زندگی

ترکیب مهم مرطوب کننده‌ها

کد خبر : 31940

همه مرطوب کننده‌ها از ترکیبات یکسانی تشکیل نشده‌اند اما ۵ ترکیب وجود دارد که باید در کرم‌ مرطوب کننده وجود داشته باشد

صبح مشهد– وقتی صحبت از مرطوب کننده‌های صورت می‌شود، انتخاب‌های زیادی در مقابل ما قرار می‌گیرند. داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها انواع مختلفی از کرم‌ها و مرطوب کننده‌ها را ارائه می‌کنند که وعده جوان‌تر شدن پوست و داشتن پوستی بدون لکه به ما می‌دهند، اما چه چیزی باعث می‌شود یک مرطوب کننده از دیگری متفاوت باشد؟ همه چیز به ترکیبات موجود در مرطوب کننده برمی‌گردد. همه مرطوب کننده‌ها از ترکیبات یکسانی تشکیل نشده‌اند. با این حال بسیاری از افراد برچسب‌ روی محصولات آرایشی را بررسی نمی‌کنند. البته طبیعی است که خواندن اسامی ترکیبات موجود دراین محصولات برای بسیاری از ما، گیج کننده باشد. خریداری گران‌ترین محصول هم نمی‌تواند بهترین گزینه باشد زیرا ممکن است این محصولات از ترکیبات کمیاب اما بی‌اثر تشکیل شده باشند. برای این‌که در انتخاب بهترین مرطوب کننده به شما کمک کنیم شما را با پنج مورد از ترکیباتی که متخصصان پوست می‌گویند باید در کرم‌های مرطوب کننده وجود داشته باشند آشنا می‌کنیم.

دایمتیکون
ترکیب دایمتیکون ممکن است در بسیاری از محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و مو یافت شود. تولیدکنندگان از دایمتیکون در مرطوب کننده‌ها استفاده می‌کنند، زیرا این ترکیب در از بین رفتن چین و چروک‌ و ایجاد پوستی صاف نقش دارد. جاشوا زایخنر مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی مرکز پزشکی ماونت ساینای نیویورک می‌گوید: «دایمتیکون ماده اصلی بیشتر مرطوب کننده‌های بدون چربی است. این ترکیب نرم کننده با تشکیل دادن یک لایه محافظ روی سطح پوست که رطوبت را به دام می‌اندازد به آب رسانی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.» دایمتیکون نیز مانند نرم کننده‌های دیگری همچون پترولاتوم، لانولین و چربی معدنی با نرم و مرطوب کردن پوست از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

پترولاتوم
اگر تاکنون از وازلین استفاده کرده باشید، احتمالاً با پترولاتوم یا ژله پترولیوم آشنا هستید. ژله پترولیوم که از تصفیه روغن‌های سنگین نفت به دست می‌آید و در محصولات دیگری مانند دئودورانت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماده اصلی موجود در قفسه داروهای بسیاری از افراد است. دلیلش این است که این ترکیب در نرم کردن و محافظت از پوست خشک عالی عمل می‌کند. زایخنر می‌گوید: «پترولاتوم یک ترکیب نرم کننده‌ و انسداد دهنده است که با جلوگیری از خروج آب به سلول‌های مرده و زبر روی سطح پوست آب رسانی می‌کند.» اگر پوست خشکی دارید، حتماً در فهرست مواد تشکیل دهنده محصول، به دنبال پترولاتوم باشید. درمقابل، از آن‌جایی که این ترکیب چربی پوست را تشدید می‌کند افرادی که پوست معمولی یا چرب دارند بهتر است از خریداری محصولاتی با این ترکیب خودداری کنند.

اسید هیالورونیک
نام اسید هیالورونیک به تازگی در دنیای محصولات آرایشی و زیبایی زیاد شنیده می‌شود. به دلیل قابلیت این ترکیب در نرم و مرطوب کردن پوست، در چند سال گذشته استفاده از آن در مرطوب کننده‌ها افزایش یافته است. برخلاف برخی دیگر از ترکیبات مراقبت از پوست، اسید هیالورونیک در واقع در بدن انسان وجود دارد. این ترکیب، یک ماده لزج است که وجود آن در مایع مفصلی به روان‌تر شدن عملکرد مفاصل کمک می‌کند. زجاجیه چشم، قسمت دیگری از بدن انسان است که این ترکیب در آن یافت می‌شود. با افزایش سن، میزان اسیدهیالورونیک در بدن کاهش می یابد به همین دلیل تولیدکنندگان محصولات زیبایی افزودن آن به محصولات خود را آغاز کرده‌اند. زایخنر می‌گوید: «هیالورونیک اسید یک ترکیب حفظ کننده رطوبت است که با بیرون کشیدن آب از لایه‎‌های داخلی پوست و آوردن آن به سطح، به مرطوب شدن پوست کمک می‌کند.» گفته می‌شود اسید هیالورونیک تا ۱۰۰۰ برابر وزنش، آب در خود نگه می‌دارد. این ویژگی آن باعث می‌شود پوست، ظاهری نرم و مرطوب پیدا کند. به همین دلیل است که اغلب در جراحی‌های پلاستیک به عنوان پرکننده لب مورد استفاده قرار می‌گیرد!

گلیسیرین
به گفته زایخنر گلیسیرین که به گلیسرول نیز معروف است شبیه اسید هیالورونیک عمل می‌کند. گلیسیرین که از چربی‌ها و قندها تشکیل شده است، یک نوع چربی با طعم شیرین است و در همه چربی‌ها، چه چربی‌های حیوانی و چه چربی‌های گیاهی وجود دارد. گلیسیرین خاصیت مرطوب کنندگی دارد زیرا به راحتی آب را جذب و آن را در خودش نگه می‌دارد. در واقع گلیسیرین آب را از محیط و لایه‌های زیرین پوست جذب می‌کند و این رطوبت را به لایه‌های سطحی پوست می‌رساند. به طور کلی، گلیسیرین با کمک به حفظ سد رطوبتی خارجی پوست به جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آن کمک می‌کند.

سرامید
سرامیدها چربی‌هایی هستند که به طور طبیعی در لایه بیرونی پوست یافت می‌شوند و یک جزء اصلی ساختار پوست را تشکیل می دهند. این ترکیبات در حفظ سد رطوبتی طبیعی پوست نقش مهمی دارند. زایخنر می‌گوید: «پوست شما درست مثل خانه‌ای که از آجر درست شده باشد از سلول‌ها ساخته شده است. سرامیدها به عنوان ملات بین آجرهای سلولی پوست عمل می‌کنند و آن‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند.» مطالعاتِ انجام شده نشان داده است پوست خشک و آسیب دیده با پایین بودن سطح سرامید مرتبط است. کم بودن سرامیدها در بدن علاوه بر ایجاد پوست خشک و پوسته پوسته، پوست را در برابر عوامل محیطی مانند خاک، آلودگی و سایر تحریک کننده‌ها آسیب پذیرتر می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن