اقتصادی

سهام عدالت آزاد شد؛ سهامداران را آزاد کنید!

کد خبر : 30831

حدود دوماه از اولین اخبار در حوزه آزاد سازی سهام عدالت می گذرد. اما همچنان مشکلات فراوانی پیش پای سهامداران قرار دارد که باید دولت فکری به حال این مساله کند.

صبح مشهد–  آزادسازی سهام عدالت بعد از حدود دو ماه که در دستور کار دولت قرار گرفته است، حواشی به همراه داشته که برخی از سهامداران را با مشکل جدی مواجه کرده است. ارزان فروشی ۳۰ درصد آزاد شده سهام عدالت، واریز دیرهنگام سهام فروخته شده و عدم پاسخگویی بانک ها و کارگزاری ها به افرادی که سهام خود را فروخته اند، از جمله مواردی است که دولت و ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت باید درباره آن پاسخگو باشد.

با فراخوان دولت از ۴۹ میلیون نفری که سهام عدالت داشتند حدود ۱۳ میلیون نفر آنها روش مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را انتخاب کردند. باقی افراد هم روش غیرمستقیم که همان تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کردند.

اما از زمان آزادسازی ۳۰ درصد سهام عدالت بانک ها و کارگزاری ها مشکلات متعددی را برای افرادی که سهام عدالت را فروخته اند، ایجاد کرده است. سهام عدالت به طور میانگین در روزهای اخیر بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان ارزش گذاری شده است.

مشکلاتی که برای سهامداران سهام عدالت ایجاد شده است، واکنش نمایندگان مجلس و سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت را در پی داشته است.

عده‌ای از پرداخت با تاخیر مبلغ سهام عدالت فروخته شده، گلایه داشتند. این افراد معتقدند از زمانی که در خواست فروش سهام خود را ثبت کرده اند تا لحظه واریز وجه که باید نهایتا ۴۸ ساعت طول میکشیده است، بیش از این زمان طول کشیده و عده ای هنوز وجه خود را دریافت نکرده اند.

فهیمی سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه از مجموع ۲ میلیون نفری که سفارش فروش سهام عدالت خود را دادند، تاکنون سفارش ۶۰۰ هزار نفر انجام نشده است که کارگزاری‌ها باید از اول مرداد پاسخگوی مردم باشند.

عده دیگر از ارزان فروخته شدن سهام عدالت در کارگزاری ها گله داشتند. این افراد در زمانی که قیمت سهام عدالت بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون بوده است، از پرداخت کمتر از ۲ میلیون تومان به انها خبر می دهند.

البته برخی دیگر از شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند، با وجود این که ارزش سهام عدالت آنها بالای ۱۵ میلیون تومان شده،‌ اما برای فروش ۳۰ درصد سهام خود که به ارزش بالای ۴٫۵ میلیون تومان است، به بانک مسکن و کارگزاری مفید مراجعه کردند که در سه مرحله در مجموع بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزارتومان برایشان واریز کرده‌اند.

نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه می گوید: دولت باید پول فروشندگان سهام عدالت را کامل بپردازد. مستنداتی داریم که بانک‌ها و کارگزاری‌ها سهام مردم را مفت‌خری کرده‌اند. اگر دولت نخواهد این ضرر مردم را پرداخت کند، دولت را به این کار الزام کنیم.

افرادی نیز از اینکه سهام عدالت خود را برای فروش گذاشته اند و طبق اعلام کارگزای ها هنوز سهام آنها فروش نرفته، به شدت شکایت داشته اند.

سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت در این باره می‌گوید: سفارش فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها اجرا نشده که بر اساس آخرین تصمیم‌گیری قرار شد هر کارگزاری باید به مشتریان خود پاسخ دهد که چرا تقاضا برای فروش سهام عدالت انجام نشده است.

اما همه اینها مشکلات افرادی است که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند. سایر افراد که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، همچنان باید منتظر تشکیل صندوق های استانی بمانند.

سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت همچنین در این زمینه گفت: در مورد کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده‌اند، فعلا تعداد سهام آنها از طریق سامانه سهام عدالت قابل رویت است، اما فروش سهام آنها زمانی امکانپذیر است که شرکت سرمایه گذاری استانی مربوطه وارد بورس شود.

رئیس جمهور طی هفته های گذشته از آزادسازی ۳۰ درصد سهام عدالت در عید غدیر و ۳۰ درصد تا ۲۲ بهمن سال ۹۹ خبر داده بود. اما به نظر می رسد دولت ابتدا باید مشکلات فعلی این نوع آزادسازی را برطرف کرده و سپس به فکر آزادسازی باقی سهام افراد نماید.

مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من سوژه های «چرا سود واریز سهام عدالت کمتر از ارزش واقعی است؟»، «تأخیر و واریزی‌های ناچیز سود سهام عدالت»، «دلیل تاخیر واریز پول سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها چیست؟»، «عدم واریز مبلغ فروش سهام عدالت توسط برخی بانک‌ها» و «سود سهام عدالت از طریق سجام پرداخت شود»، خواستار رسیدگی به مشکلات فروش سهام عدالت شده بودند.

منبع: فارس

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن