استانیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

ابطال و اصلاح ۴ مصوبه شورای چهارم

کد خبر : 12083

شورای اسلامی شهرمشهد روزگذشته در سومین جلسه علنی ۶ مصوبه شورای چهارم (قبلی) که مورد اعتراض هیئت تطبیق مصوبات قرار گرفته بودند را بررسی کرد و ۶ مصوبه را ابطال و اصلاح و اصرارکرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از  «خراسان رضوی» در ابتدای این جلسه، محمدرضا حیدری رئیس شورا با اشاره به اقدامات انجام شده برای بزرگداشت هفته ولایت گفت: از همه همکاران در سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد که تلاش وافری برای بزرگداشت جشن های عید قربان تا غدیر داشتند تشکر می کنیم، برگزاری جشن ها در توسعه شادی و نشاط موثر است، باید تلاش کنیم این جشن ها بدون کمترین حاشیه ای برگزار شود. حیدری افزود:  مردم به طور خودجوش جشن های باشکوهی را در این ایام برگزار کردند که این رویکرد مردمی ارزشمند است و باید گسترش پیدا کند و برگزاری جشن ها متکی به دستگاه های دولتی نباشد.
مشهد نماد دین و فرهنگ ایرانی
همچنین دکترسید مسعود ریاضی عضو و رئیس کمیسیون «توسعه و عمران توس» شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور با بیان این که به مردم شهرم و نمایندگی آن افتخار می کنم گفت: راه آبادانی مشهد، عشق ورزیدن، دوست داشتن، همدلی کردن و عزم راسخ است، مشهد نماد دین و فرهنگ ایرانی است و در سایه امام هشتم شیعیان به فردوسی پاکزادش می نازد. ریاضی گفت:  فردوسی که شاهنامه را با نام خداوند جان وخرد آغاز کرد در جای‌جای کتابش حرمت این دو گوهر را ستود. ضحاکان نامه‌ او ماردوشانی خورنده‌ مغز و کشنده جان آدمیان بودند و پهلوانان عزیز او سیاوشانی که پاکدامنی آن ها یوسف، گذر از آتش شان ابراهیم و سرنثارکردنشان در راه غیرت و شرف، حسین( ع) را تداعی می‌کند. وی به دنبال کردن دو هدف برای توس اشاره و تصریح کرد:  نخست احیای توس به عنوان کانون تاریخ، فرهنگ و ادب ملی و دوم توسعه گردشگری  است.
ریاضی  تهیه و به تصویب  رساندن سند راهبردی توسعه و عمران توس، شناسایی ساختار تصمیم گیری موجود در امر توسعه توس برای کاهش بوروکراسی، ایجاد شرکت توسعه پایدار توس به عنوان بازوی اجرایی توسعه این منطقه تاریخی و اصلاح بودجه ۹۶ با رویکردی فرهنگی و گردشگری را از برنامه های کوتاه مدت به منظور توسعه توس عنوان کرد و گفت: امید است در جایی که هزینه یک کیلومتر قطار شهری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، دست کم هزینه معادل ۲۰۰ متر آن از توس دریغ نشود.
اصرار بر دریافت ۲۰۰ میلیارد تسهیلات
اولین دستور کار جلسه شورای شهر مشهد، نامه فرمانداری درباره اعتراض هیئت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهرستان مشهد با مصوبه شورای شهر مبنی بر دریافت تسهیلات از بانک های شهر وتجارت بود که بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا در این زمینه گفت: شهرداری در اردیبهشت به منظور دریافت تسهیلات از بانک های شهر و تجارت برای دو هدف پرداخت هزینه های پروژه های قطارشهری و پروژه های اولویت دار، لایحه ارائه و شورای قبلی ۵۰ درصد آن را تصویب کرد اما هیئت تطبیق به آن اعتراض کرده است. همچنین علیزاده مدیر مالی شهرداری گفت: مدت وام شش ماهه قابل تمدید تا یک سال و با کارمزد ۱۸ درصد است. در ادامه، گندمی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه را قرائت کرد که به تصویب رسید. در این نظریه آمده است: «شورای اسلامی شهر با موضوع دریافت تسهیلات از بانک های شهر و تجارت که منطبق بر تکالیف قانونی مقرر در بند۱۳ ماده ۷۱ قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و ماده ۴۰ آیین نامه مالی شهرداری هاست، بر مصوبه  شورا تاکید گردید.»
تصویب دریافت ۳ درصد سهم آموزش و پرورش
در ادامه، نامه فرمانداری مشهد درباره اعتراض هیئت تطبیق مصوبات به مصوبه شورا مبنی بر مخالفت با دریافت سهم آموزش و پرورش هنگام دریافت عوارض، در دستور کار قرار گرفت. بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این زمینه گفت: شهرداری مشهد تا پایان سال ۹۱ سهم آموزش و پرورش را دریافت کرده، اما براساس مصوبه شورا از ابتدای سال ۹۲ دریافت نکرده است، البته فقط در چند شهر این سهم قانونی دریافت نشده است. وی افزود: ما اعتراض هیئت تطبیق مصوبات را وارد دانستیم و به شهرداری اجازه داده می شود برای دریافت ۳ درصد سهم آموزش و پرورش اقدام کند.
ابطال مصوبه هبه زمین
در ادامه جلسه شورا نیز، نامه دیگر فرمانداری درباره اعتراض هیئت تطبیق مصوبات به مصوبه شورای شهرمشهد در دوره چهارم، مبنی بر هبه زمین واقع در میدان صاحب الزمان(عج) به هیئت امنای زائرسرای ارزان قیمت در دستور کار قرار گرفت. گندمی با اشاره به مستندات قانونی و جدول هزینه کرد هبه ها گفت: شورای شهر می تواند معادل دو درصد از بودجه شهرداری را هبه کند اما ۱۸ مورد هبه که رقم آن مشخص است، به میزان ۱۹ میلیارد تومان بیش از ۲ درصد از بودجه هزینه شده است. در نظریه کمیسیون برنامه و بودجه که به تصویب رسید، آمده است: با عنایت به بررسی هزینه کرد شهرداری و تعهدات به وجود آمده در پنج ماهه اول امسال، اعتراض هیئت تطبیق مبنی بر واگذاری و هبه مازاد بر سقف مقرر در بند ۷ فصل سوم بخشنامه بودجه سال ۹۶ (۲درصد بودجه) را وارد دانسته و از مصوبه قبلی شورا عدول (ابطال) می نماید.
اصلاح مصوبه تخصیص اعتبار اربعین
نامه فرمانداری درباره اعتراض هیئت تطبیق مصوبات به مصوبه شورای شهر در دوره چهارم با موضوع تخصیص اعتبار برای ستاد اربعین شهرداری مشهد و اعزام نیروی انسانی و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، دستورکار بعدی جلسه شورای شهر بود که گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، اصلاحیه مصوبه شورا را به این شرح قرائت کرد: «شهرداری مشهد مکلف است در راستای وظایف محوله دستورالعمل وزارت کشور در خصوص مراسم اربعین حسینی(ع) نسبت به اجرای بندهای این مصوبه اقدام کند، دریافت اعتبارات و هزینه کرد مراسم پیاده روی اربعین از دولت وفق بند الف ماده ۹۷ قانون برنامه ششم ، تهیه برنامه اجرایی مدنظرحداکثر ظرف ۱۵ روز و ارائه این برنامه برای تصویب در کمیسیون فرهنگی شورا، حق حضور و رای اعضای شورا، افتتاح حساب به منظورکمک های مردمی و تشویق و ترغیب مردم مشهد برای مشارکت در برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم پیاده روی اربعین، ارائه گزارش مالی عملکرد ستاد اربعین شهرداری مشهدحداکثر ظرف مدت دو ماه پس از پایان ماموریت یادشده در مراسم اربعین حسینی(ع).»
امیرشهلا عضو شورا در مخالفت گفت: مراسم اربعین حسینی در عراق یک خیزش عمومی و همایش مردمی است و شهروندان عراقی هر سال با بهترین امکانات سعی می کنند از زائران پذیرایی کنند، عملا مداخله در این حرکت خودجوش عراق سبک و سیاق این همایش را با اختلال مواجه می کند و نباید اجازه بدهیم این همایش از حرکت مردمی خارج شود و همان طور که هیئت تطبیق مصوبات مخالفت کرده است درآمدهای شهر مشهد نباید در خارج این شهر هزینه شود. وی افزود: این مبلغ درایام پایانی ماه صفر در مشهد هزینه شود و اجازه دهیم حرکت مردم عراق خودجوش باقی بماند. رمارم عضو دیگر شورا نیز پیشنهاد کرد: شهرداری بخشی از مبالغ تخصیص یافته به اربعین را برای هزینه کرد درشهر مشهد اختصاص دهد.
حیدری رئیس شورا هم یادآور شد: ما هیچ کدام از ارقام مصوبه قبلی را تایید نکرده ایم و قرار است شورا برنامه اش را ارائه کند، هنوز هیچ مبلغی به تصویب نرسیده است. گندمی دیگر عضو شورا نیز در این باره گفت: شهرداری هزینه زیادی را انجام می دهد و به درستی نیز هزینه می کند و باید اجازه دهیم مردم بر رویه سنتی خودمان باشند و مانند گذشته عزاداری را انجام دهند. وی افزود: مصوبه هیئت وزیران وظایفی را تعریف کرده است و ما امکاناتی مانند اتوبوس را که در اختیار داریم اعزام خواهیم کرد و رقم ریالی باید کمک دولت باشد. نوروزی یکی دیگر از اعضای شورا نیز در موافقت گفت: کمک به معنای پول دادن نیست بلکه برنامه ریزی نیز می تواند کمک باشد. در ادامه جلسه، اصلاحیه مصوبه شورا به تصویب رسید. همچنین به پیشنهاد رمارم عضو شورا، مصوب شد که «شهرداری برنامه خود را در زمینه خدمات به زائران امام رضا(ع) در آخر ماه صفر نیز ارائه کند.» همچنین محمدآذری سرپرست شهرداری مشهد گفت: ایستگاه های استقبال از زائر و تمامی سوله ها ی در اختیار شهرداری آماده می شود، همچنین براساس طرحی، افرادی که آمادگی دارند منازل خود را در اختیار زائران قرار می دهند. آذری یادآورشد:  اکنون هشت سوله با مساحت شش هزار و ۵۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۱۲هزار و ۵۰۰ متر مربع درنجف اشرف مراحل پایان کار را می گذرانند واگر چه زمین متعلق به ما نیست اما براساس مصوبه شورا این سوله ها ساخته شده است  و اگر پروژه به اتمام نرسد کل سرمایه گذاری ممکن است از بین برود و باید این پروژه تعیین تکلیف شود.
حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه جلسه شورا در جمع خبرنگاران درباره کمک شهرداری به اربعین امسال گفت: براساس برنامه ششم توسعه، این ماموریت متوجه دولت است و دولت مکلف است به شهرداری ها برای ارائه خدمات کمک کند که شهرداری موظف شد برای دریافت این کمک ها اقدام کند، همچنین شهرداری مکلف شد طرح و برنامه خود را نیز ارائه کند. وی افزود: اکنون رقم و عددی مشخص نیست، اما رویکرد این است که کمک شهرداری در حوزه خدمات و امکانات موجود باشد. حیدری تصریح کرد: البته نیروی انسانی و اعزام امکانات نیز هزینه هایی دارد که براساس برنامه ارائه شده منابع مالی اختصاص می یابد البته به یقین، در منابع تجدید نظر می شود.
وی از تغییر رویکرد شورا و شهرداری در سال ۹۶ خبرداد و گفت: نگاه امسال حمایتی ، بسیج و سامان دهی کمک های مردمی و استفاده از ظرفیت ها و امکانات شهرداری و نیازهای مترتب بر این امکانات است. وی کمک های مالی به اربعین در عراق را در چارچوب برنامه شهرداری و در صورت تصویب در کمیسیون فرهنگی دانست و تاکید کرد: باید بین امکاناتی که به اربعین اختصاص می یابد و امکانات تخصیص یافته پایان ماه صفر نیز تعادل برقرار شود.
ابطال مصوبه مساعدت به حوزه علمیه حضرت فاطمهالزهرا (س) به دلیل مغایرت قانونی
در ادامه، نامه فرمانداری درباره اعتراض هیئت تطبیق مصوبات به مصوبه مساعدت به حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) در پرداخت عوارض صدور پروانه مطرح شد و گندمی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه نظریه این کمیسیون را قرائت کرد. در نظریه آمده است: «با عنایت به معافیت حوزه های علمیه از پرداخت عوارض ساخت و ساز فضاهای اصلی وفق تبصره بند الف ماده ۹۵ قانون برنامه ششم ، اعتراض هیئت تطبیق مصوبات تایید و شورا از مصوبه خود عدول (ابطال) می کند، کلیات با ۱۴ رأی و جزئیات با ۱۳ رای تصویب شد.» در ادامه، نامه فرمانداری درباره اعتراض هیئت تطبیق مصوبات به مصوبه شورا درباره اصلاح برخی از مصوبات دفترچه ضوابط محاسباتی در دستور کار قرار گرفت و مهدی نیا رئیس کمیسیون فنی وعمران شورا نظریه این کمیسیون مبنی برمصوبه قبلی را قرائت کرد که تصویب شد.
لایحه احداث جایگاه های توزیع بنزین تک سکویی در سطح شهرمشهد نیز در دستور کار شورا قرار گرفت و نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر نظریه این کمیسیون را قرائت کرد؛ «با لایحه شهرداری برای مشارکت در احداث جایگاه توزیع سوخت تک سکویی، با واگذاری، احداث و بهره برداری به بخش خصوصی از طریق مزایده با تخصیص حداقل ۳۰ درصد از کارمزد به شهرداری موافقت شد.»  براساس این مصوبه شهرداری موظف است از طریق فراخوان عمومی، شرکت های دارای صلاحیت را شناسایی و از بین آن ها از طریق مزایده سرمایه گذار را انتخاب کند و مکان های جدید پیش بینی شده به تایید کمیته مکان یابی مبلمان شهری و گرافیک محلی برسد. آذری سرپرست شهرداری گفت: جایگاه های سی ان جی در دوره ای به گل نشسته و سه بار نیز به مزایده گذاشته شده بود و درخواست کننده نداشت، به همین دلیل به صندوق ذخیره تکلیف کردیم که مدیریت آن را انجام دهد و با مدیریت توانست به وضعیت مطلوب برساند.
نوروزی عضو شورا نیز در این زمینه گفت: صندوق ذخیره هم می تواند در مزایده شرکت کند. تاکنون خوب هم کار کرده اند و در شرایط برابر می توان این جایگاه ها را به آن ها واگذار کرد اما روند باید شفاف باشد. در ادامه طرح نام گذاری خیابان یا میدانی به نام پروفسور مریم میرزاخانی در دستور کار قرار گرفت و مصوب شد که «شهرداری ظرف مدت حداکثر۳ ماه نسبت به پیشنهاد یکی از اماکن عمومی یا فرهنگ‌سراهای موضوعی به نام بانوی فرهیخته ایرانی استاد مریم میرزاخانی اقدام نماید.»
نام گذاری یکی از معابرمشهد به نام آیت ا… هاشمی رفسنجانی
طرح نام گذاری یکی از معابر یا خیابان های مشهد به نام آیت ا… هاشمی رفسنجانی نیز در دستور کار شورا قرار گرفت. موحدی زاده عضو شورا در موافقت  با این طرح گفت: پیشنهادم تغییر نام بزرگراه میثاق است.
بهاروند عضو دیگر شورا نیز در این باره گفت: موافقم که خیابان یا معبری به نام آیت ا… هاشمی رفسنجانی نام گذاری شود اما تغییرنام یک خیابان هزینه زیادی به مردم تحمیل می کند و نام گذاری یک خیابان یا بولوار تازه احداث کفایت می کند. با توجه به شهرت آیت ا… هاشمی رفسنجانی نباید عجله کنیم.
امیرشهلا یکی دیگر از اعضای شورا نیز گفت: باتوجه به جایگاه آیت ا… هاشمی رفسنجانی باید نام گذاری پروژه یا مکان نیز درحد نام بزرگ وی باشد و با توجه به خزانه خالی شهرداری مشهد تا سال های آینده، پروژه در خوری آغاز یا افتتاح نمی شود و باید از زیر ساخت های موجود استفاده شود و گرنه این نام گذاری به عمر این شورا قد نمی دهد و شورای ششم باید تصمیم بگیرد.
در ادامه جلسه مصوب شد که «شهرداری مشهد موظف است ظرف مدت حداکثر۳ ماه نسبت به پیشنهاد یکی از معابربه نام آیت ا… هاشمی رفسنجانی اقدام نماید.»
در ادامه جلسه شورا، طرح بخشودگی بنای مازاد بر پروانه مساجد در دستور کار قرار گرفت. ریاضی عضو شورا گفت: پروانه یعنی مجوز یعنی آن چه که بر حق و درست است و قرار نیست مساجد هم تخلف کنند، اساس مسجد باید بر تقوا باشد نه تخلف.
حیدری رئیس شورا در این زمینه یادآورشد: در مصوبات قبلی مساعدت های لازم به مساجد انجام شده است و درخواست ها مازاد بود. در ادامه مخالفت نظریه کمیسیون فرهنگی با این طرح تصویب شد.
مخالفت با لایحه هبه به مسجد و تکیه علی اکبری ها به دلیل مغایرت قانونی
در ادامه، لایحه شهرداری در زمینه هبه ۵۰ درصد از مساحت های خریداری و آزاد شده به مسجد و تکیه علی اکبری ها در دستور کار قرار گرفت و گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سقف دو درصد مجاز هبه درقانون گفت:  ارزش ریالی این هبه نیز مشخص و شفاف نیست که با این دلایل با آن مخالفت شده است. در ادامه نظریه کمیسیون به تصویب رسید.
صدورپروانه برای جامعه نابینایان
در ادامه جلسه شورا، لایحه صدور پروانه برای یک بلوک از مجتمع فرهنگی، آموزشی و توان بخشی شبانه روزی متعلق به جامعه نابینایان ثامن الائمه(ع) تصویب شد البته در صورتی که ساخت یا بهره برداری مغایر با ضوابط طرح تفصیلی باشد شهرداری مکلف به دریافت تمامی حقوق به نرخ روز است. ریاضی و شهلا دو عضو شورا از این لایحه دفاع و بر ضرورت مناسب سازی برای معلولان تاکید کردند. گندمی نیز گفت: این مجموعه سمن است و پنج هزار نفر را تحت پوشش دارد. در ادامه جلسه شورا نیز، طرح تعیین تکلیف اراضی واقع در محدوده شهر در دستور کار قرار گرفت و بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه نظریه این کمیسیون را قرائت کرد . در این نظریه که به تصویب رسید، آمده است: «شهرداری مکلف است لایحه اجرایی سامان دهی اراضی واقع در محدوده حاشیه شهر را منطبق بر طرح های جامع و تفصیلی و در قالب برنامه ها و با لحاظ بار مالی مربوطه ، ظرف مدت حداکثر چهار ماه به شورای شهر ارائه نماید.» در ادامه، تقسیط بدهی شهروندان به شهرداری بابت صدور پروانه های مسکونی و تجاری در دستور کار قرار گرفت ونظریه کمیسیون فنی و عمران به تصویب رسید که با توجه به رکود حاکم برساخت و ساز و به منظور کمک به سازندگان و انبوه سازان صنعت ساختمان ، مقرر شد شهرداری مشهد لایحه پیشنهادی خود را در زمینه تبیین ساز و کار مالی مناسب برای تقسیط حقوق شهرداری و ترجیحا به صورت تعامل با بانک ها ظرف مدت یک ماه تهیه و به شورای شهر ارسال کند.
زمان معارفه شهردار امروز پس از جلسه با وزیر کشور اعلام می شود
حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد  در حاشیه جلسه  درباره انتخاب شهردار نیز گفت: وزیر کشور از معاون عمرانی استاندار و رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار منتخب برای حضور در جلسه ای (امروز؛ سه شنبه) دعوت کرده است، بعد از جلسه با وزیر کشور زمان معارفه شهردار منتخب را اعلام می کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن