پایتخت فرهنگ اسلامی

حسینیه ای به وسعت ایران از صدا وسیمای خراسان رضوی

کد خبر : 31545

عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) از مهمترین مراسم در بین شیعیان است که همه ساله با باور و اعتقاد قلبی خاص برگزار می شود.

صبح مشهد– مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت امسال نیز مانند سالهای پیش رسانه استانی با بهره گیری از طرح های ویژه به انعکاس این واقعه مهم تاریخ اسلام می پردازد. اما آنچه برنامه های امسال را نسبت به سالهای دیگر متمایز ساخته، شرایط خاص حاکم بر کشور و جهان بدلیل شیوع ویروس کرونا است که شکل برگزاری این مراسم را متفاوت کرده است صداوسیمای خراسان رضوی با هدف همراهی دلهای عاشقان با کاروان حضرت سید الشهدا(ع) از یکسو و رعایت شرایط جدید کشور و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از سویی دیگر تلاش دارد تا ازکنار بارگاه ملکوتی ومنور ثامن الحجج علی بن موسی الرضا ع با ترویج زیارت ازراه دور، هر خانه را یک حسینیه کرده و با بهره گیری از کارشناسان و سخنرانان و وعاظ برجسته کشور محرم بیادماندنی را رقم بزند.
محسن نصرپور گفت سیمای خراسان رضوی برنامه های مناسبی را تدارک دیده است که برنامه شاخص “مرثیه آفتاب” به تهیه کنندگی حجت الاسلام کاظمیان پور در ۱۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای بصورت زنده مراسم عزاداری حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام را منعکس می کند و از سایر شبکه های ملی و استانی نیز پخش می شود. این برنامه در دهه اول محرم هر شب بمدت ۶۰ دقیقه و در صبح روزهای تاسوعا و عاشورا بمدت ۱۲۰ دقیقه مراسم عزاداری در حرم مطهر را منعکس می کند. همچنین برنامه های: “بامداد” در ۱۰قسمت ۱۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی آرمین رهبر، “عطر عاشقی” در ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی محسن افکاری، “درسوگ آفتاب” در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای به تهیه کنندگی زنده جانی و حجت الاسلام رمضان نژاد، “آئین اذن عزا” بمدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی حجت الاسلام کاظمیان پور، “شام غریبان حسین(ع)” در ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی حجت الاسلام کاظمیان پور با بهره گیری از انواع تجهیزات و امکانات فنی و حرکتی مراسم شام غریبان حرم مطهر را بطور کامل پوشش می دهد. مقرر شده است این برنامه توسط سایر شبکه های ملی و استانی پخش شود.همچنین مستندهای علم خبری،مستند فدیشه که به برگزاری بزرگترین مراسم تعزیه خوانی درکشورمی پردازد وفیلم بلند داستانی میراث و نماهنگ بامداد ازسیمای خراسان رضوی به مناسبت این ایام اماده پخش است.
وی افزود همکاران ما در معاونت صدای مرکز خراسان رضوی نیز با ۱۶ برنامه حسینیه ای بزرگ و با محتوایی غنی برای مخاطبان فراهم آورده اند ویژه برنامه “صبح روز دهم” بمدت ۱۲۰ دقیقه در صبح روز عاشورا بصورت زنده مراسم عزاداری حرم مطهر رضوی را پوشش می دهد. این برنامه از سایر شبکه های ملی و استانی پخش خواهد شد. ویژه برنامه “سمت علقمه” بمدت۱۲۰ دقیقه در صبح روز تاسوعا به انعکاس مراسم عزاداری حرم مطهر رضوی می پردازد که مقرر شده این برنامه نیز از سایر شبکه های ملی و استانی پخش شود. “صبح بخیر خراسان” در ۷ قسمت ۱۰ دقیقه ای، “شهرما” در ۳ برنامه ۱۰ دقیقه ای، “هیچ جا خونه نمیشه” در ۷ قسمت ۱۰ دقیقه ای، “حسینیه دل” در ۱۲ قسمت ۹۰ دقیقه ای، “شبهای محرم” در ۱۱ قسمت ۵۰ دقیقه ای، “صدای زائر” در ۱۲ قسمت ۴۵ دقیقه ای، “لحظه های آسمانی” در ۱۲ قسمت ۵ دقیقه ای، “قرار انقلاب” در یک قسمت ۶۰ دقیقه ای، “مردم و مسئولان” در یک قسمت ۶۰ دقیقه ای، “گامی به سوی رشد” در ۷ قسمت ۱۰ دقیقه ای، “کرمانجی” در ۵ قسمت ۲۵ دقیقه ای، “دور تند” در ۵ قسمت ۴۵ دقیقه ای، “دهکده” در ۵ قسمت۳۰دقیقه ای به روی آنتن صدای خراسان رضوی می رود.

رادیو سراسری زیارت نیز که در سراسر ایران پخش می شود با ویژه برنامه “حسینیه ایران”
برای پخش در دهه نخست محرم با مشارکت اداره کل صدای استانها، شبکه رادیویی فرهنگ و اجلاس بین المللی پیر غلامان و خادمان حسینی تولید می شود و از شبکه های استانی و شبکه رادیویی فرهنگ بصورت زنده پخش می شود. این برنامه با شعار “حسینیه ای به وسعت ایران” هرشب از ساعت ۲۲ الی ۲۴ از استودیوی امام رضا(ع) شبکه رادیویی زیارت مستقر در حرم حضرت ثامن الائمه علیه السلام بصورت زنده پخش می شود.

علاوه بر آن “بین الحرمین” در ۱۳ قسمت ۱۲۰ دقیقه ای، “باب الحسین” در ۱۳ قسمت ۱۲۰ دقیقه ای، “صبح و زیارت” در ۱۰ قسمت ۵۵ دقیقه ای، “مشاعره عاشورایی” ۸ برنامه ۲۵ دقیقه ای، “در مقام آفتاب” ۳ برنامه ۲۰ دقیقه ای، ” مقتل” ۱۰ برنامه ۲۰ دقیقه ای، “روضه خوانی ” ۱۰ برنامه ۱۰ دقیقه ای، “سخنرانی ” ۱۳ برنامه ۲۵ دقیقه ای، “خیمه گاه خورشید(تعزیه خوانی) ” ۱۱ برنامه ۵۰ دقیقه ای، “صدای سخن عشق” ۱۵ برنامه ۵ دقیقه ای، ” حقیقت جاودان” ۱۵ برنامه ۲۵ دقیقه ای، “طنین خون خدا “۹ برنامه ۱۰ دقیقه ای، ” نی نامه” ۴ برنامه ۱۰ دقیقه ای، “پیمانه های سرخ عاشورایی ” ۸ برنامه ۱۵ دقیقه ای، “نمایش های عاشورایی ” ۱۵ برنامه ۳۰ دقیقه ای، ” پیر غلامان ” ۱۱ برنامه ۱۵ دقیقه ای تدارک دیده شده است که از شبکه رادیویی زیارت به سمع مخاطبان خواهد رسید و همچنین این شبکه با تهیه ۷۰۰ عکس، گیف، استیکر، استوری جهت فضای مجازی و رادیونما پویش #حسینیه_ایران را نیز تدارک دیده است.
محسن نصرپورافزود واحد برونمرزی صداوسیمای خراسان رضوی برای مخاطبان تاجیک و افغانستانی خود برنامه های ویژه ای را تدارک دیده است که اهم آن برنامه ها در رادیودری “عرفان سرخ” در ۱۳ برنامه ۱۵ دقیقه ای، “مرثیه های عاشقی” ۱۳ برنامه ۱۰ دقیقه ای، “رمز ماندگاری عاشورا” در ۱۳ برنامه ۱۵ دقیقه ای و “گنجینه های محرم” در ۱۳ برنامه ۱۵ دقیقه ای تولید می شود. “قیام عاشورا” نیز عنوان ویژه برنامه رادیو تاجیکی است در ۱۰برنامه ۱۵ دقیقه ای تولید می شود.
همچنین واحد موسیقی صداوسیمای خراسان رضوی برای ایام محرم اقدام به تولید یک قطعه موسیقی کرده است بانام “کاروان می رود” با صدای علی نیکوکارکرده است این قطعه به مدت ۲۹/۴ دقیقه توسط ناصر نجفی آهنگسازی و تنظیم شده است جهت استفاده که در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.
مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی در اخر از پویش محرمی فضای مجازی صدا و سیمای خراسان رضوی با عنوان “هر خانه یک حسینیه” را بااستفاده از هشتگ #خیمه_مجازی، و #هر_خانه_یک_حسینیه، در کانال ها، سایت و سایر صفحات مجازی خبر د ادکه از طریق سیمای مرکز نیز منتشر شود.همچنین بیش از ۱۲۰۰ متن، خبر و گزارش – ۳۰ عکس نوشت و پوستر، ۳ اینفوگرافی، ۱۰ گیف، ۱۰ پادکست ۲ نماهنگ تولید کرده و بیش از ۳۰ ویدیوی کوتاه را نیز بازتولید خواهد کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن