شهری

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی: مسجد “هفت در” مشهد نباید تخریب می‌شد

کد خبر : 33582

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: این نهاد قبل از تخریب مسجد هفت در، به صورت کتبی و شفاهی به شهرداری ثامن مشهد اعلام کرده بود که این مسجد از لحاظ شرعی نباید تخریب شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محمد احمدزاده روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اقدام شهرداری ثامن در تخریب مسجد هفت در واقع در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی افزود: شهرداری ثامن ادعا می‌کند که نامه ما در مخالفت با تخریب این مسجد دیر رسیده است اما ما شب قبل از آن به صورت تلفنی نظر خود را در این باره اعلام کرده بودیم.

وی با اشاره به ادعای شهرداری ثامن درباره اینکه نماینده اداره کل اوقاف موافقتنامه تخریب مسجد هفت را امضا کرده است تاکید کرد: نظر مشاور طرح “طاش” از ما کتمان شده بود و ۱۲ مهرماه نظر مشاور طرح به دست ما رسید و بلافاصله قبل از تخریب به آنان اعلام کردیم که مسجد هفت در را تخریب نکنند زیرا مجوز شرعی ندارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: دستگاه قانونی مجری طرح “طاش” شهرداری است و اگر بگوید مشاور ما نظر جدیدی دارد ما باید از آن تبعیت کنیم اما نظر مشاور طرح را از اداره کل اوقاف پنهان کردند و صورتجلسه نیز قبل از نظر مشاور بر اساس طرح مصوب در ۱۳ مهرماه ثبت شده است و شماره اش هم رسمی نیست.

احمدزاده افزود: گلایه ما از شهرداری ثامن محفوظ است و در نامهای به اداره کل دادگستری درخواست کردیم که مسجد هفت در با توجه به نظر مشاور طرح به وضع سابق بازگردد.

وی ادامه داد: طرح هویت زدای “طاش” بنا بر رایی که صادر شده بود به طور اسمی متوقف شده است اما به صورت رسمی اجرا می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به تصویب این طرح در سال ۱۳۸۷ یادآور شد که اجرای این طرح به دلیل ایراداتی که داشت و آسیبی که به هویت بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی وارد کرده و هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی آن را زیر سوال ‌برده بود متوقف شد.

احمدزاده افزود: مشاور جدیدی برای اجرای طرح “طاش” در نظر گرفته شده است اما به نظر مشاور طرح توجه نمی‌شود و مدیریت شهرداری منطقه ثامن خود را به تبعیت از نظرات مشاور جدید ملزم نمی‌بیند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به انتشار خبر تکذیبیه شهرداری ثامن در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: سوال اینجاست که شهردار ثامن چه چیزی را تکذیب می‌کند؛ اینکه مسجد تخریب شده یا مشاور جدید آورده، اینکه ملزم است از نظر مشاور جدید طرح تبعیت کند یا اینکه از نظر مشاور طرح اطلاع داشته است را تکذیب می‌کند؟

احمدزاده افزود: این در حالی است که هم مسجد تخریب شده است، هم مشاور جدید به کار گرفته اند، هم ملزم به تبعیت از نظر مشاور جدید هستند و هم اینکه از نظر مشاور طرح آگاه بوده‌اند.

وی ادامه داد: مسجد یک سنگر و هویت عمومی است و شهرداری باید از نظر مشاور طرح تبعیت کند و به دغدغه فعالان فرهنگی و مسوولان توجه کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در ارتباط با مسجد هفت در، آقایان نظر مشاور را از ما کتمان کردند و اگر ما می دانستیم مشاور طرح چنین نظری دارد، قطعا به هیچ عنوان زیربار نمی رفتیم.

احمدزاده تاکید کرد: تخریب مسجد زمانی که مخل امور مسلمین بوده و چاره‌ای جز تخریب آن نباشد، کاملا کاری شرعی است ولی اگر جایی ضرورتی ندارد و مشاور می‌گوید که مسجد می‌تواند تثبیت شود، تخریب آن غیرشرعی است.

وی افزود: تاریخچه نوغان به تاریخ مشهد بازمی‌گردد و شهرداری، محله نوغان را تحت الشعاع فعالیتهای ممنوعه از بین برد، اگر طرح مشاور جدید قابلیت اجرا دارد و تبعیت از نظر مشاور در مورد مسجد الزامی است، پس هرگونه عمل خلاف آن، خلاف شرع است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: شهرداری ثامن نامه‌ای به اداره کل اوقاف داده است مبنی بر اینکه اگر نظر مشاور در مراجع صالح تصویب شود، ما مسجد هفت در را عینا بازسازی می‌کنیم و تحویل اداره اوقاف می دهیم؛ اما چون این بخش هم دست خود شهرداری است، ممکن است به مسیر دیگری ختم شود.

احمدزاده گفت: مسجد هفت در تخریب شده و از بین رفته است و ما مدعی احیای آن هستیم و طی ۱۰ سال گذشته نیز تلاش کردیم که مسجدی در خلال احیای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تخریب نشود.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی نیز اداره کل اوقاف نسبت به برخی مساجد دیگری که در معابر هستند، حتما نظر مشاور را مورد نظر قرار می‌دهد، مگر اینکه شهرداری اعلام کند که بر همان طرح “طاش” پافشاری کند.

او اظهار کرد: از این پس نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه، نظر مشاور طرح است چون در خطابه مراجع تقلید هم آمده است که اگر بنا بر نظر مشاوران امین امکان باقی ماندن مسجد میسر نباشد، شهرداری می‌تواند آن را تخریب کند.

به گزارش ایرنا، شهردار منطقه ثامن مشهد عصر دوشنبه این هفته در خصوص تخریب مسجد “هفت در” گفته بود: این مسجد روز ۱۳ مهر ماه امسال با حضور نماینده اداره اوقاف، نماینده هیات امنای مسجد و نمایندگان شهرداری و اجرائیات منطقه ثامن تخلیه و با لیست کردن اموال و جابه‌جایی آنها به محل امن، تحویل شهرداری شد.

سید مصطفی نعمتی افزود: عصر همان روز مسجد در اختیار کارگاه قرار گرفت و تخریب آن آغاز شد.

وی ادامه داد: مسجد “هفت در” در مسیر سواره رو طرح بولوار شارستان قرار داشت بنابراین برای اجرای پروژه و تخریب این مسجد خرداد ماه سال ۹۷ با اداره کل اوقاف خراسان رضوی توافق کردیم که مسجد را بگیریم و به ازای آن زمین و پروانه واگذار کنیم و ساختمان معوض مسجد نیز ساخته شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: همزمان برای مسجد امام صادق (ع) در مسیر بولوار رضوان نیز توافقاتی با اداره اوقاف انجام و بنا شد مسجدی بزرگتر به جای مساجد “هفت در” و امام صادق (ع) در نبش رضوان ۱۰ ساخته شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن