زندگی

۲۲+۵ تصمیم ساده برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی

شاید شما هم بگویید همه این نکات درست. اما به مثال‌های عینی‌تری از اصلاح رفتار و عادت‌ها و ایجاد تغییرات در زندگی نیاز داریم.

صبح مشهد– چشم برویم سراغ مثال‌ها، فقط فراموش نکنید هر تصمیمی که در ادامه می‌آید قرار است زمینه‌ساز یک تغییر درشما باشد. ما رفتارها و عادت‌ها را ذکر می‌کنیم و برای اختصار سراغ نتیجه آن‌ها نمی‌رویم.

۱ ابتکار تاثیر زیادی در ایجاد و تثبیت یک عادت دارد. به‌طور مثال همیشه ساعتتان را چند دقیقه جلو بکشید تا زودتر از منزل حرکت کنید. این کار یک تمرین ساده برای سروقت رسیدن به قرارهاست.

۲ آلارم گوشی را نیم‌ساعت زودتر تنظیم کنید. کنترل تلویزیون را مخفی و گاهی وای فای را خاموش کنید اما کتاب‌ها را دم دست بگذارید تا عادت شبکه‌گردی و وبگردی به کتاب‌خوانی تبدیل شود. این تصمیم یک ابتکار برای تثبیت عادت کتاب خوانی و حفظ تمرکز هنگام مطالعه است.

۳ ناهار را با دیزاین خوب به محل کار ببرید تا اشتیاقی برای خرید غذای بیرون نداشته باشید. ساعت خاصی را در روز برای انجام کارهای عقب افتاده بگذارید. بابت هر تغییر مثبت به خودتان جایزه بدهید. این تصمیم‌های خوب زمینه را برای تغذیه سالم شما و کاهش هزینه‌ها فراهم می‌کند. از مورد بعدی فقط به ذکر تصمیم‌ها بسنده می‌کنیم و به نتایج نمی‌پردازیم.

۴ دور و برتان را خلوت کنید تا تمرکز شما هنگام مطالعه یا انجام کارها برهم نخورد. اضافه‌ها را به نیازمندان ببخشید تا حس خوبی درباره خودتان داشته باشید.

۵ یک ساعت مشخص برای تماس تلفنی با خانواده داشته باشید. یک روز مشخص را به خرید گل یا هدیه ساده برای همسرتان اختصاص دهید. یک روز مشخص دیگر را به دورهمی‌های خانوادگی البته بعد از کرونا اختصاص دهید. دنبال مهارت‌های کلامی و شوخی‌های تازه باشید تا بحث‌های تلخ اقتصادی و سیاسی دورهمی‌ها را خراب نکند.

۶ بی‌دلیل لبخند بزنید. به‌همسایه‌ها کمک کنید. با مغازه‌دارهای محل هنگام خرید یک گپ کوتاه درباره فوتبال یا سینما بزنید.

۷ زمانی از روز یا هفته را برای مرور نعمت‌هایی که در زندگی دارید اختصاص بدهید.

۸ اتصال داده گوشی را به محض ورود به منزل قطع کنید تا پیام‌های کاری ذهن شما و همسر و فرزندتان را مشوش نکند.

۹ از فرزندتان بخواهید روزش را برای شما توضیح دهد. شما هم مشابه همان خاطرات، از نوستالژی‌ها و فضای کودکی‌تان برایش بگویید.

۱۰ حتماً در زمان مناسب و برای آدم مناسب که حوصله دارد از کتابی که خوانده‌اید یا آخرین فیلمی که دیده‌اید بگویید. اجازه بدهید اطلاعات به این روش در ذهن شما تثبیت شود و زاویه دیدتان را راجع به اثر ضمن هم‌افزایی با دیگران پیدا کنید.

۱۱ گاهی سراغ آلبوم‌های قدیمی بروید. چه‌خوش تیپ شدید. خب لباس‌های قدیمی آن‌قدرها به شما نمی‌آمد. روزهای شیرین گذشته را چند وجهی ببینید. درست است که از گذشته فقط روزهای شیرین می‌ماند اما درس بزرگش این‌است که روزهای سختش هم خاطرات شیرین امروز است پس سختی‌های امروز را به‌عنوان تجربیات فردا ببینید.

۱۲ ‌هر مشکل را یک مسئله ببینید که قرار است بخشی از تجربه شما باشد. اگر مدام فکر کنید همه مشکلات زاییده شانس شماست این تصور در ذهن شما تثبیت می‌شود که اختیاری برای آینده ندارید.

۱۳ چند وقت یک بار یک هنر، مهارت یا حتی چند کلمه انگلیسی تازه یاد بگیرید. اجازه ندهید روزمرگی ضرورت یادگیری و به‌روز بودن را از ذهن شما پاک کند.

۱۴ چند وقت یک بار از مسیر تازه‌ای به محل کار بروید و سعی کنید خوب به‌ اطراف دقت کنید.

۱۵ با راننده اسنپ و آژانس گپ بزنید و بستری فراهم کنید تا او از تجربیاتش بگوید. راننده‌های آژانس هر روز تجربه مردم‌شناسی را از سر می‌گذرانند. این با شماست که آن تجربیات را چطور تفسیر و به اندوخته‌تان اضافه کنید.

۱۶ خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. از خودتان اندازه ظرفیت‌های‌تان انتظار داشته باشید. در ضمن از دیگران هم انتظار نداشته باشید تا هم ضربه روحی نخورید و هم بدانید کنترل اوضاع فقط دست خود شماست و متغیر تعیین کننده در زندگی شما فقط خود شما هستید.

۱۷ وقت‌های مرده را با گوش‌دادن به پادکست‌های خوب پر کنید. همیشه یک کتاب قطع پالتویی همراه داشته باشید. به اندازه استرسی که برای سرمایه‌ مادی‌تان دارید برای سرمایه غیرقابل بازگشت زندگی یعنی عمرتان هم نگران باشید.

۱۸ کانال‌ها، پیج‌ها و گروه‌های غیرضروری داخل گوشی‌تان را پاک کنید. نگران اخبار نباشید. به اخبار غیرضروری نیازی ندارید و اخبار ضروری هم حتماً به شما می‌رسد، چه ‌ضرورتی دارد استوری‌های دوست و آشنا هنگام رانندگی و فیلم گرفتن‌شان از داشبورد ماشین را ببینید وقتی کلی کار انجام نشده دارید.

۱۹ به‌زندگی به‌عنوان یک ماموریت نگاه کنید. ماموریتی که فقط شما قرار است آن‌را به سرانجام برسانید. شغل شما، رشته تحصیلی شما، سبک فرزندپروری شما همه و همه نقش مهمی در این ماموریت دارند. اگر شغل را به‌خاطر پول انجام می‌دهید انگار هیچ ایده و باور و چشم‌انداز مثبتی ندارید.

۲۰ از گفت‌وگوهای منفی با آدم‌های منفی راجع به گذشته و مادیات پرهیز کنید. حسرت وقتی خوب است که کارکردش تحریک آدم برای انجام بهتر کارها باشد. اما اگر قرار باشد مدام فکر کنیم همه‌چیز را باختیم دچار رخوت می‌شویم. چه اهمیتی دارد در گذشته چه کارهایی را انجام ندادید درحالی که کلی کار انجام نداده در آینده دارید. گذشته فقط کلاس درس شما و بازی تمرینی برای آینده است. گذشته نتیجه مسابقه زندگی نیست.

۲۱ به خودتان بقبولانید که هرکاری را باید فارغ از نتیجه‌اش درست انجام داد. مسئولیت ما انجام درست کارهاست پس به جای نگرانی درباره نتایج، نگران فرایندها باشید.

۲۲ در حد رسیدگی به یک گلدان هر روز یک کار لطیف انجام بدهید. حتی شده در حد خوردن یک لیوان چای روی تراس یا نگاه کردن به ستاره‌ها.

۱+۲۲ زندگی خود را به یک معنای خوب گره بزنید. چیزی که به شما کمک می‌کند رنج‌ها را تحمل کنید. مدام به خودتان یادآوری کنید رنج سازنده و با زجر متفاوت است. به استقبال مسئولیت‌ها بروید حتی اگر رنج‌آور باشند. گاهی به آسایشگاه سالمندان سری بزنید و برای‌شان قصه بخوانید. کاری کنید ذهن‌تان همیشه به یاد داشته باشد معنای زندگی چیزی فراتر از روزمرگی‌هاست.

۲+۲۲ قانون ۲۱ را جدی بگیرید. قانونی که البته خیلی علمی نیست و برای هرکسی به شکلی جواب می‌دهد. این قانون می‌گوید تثبیت هر عادت نیاز به یک اهتمام ۲۱ روزه دارد. حالا گاهی کمی بیشتر و گاهی کمی کمتر اما نفس ماجرا این است که بدانید تغییر وابسته به تصمیم نیست وابسته به تمرین و ممارست و صبر است.

۳+۲۲ همان‌طور که ابتدای این مطلب هم گفتیم مهم است نتیجه و اثروضعی هر کدام از این تصمیم‌های ساده را بدانید و در نظر بگیرید هرکدام چه تغییری در زندگی شما ایجاد خواهند کرد. هر تصمیم ولو ساده برای این است که زنجیره‌ای از تغییرات مثبت را ایجاد کند.

۴+۲۲ به اطرافیان‌تان هم اطلاع بدهید چه تصمیم‌هایی برای زندگی دارید تا هم زمینه را فراهم کنند هم اگر علاقه داشتند شما را همراهی کنند.

۵+۲۲ تصویرسازی ذهنی از هر تصمیم و تغییرات حاصل از آن داشته باشید تا حین مسیر هم امیدوار شوید هم هرجا که احساس کردید از آن تصویر فاصله گرفتید روند را اصلاح کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن