,۲۰۰ تومان است ،دریافت می‌کند اما کالاهایی مانند برنج، چای و حبوبات دیگر ارز دولتی را دریافت نمی‌کنند و فعلاً نیز برنامه‌ای برای حذف ارز دولتی از روغن در دستور کار وجود ندارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن