شهری

غول‌های ناایمن مشهد زیر تیغ بازرسی/ زیست خاور همچنان در لیست!

کد خبر : 31976

برجها و ساختمان‌های بلندمرتبه با کاربریهای مختلف تجاری، خدماتی و مسکونی طی دهه‌های اخیر در کلانشهرها سر به فلک کشیده‌اند اما سازندگان اغلب آنها از ایمن‌سازی بنا غافل بوده‌اند لذا این ساختمانها در کلانشهرهایی مانند مشهد خطر بزرگی برای شهروندان محسوب می‌شوند.

صبح مشهد– با اینکه چهار سال از آتش سوزی برج سلمان در مشهد می‌گذرد اما همچنان شامگاه ۲۰ تیر ماه و این حریق گسترده در یکی از معروفترین مجتمع‌های تجاری مشهد به یاد شهروندان مانده و سیاهی آن حریق همچنان بر قامت سلمان نقش بسته‌ است.
حریقی که از نمای غیراستاندارد برج شروع شد و به سرعت به داخل پاساژ کشیده شد به غیر از این حادثه در طول سال چندین بار خبر وقوع حریق در بازارها و مجتمع‌های معروف مشهد منتشر می‌شود.

این وضعیت سبب حرکتی برای الزام مدیران و متولیان ساختمانهای بلندمرتبه و مجموعه‌های بزرگ محل رفت و آمد مردم به الزلم در اخذ تاییدیه ایمنی ساختمان شد. به همین خاطر ظرف یک ماه اخیر الزام اخذ تاییدیه ایمنی اینگونه سازه‌ها در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد به صورت جدی در دستور کار ارگانهای مسوول قرار گرفته ‌است.

به رغم وقوع این حوادث همچنان مالکان ساختمانهای ناایمن از رفع نواقص ایمنی بناهای خود سر باز می‌زنند و برای ایمن‌سازی اقدامی نمی‌کنند از این رو پس از وقوع حادثه در یکی از درمانگاه‌های تهران در نیمه تیرماه امسال، شهرداری مشهد و دستگاه قضا به صورت جدی پای کار آمدند تا بتوانند چتر ایمنی را بر سر این غولها برافراشته کنند و در اولین اقدام ۱۲ ساختمان ناایمن شهر را شناسایی و معرفی کردند.
سرای عزیزالله‌اف واقع درکوچه عباس‌قلیخان، پاساژ فیروزه واقع در چهارراه شهدا، مجموعه ۱۱ سرای تجاری در محدوده خیابان ۱۷ شهریور، بازار حضرتی واقع در خیابان نواب صفوی، بازار مرکزی واقع در چهارراه شهدا، پاساژ مدرس واقع در خیابان چهارطبقه، بازار مولوی واقع در بلوار مصلی، پاساژ فردوسی واقع در چهاراه خسروی، بازار حکیم و مجتمع تجاری امینی واقع در ابتدای خیابان امام خمینی(ره)، بازار رضا(ع) واقع در میدان بیت‌المقدس و مجتمع مسکونی تجاری زیست‌ خاور واقع در میدان شریعتی به عنوان مجتمع‌های ناایمن در مشهد از سوی آتش‌نشانی معرفی شده‌اند و مهلت قانونی آنها برای اقدام به ایمن‌سازی تا هفته آینده است.
همچنین بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد از مجموع ۳۳ بیمارستان فعال مشهد فقط دو بیمارستان تاییدیه ایمنی یک ساله داشتند که مهلت آن نیز اواخر سال گذشته به پایان رسیده بود و باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

آغاز اقدامات ایمن‌سازی تنها در ۶ بازار
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در خصوص اقدام مالکان اماکن ناایمن معرفی شده به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اعلام ضرب‌الاجل شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد برای ایمن‌سازی اماکن عمومی در این کلانشهر در تیرماه، در مرحله اول ۱۲ بازار ناایمن در مشهد شناسایی و اعلام شد.
آتشپاد دوم امیر عزیزی افزود: مهلت قانونی برای ایمن‌سازی این بازارها تا هفته آینده به پایان می‌رسد اما تا کنون فقط ۶ بازار از این تعداد برای ایمن‌سازی تشکیل پرونده داده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به ورود دستگاه قضا به موضوع ایمن‌سازی اماکن مشهد، در صورت بی‌توجهی مالکان اماکن ناایمن، اقدامات قضایی و مهر و موم صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: از تیرماه با جدیت ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن شهر مشهد در دستور کار قرار گرفته‌ است.
عزیزی افزود: آتش‌نشانی در مراحل ساخت، دریافت عدم خلافی و بهره‌برداری در کنار افرادی که در راستای ایمن سازی ساختمان‌های خود اهتمام دارند خواهد بود و سازندگان می‌توانند سازمان آتش‌نشانی را به عنوان یک مشاور و ناظر تخصصی ببینند.
وی ادامه داد: هر چه قدر ارتباط سازندگان با متولیان ایمنی بیشتر باشد این مراحل به شکل بهتری در راستای ایمنی حداکثری شهر پیش خواهد رفت.

ورود دستگاه قضا
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از این پس با مالکان ساختمانهایی که در این کلانشهر از نظر استحکام بنا و تجهیز به امکانات و ابزارهای تامین ایمنی دچار مشکل باشند و ناایمن تشخیص داده شده‌اند ولی اقدامی برای رفع مشکلات و ایمن‌سازی آنها صورت نگرفته، برخورد قانونی و قضایی صورت می‌گیرد.
سید جواد حسینی افزود: بر اساس دستور ریاست قوه قضاییه در پی حادثه آتش‌سوزی در یکی از مراکز درمانی تهران، به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه این موضوع مهم در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بر همین اساس کارگروهی ویژه با حضور مسوولان و کارشناسان ۱۵ سازمان و دستگاه اجرایی مرتبط با موضوع به منظور “شناسایی و الزام به ایمن‌سازی ساختمانهای ناایمن” در دفتر دادستانی مشهد تشکیل و فعال شده است.
او اضافه کرد: کارگروه ویژه دادستانی مشهد همه طرحهای بلندمرتبه‌سازی، ساختمانهای عمومی پر رفت و آمد و مجتمع‌های تجاری موجود در این کلانشهر را به منظور شناسایی اماکن پرخطر بررسی می‌کند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: دستگاههای عضو کارگروه ویژه دادستانی مشهد اماکن ناایمن را شناسایی می‌کنند سپس در نخستین اقدام، به مالکان چنین بناهایی تذکر جدی برای رفع نواقص و اخذ تاییدیه ایمنی داده می‌شود.
حسینی افزود: پس از این مرحله، در صورتی که مالک ساختمان ناایمن اقدامی برای رفع نواقص و مفاد تذکرات نکند پس از بررسی گزارش نهایی شهرداری، دادستانی در چارچوب قانون، اقدام قضایی مقتضی از جمله مهر و موم را اجرایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: ریاست کارگروه ویژه دادستانی برای شناسایی ساختمانهای ناایمن و برخورد قانونی با مالکان آنها، بر عهده نماینده دادسرای مشهد است.
او اضافه کرد: اگر در برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در حال احداث و حتی پس از بهره برداری آسیبی به شهروندان وارد شود، مالکان و سازندگان طبق قانون باید پاسخگو باشند.

تشدید بازرسی‌ها
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با تاکید بر تشدید بازرسی‌ها برای شناسایی ساختمانهای ناایمن در این کلانشهر گفت: کارگروه شناسایی ساختمان‌های ناایمن با محوریت دستگاه قضایی و سازمان آتش نشانی شکل گرفته است و مسوولان شهری هم از آن حمایت می‌کنند.
مهدی یعقوبی افزود: در بازدیدهای ایمنی و آتش‌نشانی از ساختمان‌های در حال احداث، موارد لازم از سوی آتش‌نشانی به سازندگان ارائه می‌شود تا در اسرع وقت این اشکالات رفع شود و مشکلات ثانویه در آینده گریبانگیر مالکان و بهره برداران نگردد.
وی ادامه داد: این سازمان در برقراری ایمنی موضوعی در سطح شهرها، نخستین شهر کشور است که برنامه بازدیدهای پیشگیرانه ایمنی از برج ها و اماکن بلندمرتبه را آغاز کرده است و این روند با جدیت ادامه دارد.

صدور هزار و ۲۵۹ تاییدیه ایمنی
اخذ تاییدیه ایمنی توسط واحدهای صنفی نیز از مواردی است که باید مورد توجه باشد و اصناف باید هر سال برای اخذ تاییدیه ایمنی از آتش نشانی اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در سه ماه اول امسال هزار و ۲۵۹ تاییدیه ایمنی مکان فعالیت برای واحدهای صنفی فعال در این کلانشهر صادر شده ‌است.
عزیزی افزود: در این مدت سه هزار و ۷۳۶ فقره بازدید پیشگیرانه از حوادث توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از واحدهای صنفی فعال در کلانشهر مشهد صورت گرفته‌ است.
وی ادامه داد: دو هزار و ۱۵۹ درخواست بازدید ایمنی از مناطق شهرداری مشهد نیز به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی این کلانشهر ارجاع شده است.

شناسایی سه هزار مکان ناایمن با کاربری‌های مختلف در مشهد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: از اول مرداد تا اول شهریور ماه امسال حدود ۲۰ بازدید مشترک توسط کارگروه ایمن‌سازی اماکن پرخطر انجام شده و چهار جلسه هم در مناطق با حضور مالکان اماکن پرخطر و یا ناایمن برگزار شده است.
عزیزی افزود: تعداد اماکنی که در مرحله اول با کمک شهرداران مناطق شناسایی شد حدود سه هزار مکان مختلف با کاربری‌های متفاوت است.
وی ادامه داد: بازدیدهای ایمنی و شناسنامه‌گذاری این اماکن برای انجام اقدامات ایمن‌سازی با جدیت ادامه دارد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن