زندگی

از دست کرونا، کوآلا نشو!

کد خبر : 33035

دورکارها، دانشجویان، دانش‌آموزان و همه کسانی که این‌روزها بیشتر در خانه هستند ممکن است تنبل شوند اما…

صبح مشهد– این‌روزها کمتر از قبل بیرون می‌رویم، کلاس‌ها مجازی، برخی مشاغل دورکار، تفریح و گردش هم کمتر از قبل شده، خب با این اوضاع در خطر این هستیم که اسیر غول تنبلی شویم و دیگر به حالت قبل برنگردیم. تنبلی می‌تواند یواش یواش به یک عادت خوش‌نشین در ذهن و رفتار ما تبدیل شود و نتیجه‌اش عقب افتادن کارهای مهم و دورافتادن از برنامه زندگی و اولویت‌های روزمره است. در این مطلب ۱۲ کلید طلایی برای فرار از تنبلی را به شما توصیه می‌کنیم.

برنامه شفاف| برنامه روزانه، هفتگی و ماهیانه شفافی داشته باشید. زمان‌بندی دقیق و واقع‌گرایانه، بدون این‌که خیلی ایده‌آلی یا خیلی منعطف و ساده باشد. بعد هم برنامه را در محل دیدتان نصب کنید تا مدام به شما یادآوری کند چقدر از کارها عقب هستید. وقتی برنامه نداشته باشید ناخودآگاه فکر می‌کنید هنوز وقت برای همه کارها هست.

الگوریتم بنویسید| یک اشکال بزرگ ما در انجام کارها این است که حوصله نداریم هر روز به جوانب مختلف هرموضوع فکر کنیم. اگر الگوریتم‌های ساده و دقیقی برای برنامه روزمره داشته باشیم لازم نیست در لحظه راجع به هرکاری تصمیم بگیریم و با انجام آن الگوریتم همیشه به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

سخت‌ترین کارها را اول انجام دهید| یک علت تنبلی این است که ما از انجام کارهای سخت فراری هستیم، برای همین آن‌قدر همه کارها روی هم جمع می شود که دیگر حوصله انجام شان را نداریم، اما اگر همان کار دشواری را که ممکن است انجام ندادنش در روند کارها ترافیک ایجاد کند اول از همه انجام دهیم ناخودآگاه به انجام کارهای ساده‌تر امیدوار می‌شویم و روی غلتک کارها می‌افتیم.

مقدمات را آماده کنید| همیشه قبل از انجام کارها مقدمات‌شان را فراهم کنید تا با چالش مواجه نشوید. وقتی یک کار چنان از بیخ و بن روی دست ما می‌ماند حوصله انجام دادنش را نداریم.

جایزه تعیین کنید| براساس روحیه‌تان برای کارهایی که انجام می‌دهید یک جایزه ساده مثل خوراکی مورد علاقه یا تماشای یک فیلم بدهید تا حس خوبی از انجام کارها داشته باشید و به خاطر همان جایزه ساده هم که شده کار را تمام کنید.

تمرکز کنید| تنبلی فقط خوابیدن یا لم دادن روی کاناپه نیست، گاهی تنبلی به شکل نبود تمرکز در انجام کار بروز می‌کند. عواملی که تمرکزتان را خراب می‌کند حذف کنید. بخشی از خانه را شبیه دانشگاه، مدرسه یا محل کار کنید تا یک کار را از صفر تا صد و بدون دخالت عوامل حواس پرت کن انجام دهید.

به وقتش استراحت کنید| استراحت تنبلی نیست، تعریف دقیقی از تنبلی داشته باشید. تنبلی یعنی وقتی کارهای مهم روی زمین مانده میل به انجام‌شان ندارید، اما اگر بعد از انجام چند کار مهم نیاز به استراحت جسمی و روحی را در خودتان حس کردید تصور نکنید تنبل هستید. استراحت به موقع اتفاقاً انرژی و تمرکز شما را برای انجام بهتر کارها و پیشگیری از تنبلی افزایش می‌دهد.

به نتایج فکر کنید| به جای این‌که به سخت بودن فرایند یک کار فکر کنید و بترسید و بعد هم بخوابید، به نتایج کارتان فکر کنید تا روحیه بگیرید. ذهن‌تان را درگیر احتمال انجام نشدن کار نکنید. موانع فیزیکی را هم حذف کنید. مثلاً صبحانه خوب بخورید. وقتی با انرژی جسمی و روحی خوب و با فکر به نتایج کار، یک حرکتی را شروع می‌کنید انگیزه و توان بهتری برای تمام کردنش دارید.

ذهن را نترسانید| ذهن ما از موضوعات پیچیده می‌ترسد. هر کار را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید. گام به گام انجامش را در نظر بگیرید تا بدانید یک کار بزرگ از چند کار کوچک و ساده تشکیل شده. اگر ذهن ساده و سرراست به ماجرا نگاه کند و آشفته نباشد واهمه‌ای از انجام کار ندارد.

زمان حال را دریابید| نگران آینده و تبعات درست انجام ندادن کار نباشید، حتی افسوس گذشته و کارهایی را هم که نکردید، نخورید. برای این‌که تنبلی و ناامیدی به سراغ شما نیاید باید بدانید در قبال انجام کارهای فعلی وظیفه دارید. آینده از همین کارهای امروز ساخته شده است.

بازبینی مجدد| گاهی ممکن است از انجام کارها نتیجه نگیرید و احساس کنید وقتی انجام یک کار با انجام ندادنش نتیجه یکسانی دارد چرا باید کار کنید؟ خب چرا به جای دلسرد شدن و تنبلی، سراغ بازبینی مجدد شیوه‌ها و استراتژی‌ها نرویم. حتی گاهی ممکن است کاری به سرانجام رسیده اما بازهم روش بهتری برای انجامش باشد که بازدهی بالاتری داشته باشد.

مشاور و رفیق خوب| همیشه کسی که مسیری را رفته، یا کسی که هم مسیر ماست می‌تواند به ما در انجام یک کار کمک کند. وقتی بدانیم دیگران هم در موقعیت ما بودند یا هستند بهتر می‌توانیم با شرایط کنار بیاییم. یک رفیق پایه به ما کمک می‌کند انگیزه بیشتری برای حرکت داشته باشیم.

منبع: خراسان/ نویسنده: سیدسورنا ساداتی | روزنامه‌نگار موفقیت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن