زندگیشهری

مدیر عامل قطار شهری مشهد مطرح کرد: انتشار ۷۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای خط ۳/ خریداری ۴۷ واگن برای خط ۱

کد خبر : 19853

مدیر عامل قطار شهری مشهد با تاکید بر اینکه «دورنمای منابع مالی ما برای خط ۳ خوب نیست»، گفت: دیشب جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه درخصوص اوراق مشارکت خط ۳ برای سال ۹۸ داشتیم و ۷۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت تصویب شد.

به گزارش صبح مشهد، کیانوش کیامرز امروز در نشستی خبری که در شرکت قطار شهری مشهد برگزار شد، درمورد تاثیر نوسنات ارز بر امور قطار شهری بیان کرد: نوسانات ارز ما را خیلی اذیت کرد. قراردادی که با پیمانکار بسته بودیم. دلار ۴۵۰۰ و یورو ۶۳۰۰ بود. اما امروز دلار ۱۳ هزارتومان و یورو ۱۵ هزار تومان بود.

وی افزود: ارز دولتی شامل ما نمی‌شود و برای کالاهای اساسی همچون غذا و دارو است اما ‌توانستیم با دولت کنار بیاییم و ارز سامانه نیما استفاده کینوم و با ارز ۹۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ کارها را پیش می‌بریم.

مدیرعامل قطار شهری مشهد بیان کرد: ۷۰ واگن در حال حاضر تحویل شرکت بهره‌برداری است و درحال مسافرگیری است.۳۰ واگن دیگر داریم که مونتاژ شده‌اند و آماده‌اند. احتمالا نهایتا تا نیمه اردیبهشت در مشهد خواهند بود. این واگن ها برای خط ۲ است. ما در دورنمای ۲۰-۳۰ ساله برای خط ۲ قطار گرفتیم نگذاشتیم.

۵۰ درصد واگن سازی تولید ملی شده است

کیامرز عنوان کرد: ۷۰ درصد واگن‌های خط ۲ چینی است زیرا قرادها در سال‌های پیش بستته شده و ۳۰ درصد آنها مونتاژ است. اما در واگن سازی به دستاوردهای خوبی رسیدیم و واگن هایی که ۵۰ درصد آنها تولید ملی باشند را تولید کرده‌ایم.

وی در مورد پیشرفت خط۲ قطار شهری گفت: قرارمان این است که در پایان خرداد ۹۸ مسافران را از شریعتی تا اول بلوار پیروزی جابجا کنیم، البته دو ایستگاه الندشت و کوهسنگی را فعلا مسافرگیری نخواهیم کرد و حدود سه ماه بعد یعنی حدودا در مهرماه سال آینده این دو ایستگاه را در مدار خواهیم آورد.

مدیرعامل قطار شهری مشهد افزود: ایستگاه شهرک سلامت راهم می‌سازیم اما فعلا آن را در مدار نمی‌آوریم و در آینده این کار انجام خواهد شد. این ایستگاه تا ۹۹ در مدار نخواهد آمد زیرا آنجا پارکینگ‌های تجمعی در حال ساخت است. می‌خواهیم پایانه اتوبوس را به آنجا منتقل کنیم و آنجا را چیزی مثل صادقیه تهران درست کنیم به عنوان ورودی شهر.

تکمیل خط ۲ قطارشهری در سال آینده

کیامرز یادآور شد: سال ۹۸ خط ۲ قطارشهری را صددرصد تکمیل می‌کنیم فقط ایستگاه سلامت از سال ۹۸ به بعد تکمیل خواهد شد.

وی در مورد خط ۳ قطارشهری مشهد گفت: خط سه قطارشهری از انتهای قاسم‌آباد شروع می‌شود و تا شهرک ابوذر ادامه دارد.حفاری این خط را از میدان فردوسی با دو دستگاه تی. بی.ام آغاز کردیم. یکی از دستگاه‌ها درحال حاضر به پل آموزگار و یکی دیگر در میدان بسیج است. در فروردین ۹۸ از میدان بسیج رد می‌شویم که از پیچیده‌ترین کارهایمان رد شدن از این میدان بوده است.برنامه برای سال آینده این است که تی.بی.ام به پایانه امام رضا برسد.

مدیرعامل قطارشهری مشهد با بیان اینکه «با توجه به اینکه حجم خط ۳ زیاد است»، ادامه داد: این خط را به چند قسمت تقسیم کردیم. فاز اول آن میدان شهدا تا پایانه امام رضا است که روی آن درحال کار هستیم. این بخش به طول ۶ کیلومتر است.
برای تکمیل خط ۳ دورنمایی نداریم

وی گفت: دورنمای هزینه ما برای خط سه بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان است.زمانی دورنما برای تکمیل خط ۳ سال ۱۴۰۵ بود اما با این شرایط اقتصادی تعیین دورنما سخت است.

انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط ۳ قطارشهری

کیامرز با تاکید بر اینکه «دورنمای منابع مالی ما برای خط ۳ خوب نیست»، اظهار کرد: دیشب جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه درخصوص اوراق مشارکت خط ۳ برای سال ۹۸ داشتیم. ۷۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت تصویب شد. امیدواریم این اوراق را در سال آینده جذب کنیم.درحال حاضر بیشتر دنبال این هستیم که منابع خط ۲ را تامین کنیم زیرا برای سال آینده اوراق برای خط ۲ ندارد. ۳۵۰ میلیارد از این ۷۰۰ میلیارد تومان سود و بازپرداختش بر عهده دولت است.

وی درخصوص بودجه دولتی قطار شهری گفت: بودجه نقدی سال آینده ۵۰ میلیارد است. بودجه را کم کردند.اما ۳۵۰ میلیارد از تعهد اوراق مشارکت را پذیرفتند برای فاینانس هم حدود ۵۰۰ میلیون یورو فرستادیم ولی هنوز مراحل طی می‌شود. اگر به جمع بندی برسد ۵۰ درصد آن با دولت است.

مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه داد: بازپرداخت اوراق مشارکت چهار ساله است و بعد از چهار سال بازپرداخت شروع می‌شود. در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو و ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط یک گرفتیم.

کیامرز در مورد افزایش قیمت بلیت مترو در سال آینده گفت: فکر می‌کنم در شورای شهر اعلام شده و قیمت تغییر خواهد کرد، اما مبلغ دقیق آن را نمی‌دانم که باید از شورا پیگیری شود.

مترو مشهد ارزان ترین در دنیا است

وی با اشاره به اینکه «قیمت بلیط مشهد پایین است»، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا بلیت زیر ۴۰۰۰ تومان پیدا نمی‌کنید. دولت سوبسیدی به شرکت بهره‌برداری می‌دهد که می‌تواند با ۶۵۰ تومان هزینه‌های خود را بچرخاند. قبول دارم سیستم حمل‌ونقل باید زیاد گران نباشد، اما به نسبت کارکرد و هزینه مترو که ما داریم شاید بتوان گفت سیستم مترو مشهد ارزان ترین در دنیا است.

مدیر عامل قطار شهری مشهد در مورد مسافتی شدن قیمت مترو عنوان کرد: شرکت بهره‌برداری مشغول کار روی سیستمی است که جابجایی مسافر مسافتی شود که البته شورا باید در این زمینه موافقت کند.طرح این موضوع به شورا داهد شده و احتمالا در ۹۸ تصویب می‌شود. هزینه‌ای که قطار شهری در یک روز دارد بیش از دوبرابر بلیتی است که می‌فروشد.

در سیستم حمل و نقل ریلی ۴۰ درصد وابستگی به خارج وجود دارد

وی در مور تاثیر تحریم ها بر قطار شهری مشهد گفت: در این ده سال گذشته بسیار تلاش کردیم یکسری چیزهای را بومی کنیم. اما حتی چین که در این زمینه مدعی است بسیاری از خریدها را از اروپا انجام می‌دهد. اصلا صرفه اقتصادی ندارد برخی چیزها را تولید کنیم. امروز ۳۰-۴۰ درصد وابستگی به خارج در سیستم حمل و نقل ریلی وجود دارد. یک زمکانی در ساخت از خارجی‌ها کمک می‌گرفتیم اما الان صد درصد ساخت را خومان انجام می‌دهیم.

مدیر عامل قطار شهری مشهد با اشاره به انعقاد قرارداد ریل با ذوب آهن اصفهان گفت: برای خط ۳ از ریل داخل کشور استفاده خواهیم کرد. اما تاکنون یک متر ریل مترویی داخل کشور وجود نداشته است و در خطوطمان از ریل داخل کشور استفاده نکردیم.

کیامرز درمورد مصرف سوخت مترو گفت: قراردادی با بهینه سازی مصرف سوخت بستیم که از مهر ۹۸ به ازای جابجایی هر مسافر ۹٫۸ سنت پول می‌دهند. از این منبع هم شاید سالی ۱۰ میلیارد تومان بتوانیم درآمد داشته باشیم.

خرید ۴۷ واگن برای خط ۱ قطارشهری مشهد

مدیر عامل قطار شهری مشهد بیان کرد: دورنمای ما برای خط ۱ مترو مشهد ۱۲۰ دستگاه بوده که ۶۰ دستگاه تحویل شرکت بهره‌برداری است. قولی با دولت امضا کردیم که ۴۷ دستگاه دیگر برای خط ۱ بخرد و الان با شهردار دنبال این هستیم که این تعداد واگن را بخریم. اگر بتوانیم از منابع داخلی که سخت و کم اسات حدود ۱۰-۱۵ واگن دیگر تامین کنیم تا چندسال آینده مشکل نخواهیم داشت.

وی افزود: خرید بسیاری از خریدهای خط ۲ را در گذشته انجام دادیم و مشکلی نداریم اما در خط ۳ داریم فاینانسی را پیگیری می‌کنیم که بتوانیم قراردادی با خارجی ها ببندیم که از منابع ایرانی خارج کشور استفاده کنیم تبادل بانکی پول انجام ندهیم و تحریم‌ها را دور بزنیم.البته برای خط ۳ در بازه ۲-۳ ساله دیگر تجهیزات نمی‌خواهیم اما باید خریدهای سال‌های آینده را انجام دهیم تا بتوانیم به موقع تجهیزات را بیاوریم.

ایمنی قطارشهری ما با هواپیمایی برابر است

کیامرز در مورد ایمنی قطارشهری مشهد تصریح کرد: ایمنی قطارشهری ما با هماپیمایی برابر است. تکمیل‌ترین سیستم سیگنالینگ کشور را خط ۲ دارد. تنها شهری در کشور هستیم که سیستم ای.تی.او را داریم. در این سیستم اگر راهبر سکته کند و اتفاقی برای آن بیفتد قطار قابلیت دارد مسیر را ادامه دهد. راهبرهای ما در خط ۲ اصلا لازم نیست در قطار به دکمه‌ای دست بزنند. علت بودن آنها برای موارد ایمنی است. متروی دبی از پیشرفته‌ترین متروهاست اما بازهم راهبر دارد و در تمام دنیا اینگونه است. گاهی در صدم ثانیه این تشخیص‌های انسانی کمک می‌کند. همچنین تمام ایستگاه‌های ما قابلیت دوام تا هشت ریشتر زلزله را دارند.

وی در مورد وجود نداشتن تکدی‌گری و دستفروشی در متروی مشهد گفت: ما ماتنع این کار شده‌ایم. در متروی تهران تکدی‌گری و دستفروشی وجود دارد و کنترل آن هم از دست مسئولین خارج شده. امیدواریم بتوانیم این موضوع را همچنان مدیریت کنیم زیرا وجود این مسئله آرامش را از مسافران می‌گیرد.

کیامرز در مورد متروی گلبهار یادآور شد: متروی گلبهار، مشهد در خط ۱ به وکیل‌‎آباد و درخط ۳ به الهیه وصل می‌شود.

مدیرعامل قطارشهری مشهد تشریح کرد: هزینه خط یک ۷۰۰ میلیارد تومان و هزینه توسعه آن تا فرودگاه ۲۰۰ میلیارد تومان بود. هزینه خط ۲ تاکنون ۲۴۰۰ میلیارد بوده و در مجموع تکمیل این خط ۳۰۰۰ میلیارد هزینه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه «روزانه ۲۰۰ هزار مسافر در خط۱ جابجا می‌کنیم»، افزود: باید خط یک ۲۵۰ هزار مسافر روزانه جابجا کند.

در نوروز بیشتر از ۳ دقیقه منتظر قطار نمی‌مانید

مدیرعامل قطارشهری مشهد اظهار کرد:صددرصد قول می‌دهیم در ایام نوروزشهروندان بیشتر از ۲-۳ دقیقه برای قطار معطل نشوند و برنامه‌ریزی کردیم سرفاصله زمانی را کاهش دهیم.حتما ساعت کاری هم تغییر خواهد کرد که در آینده اعلام خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن