اجتماعیاسلاید شو

افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند

کد خبر : 58288

مدیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: یکی از مباحث ویژه‌ای که از سال پیش به طور خاص به آن ورود کرده‌ایم، بحث طرح طبقه‌بندی مشاغل در واحد‌هاست؛ که اکنون ۶۵ درصد واحد‌های ما که مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند، به این طرح پیوسته‌اند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از شهرآرانیوز، محمدامین بابایی در نشست خبری امروز ۴ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته کار و کارگر، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۵۶۳ برنامه در این هفته در استان برگزار می‌شود، تصریح کرد: بیشترین کار با ۲۳۲ برنامه در حوزه فرهنگی خواهد بود که از کل برنامه‌ها، ۱۰۴ برنامه در سطح ستاد و مشهد و ۴۵۹ برنامه در سطح شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حوادث ناشی از کار و نرخ بیکاری در استان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳، ۶ درصد حوادث ناشی از کار کاهش پیدا کرد. بیشترین کاهش حوادث بخش معدن با ۱۷ درصد بوده که در کنار آن، بخش صنعت هم با کاهش همراه بوده است. اما در بخش صنعت ساختمان، حوادث کار ۲ درصد افزایش یافته است. برنامه‌ریزی ویژه‌ ما برای سال ۱۴۰۳ این است که توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه صنعت ساختمان داشته باشیم. همچنین ایمنی و توانمندسازی کارگران و کارفرمایان کارگاه‌های کوچک را از سال پیش ارتقا دادیم که در مسیر آموزش و توانمندسازی نیروی کار بتوانیم گام برداریم تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بحث حقوق و دستمزد، پیشنهادی را به جامعه کار و کارگری داده‌ایم که تاکید بر پیمان‌های دسته‌جمعی کارگری است که از ظرفیت‌های عالی در فصل ۷ قانون‌کار بوده که مغفول مانده است. در بحث دستمزد‌های منطقه، این ظرفیت در پیمان‌های دسته‌جمعی ایجاد شده است که علاوه بر حقوق و دستمزد منطقه‌ای و صنفی، حتی کارگاهی دیده شود که میزان حقوق و دستمزد به شرط اینکه از حداقل‌های دستمزد کمتر نباشد، مورد پذیرش قرار گیرد.

وی افزود: نرخ بیکاری زمستان در استان نسبت به مدت مشابه ۳.۲ کاهش داشته است. در فصل پاییز هم از میانگین کشور ۲.۴ پایین‌تر است و در سطح استان‌ها، نرخ بیکاری‌مان پایین‌تر است و جزو ۴ استان برتر در نرخ پایین بیکاری هستیم.

بابایی با بیان اینکه نرخ مشارکت استان ۶ درصد بیشتر از نرخ کشوری بوده و حدود ۴۳ درصد است، گفت: یکی از مباحث ویژه‌ای که از سال پیش به طور خاص به آن ورود کرده‌ایم، طرح طبقه‌بندی مشاغل در واحد‌هایی است که کمتر از ۵۰ نفر نیروی کار دارند. در سال قبل، ۴۸ واحد دیگر به این طرح پیوستند و اکنون ۶۵ درصد واحد‌های ما که مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند، به این طرح پیوسته‌اند.

وی یادآور شد: طبقه‌بندی مشاغل کمک می‌کند واحد‌های تولیدی حقوق بیشتری به نیروی کار خود بدهند که در این موضوع، مدرک تحصیلی و سنوات لحاظ می‌شود. برنامه ما بر این است که تا پایان دولت این موضوع را به صددرصد برسانیم. واحد‌های بزرگ مجاب شده‌اند در طرح شرکت کنند و درصورتی‌که واحدی مقاومت کند، به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حقوق و دستمزد کارگری در دو گزینه حق‌مسکن و معیشت افزایش می‌یابد، گفت: بر اساس پیشنهادی که وزیر مربوطه داده است، منوط بر اینکه در مجلس به تصویب برسد انجام می‌شود. این موضوع تا زمانی که تبدیل به لایحه نشود و به مجلس نرود و مصوب نشود، در حد پیشنهاد است. امسال برای اولین بار، گزینه عائله‌مندی برای متاهلین اضافه شده که نکته مثبتی در حوزه حقوق و دستمزد است.

بابایی درباره حق و حقوق کارگری در تعطیلی پنج‌شنبه اعلام‌شده که نگرانی در خصوص کاهش مزد یا افزایش ساعت کاری را درپی خواهد داشت، بیان کرد: روال عرف این است که برخی اوقات نیروی کار به خواست خودش ساعت کاری را کاهش می‌دهد، اما اگر به درخواست کارفرما این ساعت کاری کاهش یابد، حقوق کارگر باید کامل پرداخت شود. موضوعی که مطرح است که تعطیلات هفته به دو روز برسد، اگر شیفت کاری نیروی کار باشد، قطعاً مشمول اضافه‌کار خواهد بود؛ چون در قانون، کار در هفته ۴۴ ساعت تعیین شده است، در قانون‌کار هم باید مصوبه جدید اعلام شود.

کارگر باید فرهنگ جمعه کار کردن را یاد بگیرد که با تامین زمین و وام به او کمک کنیم ساخت و ساز را برای خانه دار شدن انجام دهد

ابوی افزود: در حوزه معیشت هرچه که در شورای عالی کار تعیین می‌شود در نهایت بازار و نرخ دلار در کف بازار است که تعیین می‌کند. دولت در همین طرح کالابرگ که قطعا نشات گرفته از پیشنهادات جامعه کارگری است که سال گذشته در طرح کالا برگ به خوبی انجام شد وما به تفاوت افزایش قیمت ها به کارگر برگشت داده شد. در نتیجه در حوزه معیشت کارگری باید از این دسته کارها انجام شود.

هادی ابوی، دبیر جامعه اسلامی کارگری استان در این جلسه تصریح کرد: دو کار عملی که برای کارگران می‌شود انجام داد اینکه ما در حوزه معیشت وضعیتی که در حقوق و دستمزد است را تغییر دهیم. اگر سالیانه حقوق کارگری را صد در صد نسبت به پارسال افزایش دهیم اثاری که نظر روانی و روحی اولین ان موضوع تورم در جامعه است.

وی بابیان اینکه تنها کمکی که به حوزه کارگری در این شرایط می‌توان داشت تسهیل گری است افزود: در حوزه مسکن در همین سال جدید با همت دولت و کارفرمایان ساخت و ساز مسکن را برای کارگر رغم بزنیم. با حقوق امسال ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار که تعیین شده، چیزی معادل ۴۲ درصد ارزش افزوده برای کارگر ایجاد شده است. بحث تامین مسکن کارگری در گذشته از همین طریق انجام شده است. در بحث تامین مصالح هم با کمک شرکت‌های زیر مجموع اداره کار امکان پذیر است.

گفتنی است، در هفته کار و کارگر از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در خراسان رضوی ۵۶۳ برنامه در سطح استان اجرا خواهد شد. در همین راستا در نشست خبری امروز تفاهم نامه‌ای فی ما بین حوزه هنری استان و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان صورت گرفت.

منبع خبر: شهرآرانیوز

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن