اقتصادی

علت کمبود روغن در بازار خراسان رضوی کاهش تولید است

کد خبر : 33578

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علت اصلی کمبود روغن خوراکی در بازار کاهش تولید واحدهای صنعتی مرتبط با این بخش است زیرا دانه‌های روغنی یا روغن خام به اندازه کافی در اختیار ندارند.

صبح مشهد– عباس اخوان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۹۰ درصد از سهم روغن بازار استان در دست شرکتهای بزرگ تولید روغن خوراکی در ایران است که واحد تولیدی در استان ندارند و این شرکتها پس از چندین سال بازاریابی موفق به در دست گرفتن بخش زیادی از نیاز بازار خراسان رضوی به روغن خوراکی شده‌اند.

وی ادمه داد: واحدهای تولید روغن خوراکی در خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد از نیاز بازار این استان را به این ماده غذایی تامین می‌کنند زیرا روغن خام کافی در اختیار ندارند و هم اینک نیز به دلیل کمبود دانه‌های روغنی مانند کنجاله سویا و کلزا یا روغن خام کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کمبود دانه‌های روغنی که بخش زیادی از آنها از خارج کشور تامین می‌شود به نحوه واردات آنها و تخصیص ارز بازمی‌گردد زیرا باید دانه‌های روغنی به صورت مستمر در اختیار شبکه تولید روغن قرار گیرد تا بتوانند نیاز بازار کشور به روغن خوراکی را تامین کنند.

اخوان افزود: اختصاص دانه‌های روغنی یا روغن خام به واحدهای تولیدی کاهش یافته و حتی واحدهای تولیدی خارج از استان نیز به دلیل اینکه شرکتهای پخش و نمایندگی‌های آنها سهم این واحدها از روغن خام یا دانه‌های روغنی را کاهش داده اند قادر به تولید روغن به میزان مورد نیاز بازار نیستند و این باعث کمبود روغن در سطح مصرف کننده شده است.

وی ادامه داد: برای رفع کمبود روغن در سطح بازار باید اختصاص دانه‌های روغنی به واحدهای تولیدی یا کشت آنها در کشور افزایش یابد و هم اینک نیز قرار است هزار تن روغن خام وارد شبکه توزیع خراسان رضوی شود تا روغن لازم تولید و با قیمت مصوب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

او اضافه کرد: برای حل ریشه‌ای این مشکل باید کشت کلزا در خراسان رضوی و استانهای شمالی کشور افزایش یابد.

سرانه مصرف روغن در ایران حدود ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم و میزان مصرف روغن در صنایع همگن خراسان رضوی حدود سه هزار تن در ماه است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن