زندگی

پشیمانم که رفیق‌باز بودم اما نمی‌توانم دل به زندگی‌مشترکم بدهم

کد خبر : 32862

۹ سال پیش ازدواج کردم و الان یک فرزند چهار ساله دارم. خودم هم ۳۲ ساله هستم و راننده تاکسی. وضعیت مالی‌ام متوسط است. تاکنون فقط به دنبال رفیق‌بازی بودم اما الان به شدت پشیمان هستم اما باز هم نمی‌توانم دل به زندگی‌مشترکم بدهم. حوصله در خانه ماندن و به گردش رفتن با خانواده‌ام را ندارم و لذتی از آن نمی‌برم. می‌توانید به من کمک کنید؟

صبح مشهد– مخاطب گرامی، ۹ سال از شروع زندگی مشترک‌تان گذشته است و بهتر بود زودتر به فکر حل این مشکل می‌افتادید. متاسفانه بسیاری از مردان تصور می کنند ازدواج مساوی است با خداحافظی از همه دوستان، در حالی که این گونه نیست و با ازدواج فقط ماهیت روابط با دوستان تغییر می‌کند. نکته حائز اهمیت در دوره بعد از ازدواج، مدیریت صحیح روابط با دوستان مجرد و دوستان خانوادگی است که ظاهرا شما در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشته‌اید و هم اکنون شایسته است با دیدن ویژگی‌های مثبت همسرتان و توجه به اعضای خانواده خود به عنوان بهترین جایگزین ها برای دوستان در جهت خلق لحظات لذت بخش برای خود و خانواده‌تان گام بردارید و مسئولیت‌تان در قبال آن ها را بپذیرید. بهتر بود اطلاعات بیشتری در این باره می‌دادید ولی با توجه به این‌که اکنون احساس پشیمانی در شما به وجود آمده است و متوجه نامتعادل بودن زندگی خود شده اید، نکاتی را برای کنترل زندگی‌تان بیان می‌کنم.

وضعیت فعلی خود را بررسی کنید
آن‌چه را که در این مدت تاکنون انجام داده‌اید، به دقت بررسی کنید و جاهایی را که از خط تعادل خارج شده‌اید، شناسایی کنید. به عبارت دیگر، در این مرحله شما همه موقعیت‌هایی را که دچار افراط و تفریط شده‌اید و باعث پشیمانی‌تان شده، به طور دقیق مشخص کنید تا در مراحل بعدی بتوانید با برنامه‌ریزی صحیح برای جبران آن ها اقدام کنید.

اهداف‌تان را مشخص کنید
برای این منظور فهرستی از اهداف‌تان را بنویسید و بر اساس اولویت دستیابی، آن ها را مرتب کنید. سپس به طور دقیق و واضح هر یک از اهداف را با دلایل منطقی توضیح دهید. در این مرحله شایسته است اهداف‌تان را بر مبنای واقعیت‌های موجود و توانمندی‌های خود مشخص و از آرمان گرایی افراطی و خیال‌پردازی خودداری کنید.

جنبه‌های مختلف زندگی‌تان را بشناسید
علایق، مسئولیت‌ها، توانمندی ها و نیازمندی‌های خود را بشناسید و نگذارید آن ها کنترل شما را به دست بگیرند. البته لازم است باز هم یادآوری کنم در بررسی علایق و نیازهای خود همواره واقع بین باشید و آن ها را بر اساس توانمندی‌های واقعی خود در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … مشخص کنید. با شناسایی این جنبه ها می‌توانید در مواقع لزوم به آن ها بپردازید.

نویسنده : دکتر حسین محرابی | کارشناس و مشاور خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن