زندگی

باج گیری عاطفی چیست و چه تاثیری بر زندگی مشترک دارد؟

کد خبر : 26858

برای مقابله با باجگیری عاطفی اول اول از همه بپذیرید و قبول کنید که این موضوع در رابطه شما و همسرتان وجود دارد و آن را انکار نکنید.

صبح مشهد– نوعی استثمار که در ابعاد خانواده و زندگی زوجین وجود دارد، باج گیری عاطفی است. در این وضعیت همسرتان از احساس شما برای سوءاستفاده یا اعمال نظرش استفاده کرده و شما به خاطر علاقه و وابستگی خود نمی‌توانید با این رفتار او مبارزه کنید. این موضوع پس از مدتی باعث ایجاد حس رخوت و یکنواختی در همسران می‌شود و چنین حسی را در فرد القا می‌کند که فرد دیگری منبع قدرت و اختیار و اقتدار در زندگی مشترک است و هر درخواستی از همسر یا اعتراض نسبت به وضعیت موجود، گناه محسوب می‌شود. پس هر برخوردی با او بشود و هر کمبودی در زندگی ببیند، سکوت می‌کند.

در باج گیری عاطفی، فردی با استفاده از موضع برتر عاطفی خود، فرد مورد نظرش را کنترل می‌کند تا منافعش را به دست بیاورد. افراد باجگیر، از ترس، تعهد و احساس گناه طرف مقابل برای بهره‌کشی استفاده می‌کنند. فرد قربانی نیز به خاطر احساس گناه، از دست دادن توجه یا هر فقدان دیگری مجبور است به خواسته‌های طرف مقابلش تن بدهد. این رفتار به طور پررنگ در زندگی زناشویی و در مورد مسائل جنسی، مالی و توجه به وجود می‌آید.

معمولا شخصیت‌های وابسته به راحتی در دام باج گیری عاطفی می‌افتند. این شخص که همسر شماست و از لحاظ عاطفی به شما نزدیک است، اسرار و نقاط ضعف شما را می‌داند و از این اطلاعات محرمانه برای مطیع ساختن شما یاری می‌جوید. باجگیر عاطفی از تمام نقاط ضعف و قوت شما علیه خودتان استفاده می‌کند.

در برابر باج گیرهای عاطفی چه باید کرد؟

اول از همه بپذیرید و قبول کنید که چیزی به نام باج گیری عاطفی در رابطه شما و همسرتان وجود دارد و آن را انکار نکنید. مسمومیت در روابط عاطفی همسران پدیده فاجعه‌باری است که اگر به آن توجه نکنیم ابعاد ناخوشایندی در پی دارد.
شخصیت خود را خوب بشناسید و ببینید از چه نقاطی ممکن است به شما نفوذ کنند و باعث آزار و سوءاستفاده شما شوند، مثل خوش‌قلبی، حساسیت روی خانواده و … باج گیری زمانی اتفاق می‌افتد که شما نقاط ضعف خود را به دیگران و حتی به همسرتان نشان ندهید.

راحت تسلیم نشوید. باجگیران عاطفی در بسیاری از موارد در شما احساس گناه به وجود می‌آورند؛ ولی واقعیت این است که سازش و تسلیم شدن شما، راه باج گیری را به فرد مقابل یاد می‌دهد.

اگر احساس کردید همسرتان دارد باج گیری عاطفی می‌کند، به او هشدار دهید که نباید با احساسات‌تان بازی کند؛ بلکه احساس اعتماد به نفس کنید، از خودتان مراقبت کنید و نسبت به خودتان تعهد داشته باشید.

تحت فشار تصمیم نگیرید. حتما قبل از تصمیم‌گیری فکر کنید. اگر خواسته همسرتان شما را ناراحت می‌کند خودتان را مجبور نکنید که در این حس بمانید. فراموش نکنید که شما در نه گفتن کاملا آزاد هستید.

رفتارهای خودتان و همسرتان را زیر ذره‌بین ببرید و یکدیگر را نقد کنید. جایی که در روابط سخت گرفته‌اید، ملایم‌تر برخورد کنید و جایی که سست برخورد کرده‌اید، کمی محکم‌تر باشید. قرار نیست در زندگی مشترک، یک نفر سختی تحمل کند تا دیگری راحت باشد،.به هنگام بروز مشکلات و باج گیری عاطفی همسرتان، در مقابل رفتارهای اشتباه و تکراری او عکس‌العمل نشان دهید و به او بفهمانید این رفتارش آزاردهنده است اما یادتان باشد مشکل را بزرگ‌تر نکنید.

 

به همسرتان نشان دهید از سوءاستفاده‌های عاطفی او ناراحت شده‌اید. به جای پذیرفتن هر رفتار و درخواستی از جانب همسرتان، مستقیما با او صحبت کنید تا علایق شما را هم بشناسد، به این وسیله تلاشتان را در جهت ایجاد محیط سرشار از عشق و محبت کنید.

به جای نادیده گرفتن خودتان، زندگی همراه با تنوعی برای خودتان و همسرتان بسازید. بدون شک این رویه برای هر دوی شما، دلپذیرتر از حالتی خواهد بود که مدام برای راضی نگه داشتن خودتان، شرایط مغایر با علاقه‌تان را بپذیرید.

فراموش نکنید: “تغییر از من فردی آغاز می شود”. همان‌طور که انتظار دارید دیگران از شما انتظار فرد قربانی نداشته باشند، باید انتظار خود از دیگران را هم به حداقل برسانید. مراقب باشید خودتان باج گیرعاطفی نشوید.

منبع: جام جم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن