استانی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی:

۴۱ بنای تاریخی در خراسان رضوی از طریق بخش غیردولتی احیا می‌شود

کد خبر : 32945

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «۴۱ بنای تاریخی در استان خراسان رضوی در برنامه‌های احیای این صندوق قرار دارد که زمینه واگذاری ۴ بنای تاریخی تا یک ماه آینده فراهم می‌شود.»
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هادی میرزائی امروز شنبه ۵ مهرماه ۱۳۹۹ در بازدید از آثار تاریخی استان در شهرستان‌های داورزن، زبرخان، فریمان و تربت‌حیدریه با اعلام این خبر افزود: «صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد بند “ز” ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه باهدف مرمت، احیاء و بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی و با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در سال ۸۴ تشکیل شد.»
او ادامه داد: از مجموع ۸۰۰ بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن‌ها به این صندوق واگذارشده، تاکنون ۹۷ بنای تاریخی و فرهنگی توسط صندوق به بخش خصوصی واگذارشده است.
وی تصریح کرد: واگذاری برای حفظ و احیای ۴۱ بنای تاریخی استان خراسان رضوی در دستور کار این صندوق قرار دارد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از کاروانسرای مهر داورزن با اشاره به موقعیت مناسب این کاروانسرا که در محور مواصلاتی شرق به غرب کشور قرار دارد، اظهار کرد: «کاروانسرای مهر با ۶ هزار مترمربع مساحت از طریق مزایده برای مرمت و بهره‌برداری به مدت ۲۵ سال به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می‌شود.»
او بابیان این‌که دوره دو تا سه سال برای مرمت و آغاز بهره‌برداری پیش‌بینی‌شده است، گفت: با توجه به این‌که کاروانسرا در کنار روستا قرار دارد و امکان الحاق به محدوده طرح هادی روستا وجود دارد ظرفیت استفاده از وام پست‌بانک با سود ۴ درصد در صورت مشارکت دهیاری نیز وجود دارد.
میرزائی هم‌چنین ضمن بازدید از مجموعه تاریخی، زیارتی قدمگاه رضوی در شهرستان زبرخان گفت: این صندوق برای واگذاری حمام تاریخی قدمگاه به بخش خصوصی به مدت ده سال که قابل تمدید است، با شرایط و تسهیلات ویژه و به‌منظور حفظ، مرمت و احیای آن با کاربری حمام سنتی و مجموعه پذیرایی، آمادگی دارد.
او ادامه داد: این حمام تاریخی که در ضلع جنوب شرقی باغ تاریخی قدمگاه رضوی قرارداد مربوط به دوره قاجاریه بوده، و در تملک میراث فرهنگی است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: مجموعه تاریخی ، زیارتی قدمگاه رضوی در شهرستان تازه تأسیس زبرخان در ۲۲ کیلومتری شرق شهر نیشابور و ۹۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس واقع‌شده و سالیانه با بیش از سه و نیم میلیون نفر بازدیدکننده زائر و گردشگر داخلی و خارجی( عمده آن‌ها زائران عرب و پاکستانی) از مهم‌ترین مناطق گردشگری خراسان رضوی است.
میرزائی هم چنین در بازدید از کاروانسرای سنگ بست اظهار کرد: هزینه مرمت این اثر تاریخی برای احیا حدود ۳۵ میلیارد ریال پیش بینی شده است.
او ادامه داد: شرایط را برای سرمایه گذار تسهیل می کنیم، این کاروانسرا به نسبت دیگر بناها هزینه زیادی ندارد بلکه باید مجموعه ای از خدمات را در این محدوده فراهم کنیم تا این مجموعه نیز احیا شود.
میرزائی هم‌چنین در جریان بازدید از حمام حاج رئیس تربت‌حیدریه افزود: واگذاری بناها باهدف مرمت و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه مقصد گردشگری و کمک به صیانت از این آثار بسیار گران‌سنگ و دارای اهمیت فرهنگی کشور است.
او گفت: سقف واگذاری بناها، بالای ۱۰ سال است، اما در خصوص حمام حاج رئیس، استعداد واگذاری تا ۱۵ سال را دارد و بنا به نحوه اداره آن، قابل تمدید و افزایش سقف قرارداد را دارد.
او بابیان اینکه اولویت اصلی صندوق احیا در واگذاری‌ها، حفظ شانیت اماکن تاریخی و فرهنگی است، گفت: نکته قابل‌تأمل در خصوص حمام حاج رئیس آن است که متأسفانه در طول تاریخ آب را از مسیر حمام‌ها قطع کردیم و لذا حمام‌های تاریخی تبدیل به موزه شدند و نتیجه آن شد که امروز کشور ترکیه خود را مدعی “مهد حمام” اعلام کرده و ازاین‌روی بنای ما احیای حمام حاج رئیس با همان کارکرد اولیه است.
هم‌چنین رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه نیز گفت: تاکنون این اداره برای مرمت و احیای حمام حاج رئیس مبلغ پنج میلیارد ریال هزینه کرده است.
علی محمدی بابیان این‌که هنوز این حمام به بخش خصوص واگذار نشده است، افزود: طبق قانون اگر نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به همراه آورد، صندوق به‌ منظور حمایت وارد عمل شده و تسهیلات قرض‌الحسنه با سقف نامحدود به بخش خصوصی می‌پردازد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن