اقتصادی

پایان کابوس ۶ روزه بورس

کد خبر : 31475

بازار سرمایه کشور که از یک شنبه گذشته وارد روند ریزشی سنگین و موجب نگرانی برخی از سهامداران و حتی برخی از دولتمردان و تحلیل گران شده بود، دیروز متعادل شد تا کابوس ریزش بازار تمام شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، دیروز برای اولین بار معاملات بورس تهران در دو مرحله انجام شد که به نظر می رسد مشکل اختلالات هسته معاملات را تا حدودی رفع کرده است. علاوه بر آن افت شدید قیمت ها در شش روز گذشته باعث جذاب شدن نرخ ها در برخی شرکت های بنیادی بازار شده بود. همان طور که در گزارش روز قبل در همین صفحه تصریح شده بود، چنین روندهای ریزشی هیجانی در بورس بی سابقه نیست و معمولا بعد از چند روز با حمایت حقوقی ها و جذاب شدن قیمت ها پایان می یابد. مخصوصا آن که حمایت دولت و حقوقی ها از بازار ادامه دارد و ریزش بورس به نفع هیچ کسی در کشور نیست.در پی این عوامل دیروز بازار سرمایه کشور در مجموع متعادل شد. اگرچه همچنان فشار فروش در بخشی از بازار مثل گروه خودرو و برخی نمادهای کوچک ادامه یافت اما خریداران هم بسیار قوی بودند. در بخش دیگری از بازار مثل غول های فلزی و شستا صف خرید هم ایجاد شد تا شاخص کل در نیمه دوم معاملات مثبت شود. این در حالی است که شرکت های پالایشی دیروز همگی متوقف بودند. شرکت هایی که با توجه به تغییر نحوه قیمت گذاری خوراک تحویلی از سوی وزارت نفت برای شفاف سازی متوقف شده اند و انتظار می رود با بازگشایی، به رشد شاخص کمک کنند.

حمایت علنی دولت از بورس از راه های مختلف
اگرچه ناهماهنگی دولتی ها در عرضه صندوق دارادوم پالایشی، جرقه روند ریزشی شش روز اخیر را زد، اما بعد از آن دولت از راه های مختلف تلاش کرد تعادل را به بورس بازگرداند. حمایت لفظی رئیس جمهور و دیگر مقامات دولت از جمله این موارد است. دیروز رئیس دفتر رئیس جمهور هم در پیامی ضمن اشاره به طبیعی بودن نوسانات در بورس نوشت که سیاست مبنایی دولت حمایت از بازار سرمایه و تقویت آن است. در همین زمینه طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم اعلام کرد که روز سه‌شنبه کمیسیون اقتصادی در جلسه‌ای به بررسی وضعیت و اتفاقات بازار بورس در چند ماه گذشته می‌پردازد.اما اوج حمایت های دولت در تغییر قابل توجه فرمول قیمت گذاری خوراک پالایشگاه ها بود که منجر به توقف شرکت های پالایشی به منظور شفاف سازی اثر این تصمیم شد. دیروز پالایشگاه بندرعباس در اطلاعیه ای اثر مثبت فرمول جدید را تایید کرد اما درباره مقدار آن توضیح نداد. در این خصوص زنگنه، وزیر نفت هم گفت: قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده و قیمت خوراک پالایشگاه را اصلاح کردیم که این موضوع باعث بهتر شدن وضعیت این شرکت‌ها در بورس می‌شود.این اقدام که منجر به افزایش حاشیه سود شرکت های پتروپالایشی می شود، قطعا می تواند به یک محرک قوی برای شرکت های گروه و احتمالا کلیت بازار تبدیل شود.اگرچه پیش بینی بورس در شرایط پرتلاطم و هیجانی فعلی آسان نیست اما باید توجه کرد که روندهای صعودی و ریزشی در بورس همواره وجود داشته و بخشی از ماهیت بازار است. انتخاب سبد مناسب و سهامداری با آن در میان مدت نسبت به رفتارهای هیجانی و نشستن در صف های خرید و فروش، به مراتب بازدهی بیشتری برای سهامداران دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن