زندگی

در ظاهر شادم ولی شوهرم اعصابم را خط خطی می‌کند

کد خبر : 32111

چند سالی است همسرم به دلیل وضع خراب مالی‌اش روی اعصابم می‌رود و خط‌خطی‌اش می‌کند. تلاشی برای بهتر شدن نمی‌کند که هیچ، بداخلاقی هم می‌کند. صدایش را برایم بلند و با من تند صحبت می‌کند. همیشه توی خودم هستم. با این‌که در ظاهر آدم شادی هستم ولی زود جوش می آورم و سر اطرافیانم خالی می‌کنم. احساس می‌کنم بقیه من را به زور تحمل می‌کنند. چه کنم؟

صبح مشهد– همه ما در زندگی خود خشمگین می‌شویم . وقتی که اوضاع بر وفق مراد نیست، وقتی که ناراحت هستیم یا در حق ما بی‌عدالتی شده است، عصبانی می‌شویم. این نوع از خشم طبیعی است و همه ما آن را احساس می‌کنیم. اما برخی افراد به طور ناگهانی و بسیار زیاد خشمگین می‌شوند یا به عبارت دیگر خشم آن‌ها غیر معمولی و نامتناسب است که نیاز به مدیریت دارد. مخاطب گرامی، با توجه به پیام‌تان مواردی را برای بهبود رابطه‌تان عرض می‌کنم.

مهارت خود آگاهی را تمرین کنید
یک ارتباط صمیمانه، نیاز به صداقت بین دو نفر دارد. شما باید بتوانید توانمندی‌های خودتان را ارزیابی کنید و ضعف‌های خود را به طور واقع‌بینانه بشناسید و همه مشکلات را تقصیر همسرتان نیندازید. به قول خودتان سریع جوش نیاورید و نقاط ضعف خود را بشناسید تا ناراحتی‌تان را سر دیگران خالی نکنید. همچنین مهارت تاب‌آوری را هم در خود پرورش بدهید تا بتوانید بعضی از فشارهای زندگی را با حل مسئله درست از میان بردارید.

هر ۲ نفر خواسته‌هایتان را قاطعانه بیان کنید
یکی از کلیدهای رشد صمیمیت در بین زوج ها، جسارت است. جسارت به این معنی که آن چه را می‌خواهید به طور شفاف و مستقیم و به شیوه درست بیان کنید. افرادی که جسارت با معنی بیان شده را ندارند، اغلب در روابط زن و شوهری، منفعل و به مرور پرخاشگر می‌شوند. هرچه همسران خواسته‌های خود را شفاف‌تر به یکدیگر بیان کنند، احتمال این‌که به خواسته خود برسند، بیشتر است.

شوهرتان را درک کنید
منظورم از این توصیه این نیست که شوهرتان حق دارد صدایش را در زندگی با شما بلند کند اما درک شما از او، طغیان خشمش را کمتر می‌کند. در ضمن شنونده خوبی باشید. همان‌طور که در ابتدای پیامک اعلام کردید، وضع خراب مالی باعث پرخاشگری وی شده است پس در کنار وی برای حل مشکل تلاش کنید تا زندگی شیرین‌تری در انتظارتان باشد.

۳ توصیه برای رفتار با شوهرتان
گفته اید شوهرم صدایش را برایم بلند و با من تند صحبت می‌کند. چند نکته هست که برای آرام ساختن همسرتان باید به کار بگیرید.
نگذارید همسرتان درگیر خشم خود شود. اگر دیدید عصبانی است، او را تنها بگذارید. اگر فکر می‌کنید مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می‌شود، از طرح آن موضوعات اجتناب کنید.
عصبانیت به آسیب‌های فیزیکی و عاطفی می‌انجامد که به افسردگی ختم خواهد شد. گاهی از تکنیک فعال‌سازی رفتاری از قبیل ورزش و تفریح با همسرتان و دوستان‌تان برای خوب شدن حال‌تان بهره ببرید.
با همسرتان مذاکره و گفت‌وگو و طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. شما می‌توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی خنثی کنید. گفت‌وگو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد کرد. در ضمن لازم است هر دو نفرتان بدانید از دیگری چه می‌خواهید و انتظارتان از او چیست؟ در نهایت برای بهبود رابطه‌تان از یک زوج درمانگر متخصص کمک بگیرید.

نویسنده : حسین شرافتی | دانشجوی دکترای روان‌شناسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن