یادداشت روز

به‌مناسبت بیست و یک اسفند سالروز بزرگداشت نظامی گنجوی

قیام کتابخانه‌های عمومی در حفاظت از هویت فرهنگی

کد خبر : 45011

یادداشت کتابدار: محمود کاظم زاده کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد مقدس

صبح مشهد– روزی به نام رودکی، دیروز با ملت عشق و امروز با گنجینه ادب فارسی نظامی گنجوی؛ دشمنی حد و مرز و بروز و ظهور ندارد و دشمن برای دشمنی خود از هر ابزاری استفاده می‌کند. روزی جنگ و قتل و غارت و هم‌آوایی جهانی برای مبارزه با نظام و کشوری که نمایه‌های فخر و افتخار عزت را از هر گونه آن بر سینه دارد و آن میدان با حضور میدان شناسان آن عرصه ، دفاع مقدس و پیروزی می آفریند.

میدان شناسان و سربازان و افسرانی که امروز نام و نشان‌شان در زمین با واژه شهادت عجین است و آسمانی‌اش می‌شود هم سفره شدن با مولای شهیدشان.
آن روزگاران گذشت و دشمن مسیرهای دیگری از دشمنی را بعد از آن شکست به امتحان گذاشته است.

جنگ نرم و مقابله با ارزش‌های اصیل ایرانی اسلامی آغاز شد و در بعدی از این هجمه همه‌جانبه فرهنگ مورد توجه قرار گرفت و هر در و پنجره ای، تیرهای نفاق و شبهه‌افکنی و ایجاد شکاف در ابعاد فرهنگی و ادبی ایران اسلامی بر پیکره و ستون استوار فرهنگ آغاز شد.

ایجاد تقابل فرهنگی ایرانی با ارزش‌های اسلامی اما راه به‌جایی نبرد و هیچ نشانه‌ای از تاثیرگذاری آن در جامعه دیده نشد تااینکه مسیری جدید از هجمه آغاز شد. روزی به نام رودکی، شاعر اولین ادب تمدن اسلامی، ایامی به نام فردوسی و تلاش برای ایجاد تقابل شاهنامه با آیین و مذهب، فصلی در نگارش ملت عشق و تصویرسازی عشق و عرفان از نگاه مغربی نویسنده یهودی‌تبار و قسمتی از این تلاش نیز اینک به نام یکی از شعرای غریب و دور از وطن افتاده‌ی ایران اسلامی، حماسه‌سرای زبان فارسی و دری در گنجینه‌ای به نام پنج‌گنج.

نامگذاری سالی به نام نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان، حذف عنوان پارسی از نام نظامی و معرفی وی به نام شاعر ملی آذربایجان، ترجمه کتاب هفت‌پیکر به زبان‌های اسپانیایی روسی و انگلیسی در آذربایجان، جایگزینی اشعار فارسی با اشعار ترکی در مقبره نظامی، اعتراض آذربایجان به کتابخانه ملی انگلیس در معرفی آثار نظامی تحت عنوان اثر فرهنگی ایرانی، نصب مجسمه حکیم نظامی گنجوی در کشورهای مختلف به‌عنوان شاعر آذربایجان گوشه ای ازخبرهایی است که امروزه کم‌وبیش در حوزه فرهنگی و ادبی بنام حکیم نظامی گنجوی شنیده می‌شود و این اخبار همان تیرهای زهرآگینی است که روزگاری در صحنه‌های نبردهای دفاع مقدس در جنگ نظامی بر بدنه نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد می‌آمد و امروز نرم و آرام بر پیکره فرهنگ و تمدن ایران اسلامی فرود می‌آید و اگر آن صحنه جنگ، میدان شناسان و سربازان و افسرانی آگاه و دغدغه مند و متعهد و رسالت شناس داشت در این صحنه جنگ نرم با نام فرهنگ و ادب ایران اسلامی در تاراج و چپاول ادبی تیر نیز سربازان و افسران جنگ نرم حضور دارند که هر یک از حرکت‌های خصمانه دشمن را به مقابل ایستاده‌اند.

کتابخانه های عمومی در این وانفسای هجمه و تقابل و آفند و پدافند فرهنگی نقشی محوری ایفا می‌کنند.

کتابداران نقش‌آفرینانی هستند که هر کدام با ایده‌ای، با برنامه‌ای، با خلاقیت فرهنگی ذیل محور کتاب می‌توانند انقلاب فرهنگی ایجاد کنند که امواج بلند این حرکت فرهنگی دامنه‌های آگاهی و علمی در اقصی نقاط جهان را دررباید و روح و جان یکی از بزرگترین مشاهیر ادب فارسی را به کرانه ادب و فرهنگ ایران‌زمین بازگرداند.
مطمئنا اگر در ایام گرامی‌داشت یاد و نام حکیم نظامی گنجوی در هر یک از کتابخانه عمومی کشور یک یا دو برنامه فرهنگی با تاسی از آثار نظامی گنجوی برگزار شود و این برنامه‌ها ارزشمند امواج خبری و رسانه‌ای را فتح کند بیش‌از ده‌ها هزار مطلب و خبر، هرکدام به‌مثابه تیرهایی، قلب هجمه را نشانه خواهد رفت.

تدبیر ارزشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایجاد این حرکت فرهنگی در کتابخانه های عمومی نقطه آغازین این قیام فرهنگی و در ادامه مسئولیت‌پذیری و تعهد و ایفای رسالت فرهنگی کتابخانه‌ها و کتابداران حکایت اثربخشی این تدبیر خواهد بود.

امروز نظامی گنجوی یکی از بزرگترین مشاهیر در غربت و مظلوم فرهنگ ایران‌زمین است که طعمه دشمن قرار گرفته‌است و کشورهایی با نیت ضربه به ایران اسلامی و کشوری با هدف قوم‌سازی و تاریخ‌سازی از وجود ادبی وی بهره می‌گیرند و این ماییم که می‌توانیم در کتابخانه‌های عمومی سهمی در بازگرداندن او به جایگاه و پایگاه ایرانی اسلامی‌اش داشته باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن