دانش و فناوری

اجرایی شدن تفاهم نامه های علمی بین دو کشور ایران و عراق در منطقه تاثیر شگرف می گذارد

کد خبر : 55031

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: اجرایی شدن حتی یکی از این تفاهم نامه ها تاثیر شگرفی در میان دو کشور و منطقه کمی گذارد.

به گزارش صبح مشهد، وحید امیدوار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در رویداد هفته علم دانشگاه های علم ایران و عراق ما پنج تفاهم نامه امضا کردیم با دانشگاه های عراق امضا کردیم.

وی ادامه داد: با دانشگاه واسط عراق در زمینه ایجاد مرکز مشترک آب و انرژی، با دانشگاه میسان، بغداد در حوزه ایجاد مرکز انرژی و مواد تفاهم نامه امضا کردیم، همچنین چون شبکه جهانی نانو اسلام در دست ما است با دانشگاه واسط تفاهم نامه ای امضا کردیم که آنها نماینده ما در عراق باشند و یکی هم با دانشگاه بابل آماده کردیم که امضا نشد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: برگزاری هفته علم ایران و عراق رویداد بسیار خوبی بود و نکتهای که وجود دارد این است که ما تنها تفاهم نامه امضا کردیم، برای اجرای شدن لازم است دو طرف ایرانی و عراقی موانع که بر سر اجرایی شدن این تفاهم نامه ها است را بردارند.

امیدوار افزود: از جمله این موانع بحث های مالی است که دو دولت برای اجرای شدن این تفاهم نامه باید باهم همکاری کنند اگر این مانع رفع و این تفاهم نامه ها اجرایی شود تاثیر شگرفی در منطقه خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع اجرای شدن این تفاهم نامه است قوانین دست و پا گیر است که مانع به سرانجام رسیدن این تفاهم نامه ها می شوند که اگر تسهیلات برای رفت و آمد دو طرف ایجاد شود سرعت عملیاتی شدن این تفاهم افزایش می یابد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: این رویداد در حد یک رویداد خیلی خوب بود اما اینکه وزرات علوم چگونه میخواهد این تفاهم نامه ها را اجرایی کنند بحث دیگری است.

امیدوار تصریح کرد: این رویداد در حوزه کشورهای همسایه عامل محرکی خواهد بود که سایر کشورهای همسایه هم بتواند از این رویداد ایده بگیرند، همچنین، با سایر کشورهای همسایه چنین رویداد مشترکی برگزار کنند و مسلما برگزاری این رویدا مشترک با توجه به پیشرفتهای ایران در اولویت قرار می گیرد.

وی افزود: شبکه نانو فناوری جهان اسلام «INN» ذیل سازمان کنفرانس اسلامی و کمیته علمی آن است، سه شبکه بین المللی ایران فعالیت آن به ایران واگذار شده، یکی شبکه نانو، دانشگاههای مجازی و دیگری شبکه پارکهای فناوری است.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: ما در شبکه نانو فناوری ما با ستاد نانو به توافقاتی رسیدیم تا از موازی کاری اجتناب شود در این زمینه هم دانشگاه های عراق از جمله دانشگاه واسط و بابل مایل هستید مرکزیت های در خصوص نانو در دانشگاه‌شان ایجاد شود به علاوه برعراق با مالزی و ترکیه وارد بحث گفتگو شدیم.

امیدوارم گفت: در بحث شبکه نانو فناوری تا کنون تنها در حد همایش و کنفرانس مجازی فعالیت داشتیم که تلاش داریم پروژه های مشترک که با تامین هزینه ای که از سوی دولتهای تامین شود اجرا کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن