استانی

قراردادهای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی کشور پنج برابر شد

کد خبر : 30226

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با همه محدودیت‌های بین‌المللی و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و بیماری کرونا، طی چهار ماه ابتدای امسال انعقاد قرارداد برای واگذاری زمین به واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است.

صبح مشهد– محسن صالحی نیا روز چهارشنبه در مراسم معرفی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود: این آمار نشان می‌دهد هنوز اقبال سرمایه‌گذاری در صنایع در کشور زیاد است و این مسوولیت مدیران صنعتی برای تامین زیرساخت‌های لازم را سنگین‌ترمی‌کند.

وی یکی از اهداف این نهاد در سال جاری را ساخت شهرک‌های صنعتی یکپارچه در کشور دانست و ادامه داد: هدف اصلی ایجاد شهرکی است که همه حلقه‌های زنجیره یک صنعت از مواد اولیه تا بسته بندی بندی و صادرات محصول نهایی در یک شهرک مستقر شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این راستا با توجه به قابلیت‌های بسیار خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی می‌توان شهرک یکپارچه را با همه واحدهای فعال در زنجیره صنایع غذایی در این استان ایجاد کرد.

وی توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور را از اولویت‌های سازمان صنایع کوچک ذکر و بیان کرد: در این زمینه با وزارت نیرو به یک فرمول مشارکتی دست یافتیم تا از محل آن برق و آب همه شهرک‌های صنعتی استان تامین شود.

صالحی نیا افزود: به دلیل افزایش قیمتها هزینه تامین زیرساختها و توسعه آن در شهرکها و نواحی صنعتی نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر شده و لازم است استانها نیز شرکتهای شهرکهای صنعتی را در تامین منابع مالی در این زمینه یاری دهند.

وی ادامه داد: شاخص‌های خراسان رضوی در حوزه تولید، اشتغال، ارزش افزوده، صادرات، سرمایه گذاری، نوسازی و بازسازی در کشور برجسته است و عمده آنها در پنج جایگاه نخست ایران قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: در خراسان رضوی صنایع مبتنی بر فرآوری کانی‌های معدنی و تولید صنایع معدنی مانند فولاد، سیمان، چینی و سرامیک، یا صنایعی که مبتنی بر تامین نیازهای ساختمانی است، بسیار متنوع بوده و می‌تواند در ارتقای شاخص‌های اقتصادی بسیار موثر باشد.

وی افزود: صنایع معدنی در شرایط کنونی می‌تواند به رشد شاخص‌های اقتصادی کمک کند زیرا مواد اولیه این حوزه از داخل کشور قابل تامین است.

صالحی نیا ادامه داد: خراسان رضوی در صنعت قطعه سازی و خودروسازی جزو پنج استان نخست کشور است و این استان زمینه توسعه بیش از پیش در خودروسازی دارد.

وی گفت: از سوی دیگر خراسان رضوی قطب صنایع غذایی، کشاورزی، بسته بندی و صنایع تبدیلی در کشور است که تولیدات آن مبتنی بر صادرات بوده و خوشه‌های صنعتی نیز در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تاکنون ۶ خوشه صنعتی در خراسان رضوی تکمیل شده و ۲۰ خوشه صنعتی دیگر در این استان در دست مطالعه است، همچنین این استان در حوزه کنسرسیوم‌های صادراتی و فن بازارها جزو استانهای فعال کشور می‌باشد.

وی ادامه داد: در حالی که میزان واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران به ۲۱ درصد می‌رسد این تعداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان رضوی ۱۶ درصد است و نشان می‌دهد از این حیث خراسان رضوی در وضعیت مناسبی است اما باید همه واحدهای دارای مشکل عارضه یابی شده و به چرخه تولید بازگردند.

صالحی نیا ظرفیت خراسان رضوی در صنایع کوچک را بسیار زیاد دانست و گفت: بهتر است به جای ایجاد شهرک جدید، شهرک صنعتی موجود را توسعه دهیم که در این راستا زمینه توسعه شهرک صنعتی توس و شهرک صنعتی ماشین ابزار در این استان فراهم شده است.

وی افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در حال بهره‌برداری و هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در این مناطق در حال ساخت است.

در این مراسم از خدمات “مسعود مهدی زاده مقدم” مدیرعامل سابق شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی قدردانی و “رضا شجاعی” به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن