اجتماعی

کاشی‌های گنبد مسجد گوهرشاد مرمت می‌شود

کد خبر : 54723

پروژه مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد گوهرشاد به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آغاز شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان‌نیوز در روز پنج شنبه، مرمت، احیا و مراقبت از اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، یکی از سیاست‌های کلان و ماموریت‌های آستان قدس رضوی است که سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر اجرای آن را بر عهده دارد.

مسجد گوهرشاد از جمله اماکن تاریخی آستان حضرت رضا(ع) است که مرمت و نگهداری از آن همواره به عنوان یکی از مهم ترین پروژه‌های کلیدی سازمان عمران و نگهداری حرم مورد توجه بوده و در زمان‌های مختلف به تناسب نیاز فنی اجرایی شده است. در اقدام اخیر، این سازمان پروژه مرمت پوسته کاشی‌کاری گنبد مسجد تاریخی گوهرشاد را آغاز کرده که با تکمیل آن، جلوه و زیبایی این مسجد بیشتر خواهد شد. آخرین پروژه مرمت گنبد مسجد گوهرشاد حدود ۶۰ سال قبل انجام شده که طی آن، سازه گنبد به طور کامل بازسازی شد و پوسته کاشی جدید روی آن قرار گرفت.

اکنون با توجه به بروز انفصال لایه کاشی‌کاری از بدنه گنبد در بخش‌هایی از آن، ترمیم و حفظ این بخش از کاشی ها و برقراری اتصال بهینه با بدنه گنبد در دستور کار قرار گرفته است. به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، سال گذشته و در مرحله نخست اقدام به مرمت کاشی‌کاری ساقه گنبد و کتیبه معرق آن شد که قسمت‌های محدودی از کاشی ها تعویض و غالب کاشی ها نگهداری و تثبیت شد. امسال نیز اقدامات مرمتی کاشی کاری گنبد شروع شده است که در حال حاضر آزمایش تزریق ملاط برای اتصال بهینه لایه کاشی های منفصل به بدنه گنبد آغاز شده و بعد از آن عملیات پاک سازی جرم و آلودگی از سطوح کاشی انجام خواهد شد.

همچنین بخش محدودی از کاشی‌های روی پوسته گنبد به دلیل تاثیر عوامل جوی به مرور زمان فرسوده شده و لایه لعاب آن ها از دست رفته است که نیاز به تعویض دارند و برای تعویض آن ها تلاش می‌شود کاشی‌هایی با همان جنس بدنه و لعاب ساخته و آماده جایگزینی شوند. به دلیل حساسیت مرمت این اثر تاریخی، کارگروهی متشکل از متخصصان پیش کسوت میراث فرهنگی کشور همچون دکتر مهدی حجت، دکتر محمد مرادی، دکتر اکبر زرگر، دکتر محسن طبسی و دکتر لباف خانیکی بر مسیر اجرایی و نیز مداخلات فنی نظارت دارند. همچنین در مسیر اتخاذ تصمیمات فنی، آزمایش ها و بررسی های لازم برای اخذ مناسب ترین تصمیم و استفاده از بهترین مصالح برای مرمت انجام شده است. در همین راستا ابتدا به شناسایی محل هایی که آسیب دیده و نیازمند مرمت و نوسازی هستند، پرداخته شده است که باتوجه به سطح ۸۰۰ مترمربعی گنبد، کار مرمت کاشی کاری نیاز به مدت زمانی حدود شش تا هشت ماه خواهد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن