اقتصادی

چرا پول فروش سهام عدالت واریز نمی شود؟

کد خبر : 30215

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار با توضیح دلایل احتمالی عدم واریز پول فروش ۳۰ درصد سهام عدالت به حساب برخی متقاضیان اعلام کرد مشمولانی که شماره شبای بانکی و تلفن همراه آنها با کوچکترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شده اند.

به گزارش صبح مشهد، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در واکنش به انتقادها از عدم واریز پول فروش سهام عدالت به حساب برخی متقاضیان نوشت:

اولویت نخست شرکت سپرده گذاری مرکزی، بانک ها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی های مشمولان سهام عدالت است تا از سوء استفاده های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود به طوریکه هیچ فردی غیر از خود سهامدار، امکان سفارش گذاری فروش سهام را نداشته باشد.

با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری یا الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشده‌اند، در راستای تسهیل فرایند فروش سهام ضمن صیانت از دارایی‌های سهامداران محترم، احراز هویت افراد تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود فرد انجام می‌شود. لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات مذکور آنها با کوچکترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شده اند. این افراد باید با مراجعه به سامانه www.sahamedalat.ir اقلام داده‌ای شماره شبای بانکی و شماره موبایل را ویرایش نموده و پس از ۲۴ ساعت در صورت تایید اطلاعات وارد شده از طرف مراجع ذیصلاح، مجددا از طریق بانک یا کارگزاری اقدام به سفارش‌گذاری نمایند.

موضوع مهم دیگر این است که وجوه حاصل از فروش سهام عدالت باید به حساب خود فرد واریز شود. اما مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی راکد و یا مسدود بوده و به همین علت امکان واریز وجوه به حساب آنها وجود نداشته است. این افراد نیز باید اطلاعات بانکی خود را در سامانه www.sahamedalat.ir اصلاح نمایند.

همچنین آخرین آمارها نشان می دهد که تا تاریخ ۱۵/۰۴/۱۳۹۹ یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سفارش فروش سهام عدالت خود را در سامانه های بانک ها و شرکت های کارگزاری ثبت کرده اند که از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان، رقمی بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هم اکنون در فرایند تسویه قرار دارد.

موضوع بعدی که باید خاطرنشان نماییم مساله واریز وجوه در چند مرحله است. از آنجایی که فروش کل سفارشات به یکباره در بازار سرمایه به دلایل مختلفی از جمله بسته بودن نماد، وجود صف فروش و … ممکن است انجام نشود، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به رسم امانت هرگاه که فروشی رخ بدهد بلافاصله وجوه حاصل از آن را به حساب صاحبان سهام واریز می‌کند و وجوه را تا تکمیل شدن کل فرایند فروش نزد خود نگهداری نمی‌نماید.

نکته حائز اهمیت بعدی مربوط به فروش سهام عدالت افراد زیر ۱۸ سال است که نمی‌توانند شماره موبایل به نام خود داشته باشند. احراز هویت این دسته از افراد از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به آدرس www.sejam.ir انجام می‌شود. توضیح اینکه هم فرد زیر ۱۸ سال و هم ولی یا قیم ایشان باید در این سامانه ثبت نام نموده و احراز هویت شوند تا این افراد بتوانند از طریق شماره موبایل متعلق به ولی در سامانه www.sahamedalat.ir وارد شده و شماره شبای بانکی به نام خود را وارد نمایند و همین‌طور از طریق سامانه‌های مربوط به کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام به سفارش‌گذاری جهت فروش سهام خود نمایند

سامانه استعلام لحظه‌ای ارزش سهام عدالت بِروز شد و ارزش سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲هزارتومانی به ۱۶ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن