پایتخت فرهنگ اسلامی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

توسعه جریان تشیع در دوران امام حسن عسکری (ع) بی نظیر بود

کد خبر : 33973

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: انسجام و توسعه جریان تشیع در دوران امام حسن عسکری (ع) در عین محدودیت‌ها بی نظیر بود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید احمد علم الهدی، وی روز یکشنبه در مراسم روز شهادت امام حسن عسکری (ع) در حرم مطهر رضوی افزود: این توسعه که در دوران امام هادی (ع) و امام حسن عسکری شکل بی نظیری به خود گرفت، تمرینی برای زندگی شیعیان در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود.

وی ادامه داد: در باب امام حسن عسکری (ع) مساله حائز اهمیت، سیره شناسی است و سیره سیاسی تعیین کننده خروج از بحران‌های اجتماعی و بیانگر ظلم متجاوزان است. برهمین اساس اگر در طول ۲۵۰ سال ظلمی که نسبت به اهل بیت علیهم السلام اتفاق افتاد تعمق کنیم در می یابیم که دو جریان سرکوب، خفقان و اختناق وجود داشته است.

امام جمعه مشهد گفت: ائمه معصومین علیهم السلام ابتدا توسط خلفا سرکوب می شدند تا ارتباطشان با پیروان و شیعیان از بین برود. جنایات منصور دوانقی همانند جنایات حکام ظالم بنی امیه بود و فقط نوعش تفاوت داشت. ولی این سرکوب نتیجه بسیار عکسی در جامعه داشت به گونه ای که در طول ۱۴ سالی که امام هفتم (ع) در زندان و دور از دسترس مردم قرار گرفته بودند نه تنها محبوبیت و قدرت سیاسی امام کم نشد بلکه بیشتر هم شد.

علم الهدی افزود: بعد از امام رضا (ع)، امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام توسط دوستان و دشمنان، ابن الرضا نامیده می شدند زیرا شیعیان می گفتند این ائمه راه امام رضا (ع) را ادامه می دهند و دشمنان می گفتند همان خطری که امام رضا (ع) برای آنان دارد فرزندان آن امام هم دارد.

وی اضافه کرد: از طرفی امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام باید شیعه را برای دوران غیبت آماده می‌کردند ولی با این که این ائمه در محاصره ارتش قرار داشتند باز هم برای دوران غیبت تشکیلات سازی می‌کردند و در هر شهری برای ارتباط با امامت راهی را تعریف می کردند تا مردم به واسطه‌ آنان با امام زمان (عج) ارتباط داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: با این حال به خاطر این که امام هادی و امام حسن عسکری علیهمالسلام در محاصره لشگر بودند خفقانی بسیار بیشتر و تاریک‌تر را تحمل کردند.

علم الهدی افزود: امام حسن عسکری (ع) آنقدر تشکیلات سازی قوی داشتند که دشمنان می‌دانستند اگر بخواهند به امام ظلمی برسانند، شیعیان حکومت را به هم خواهند ریخت و از طرف دیگر، دشمنان از امام می ترسیدند زیرا می‌دانستند که فرزند امام حسن عسکری (ع) خواهد آمد و ریشه ظلم را بر می کند.

وی ادامه داد: یکی از زندانبانان در ارتباط با این امام متحول و از شیعیان خاص امام عسکری (ع) شد و همین امر باعث گردید تا شیعیان نامه های خود را از این مسیر ارتباطی به داخل زندان فرستاده و سپس دستور امام به آنان ابلاغ ‌شود.

او اضافه کرد: امام یازدهم بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند، وقتی به ایشان زهر دادند امام بیمار شدند و از درون ذوب می‌شدند. یکی از اصحاب امام می‌گفتند وقتی خدمت امام (ع) رسیدم دیدم ایشان بسیار ضعیف شدند و لب‌هایشان خشکیده است، خواستم به ایشان آب بدهم که دیدم وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که ۶ سال بیشتر نداشتند آمدند و به پدرشان آب دادند و امام حسن عسکری علیه السلام با لبخند به فرزندشان ایشان را “بزرگ خانواده” خطاب می کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن