یادداشت روز

به انگیزه روز ملی خلیج فارس 

کد خبر : 58367

(ما زنده به انیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست )  

نویسنده ؛ دکتر حسین رضائی؛ فعال حوزه فرهنگی و گردشگری

صبح مشهد- دهم جمادی الاخر ۱۰۳۱ ه.ق برابر با ۲۰اوریل ۱۶۲۲ پرچم کشورهای استعماری پرتغال، هلند، انگلستان پس از ۱۱۷ سال تسلط آنان بر اقوام مظلوم خلیج فارس فرو افتاد و پرچم ایران برافراشته شد.

هزار آفرین بر امام قلی خان سردار رشید ایرانی و همرزمان و لشکر مردمی اش.

تقریبا راندن استعمارگران با آن امکانات عظیم، توسط ایرانیان کار بسیار دشوار به نظر میرسید، اما آنچه در تمام حرکت های مردمی و مقاومتی ایران بچشم میخورد غیرت ایرانی، وطن دوستی، و (نه) به ظلم پذیری و ظلم ستیزی است.

امام قلی خان فرزند الله وردی خان حاکم فارس بود که به دستور شاه عباس صفوی برای رهایی مردم از ظلم طاقت فرسای پرتغالی ها هلندی ها و انگلیس ها با لشکرش و کمک های مردمی، اجانب را در جنگی نابرابر شکست داد و آنان را علاوه بر هرمز از مسقط و عمان و خلیج فارس هم بیرون راند.

وی پس از فتح این منطقه به ترویج شرع مبین، تکریم اصحاب فضل و دانش پرداخت و منشا خدمات ماندگار در حوزه میراث شد.

به پاس خدمات این شهید بزرگوار و هزاران شهیدی که در راه وطن و نجات آبراه خلیج فارس به شهادت رسیدند شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال ۱۳۸۴ طی مصوبه ای که به تصویب دولت هم رسید دهم اردیبهشت را روز خلیج فارس نامگذاری کرد.

البته فتنه استعمارگران خاتمه نیافت و (سر چارلز بلگریو) در مقاله‌ای، نامی جعلی برای خلیج فارس انتخاب کرد و عبدالکریم قاسم عراقی و عبدالناصر مصری در سخنرانی های خود از این نام حمایت کردند ولی راه بجایی نبردند.

این آبراه که سومین خلیج بزرگ دنیاست ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مساحت دارد که ۱۴ جزیره استراتژیک را در خود جا داده و تا کنون ۴ بار از هجوم بیگانگان در امان مانده و مردم بوشهر چون پاره تن خود از آن حراست میکنند،

در حراست و نگهداری این آبراه در دفع تجاوز به اسامی بزرگ دیگری مثل (میر مهنا) که قشون هلندی را از خارک بیرون کرد، سرداران نادر شاه افشار، رئیسعلی دلواری، باقر خان تنگستانی، و فرزندش احمد خان ، صولت دوله بر میخوریم و در این زمان(( شهید نادر مهدوی، غلامحسین توسلی، بیژن گرد، نصرالله شفیعی، آبسالانی، محمدیها، و مجید مبارکی که در نبرد با بالگرد های آمریکایی شرکت داشتند و ۱۶مهر ۱۳۶۶ را جاودانه کردند کم نیستند.

بدیهی است رشادت های مردم ایران که هویت ملی ما را به دشمنان شناساندن به پشتوانه روحانیونی مثل آیت الله حسن ال عصفور، آیت الله بلادی بوشهری، سید مرتضی علم الهدی، اهری و شیخ محمد حسن برازجانی بود روحانیتی که امروز به پشتوانه همین ملت (عملیات وعده صادق) را به دشمنان نشان میدهد.

دنیا بداند امروز این آبراه توسط سلحشورانی گمنام حفاظت میشود و نمیگذارند خون هزاران شهید، و غواص پایمال شود.

چون چشمان فرزندانی این آب و خاک بیدار است.

بوشهر، همایش مقاومت خلیج فارس در افق رسانه

۱۴۰۳٫۲٫۹

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن