اسلاید شوشهری

تاجرآباد، ویترینی از بلوچستان و افغانستان در مشهد

کد خبر : 56782

بعضی از مشهدی‌ها کوچه حر ۸۲ محله شهید باهنر، بازار کراچی، برخی چهارراه رسولی‌دوم و عده‌ای هم آن را به نام چابهار مشهد می‌شناسند.

صبح مشهد- به نظر می‌رسد تلاش شده در تمامی این اسامی از تکنیک‌های جذب گردشگر استفاده شود، با این حال هیچ کدام به اندازه نامی که امروز به آن مشهور است به دل نمی‌نشیند؛ تاجرآباد، بهشت رنگ‌ها و یک دنیای رنگین کمانی است.

به همت اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد و میزبانی شهرداری منطقه شش، تور بازدید اصحاب رسانه، صبح امروز چهارشنبه در محلات موسوم به تاجرآباد و شهرک شهید بهشتی موسوم به عرب ها، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبح مشهد، خیابان حر ۸۲ که آن را تاجرآباد صدا می کنند، پر رنگ و لعاب یک تکه از بلوچستان است در قلب مشهد، درست مثل مجتمع شهید بهشتی یا شهرک عرب‌ها که نماینده‌ای از خوزستان است در دل مشهد و شلوغ‌بازار گلشهر که انگار شعبه‌ای از افغانستان در مشهد است.

گفتنی است، حر ۸۲ یک خیابان باریک و بلند است که در ظاهر شبیه بسیاری از دیگر خیابان‌های مشهد است.

شکل و ظاهر خانه‌های این کوچه، از ورود به یک بافت فرسوده حکایت می‌کند که مردمانش با مشکلات بسیاری همچون وصل نبودن به شبکه اگو و جاری بودن روان‌آب‌ها در میانه کوچه، خاکی بودن برخی معابر دست به گریبانند.

البته توسط شهرداری منطقه ۶، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای روکش آسفالت و همچنین اقدامات دیگر عمرانی با صرف هزینه های بالایی انجام شده است.

در ادامه گپ‌و‌گفتی با غلام‌محمد کاشانی، یکی از قدیمی‌های محله تاجرآباد مشهد که به دلیل علاقه به مطالعه تاریخ باسواد شده است.

کاشانی قصه تاریخ قومش را از بزرگان طایفه شنیده و در کتاب‌ها دنبال کرده است و حالا همه آن تاریخ را با جزئیات دقیقی، می‌داند.

غلام جان، تاریخ زنده کاشانی هاست؛ تاریخ زنده قوم بلوچ که بخشی از آن‌ها حالا محله‌ای بزرگ را در حاشیه مشهد شکل داده اند.  محله‌ای که به نام راسته بازارش «تاجرآباد» معروف شده است.

غلام محمد کاشانی معروف به غلام جان هیچ وقت نتوانسته مدرسه برود و درسی بخواند. او همه عمرش را کارگری کرده است، اما از آنجایی که عاشق قومش و هویت و تاریخش بوده است، توانسته خواندن و نوشتن یاد بگیرد. او عاشق کتاب خواندن است و عاشق اینکه از هر کسی چیزی یاد بگیرد.

غلام‌محمد کاشانی گفت: تاجرآباد یک راسته است در محله قلعه خیابان که حر ۸۲ می‌شود. حر، همین خیابانی است که از میدان بار رضوی شروع می‌شود و به سمت محله‌های ساختمان و قلعه خیابان می‌رود و بعد تا شهرک رضویه و تا سرخس می‌‌رود.

او گفت: قلعه خیابان، اسمش به شهرک شهید باهنر تغییر کرده است. اینجا بیشتر اهالی، بلوچ‌ها هستند.

کاشانی ادامه داد: راسته تاجرآباد، همه اش مغازه است و مایحتاج مردم آنجا خرید و فروش می‌شود. البته، چون بیشتر اهالی بلوچ هستند، طبیعتا در تاجرآباد اقلامی خرید و فروش می‌شود که بلوچ‌ها می‌خواهند. برای همین است که تاجرآباد، متفاوت از دیگر بازارهاست.

او بیان کرد: اینجا بیشتر اقلام از زاهدان و پاکستان و آن طرف‌ها می‌آید. پارچه‌ها و لباس ها، همه همان‌هایی هستند که بلوچ‌ها استفاده می‌کنند. پتو، از این‌هایی که ما دورمان می‌پیچیم هم هست و انواع کلاه ها، از پکول افغانستانی بگیر تا کلاه بلوچی، سوزن دوزی برای لباس زن ها، اینجا فراوان است. عطر و حنا و چوب مسواک هم خیلی هست.

همچنین و در ادامه تور رسانه ای، اصحاب رسانه به سمت شهرک شهید بهشتی یا همان عرب ها رفتند و با بازدید از بازار ماهی فروشان، به صرف فلافل، چای عربی و قهوه پرداختند‌.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن