اجتماعی

روزهای کرونایی؛ خوب ،بد،زشت !

کد خبر : 28210

نویسنده: سید جلال فیاضی
۱_مقامات وزارت بهداشت، ستادملی مقابله با کرونا، بیمارستان‌ها،درمانگاهها،پزشکان، پرستاران و کادر درمانی ایثارگرانه برای مقابله با کرونا تلاش می کنند.رهبر فرزانه انقلاب ،مراجع وعلما با تأیید اولویت سلامت مردم و رعایت دستورات بهداشتی برمعنویت و دعابه عنوان نیاز این روزهای امروز مردم _باپرهیز از تجمع ومراسم _تاکید دارند‌.دستگاههای دولتی وحاکمیتی ،نهادهای عمومی ،سپاه ،بسیج ،ارتش،نیروی انتظامی وهمه ارکان کشور بر تلاشهای خود افزوده اند. شهرداری‌ها برای تولید و توزیع امکانات بهداشتی و ضدعفونی شهرهابسیج شده اندو سربازان خط مقدم این جبهه بهداشتی مدیران ،کارکنان و کارگران شهرداری ها هستند.کارخانجات برای تولید ماسک و مواد ضدعفونی پیش قدم شده اند و شبانه‌روزی کار می‌کنند.دستگاههای مسئول برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا از دوش مردم تلاش می‌کنند و برخی از مالکان هم در اقدامی زیبااز مستاجران خواسته اند اجاره نپردازندوبه عنوان عیدی از آنها بپذیرند.نیکوکاران و نهاد های مردم نهاد برای یاری رسانی به محرومان از یکدیگر سبقت می گیرند.کرونا جسم ها را از هم دور کرده است اما دلها به هم نزدیک تر شده است .حالا همه نگران یکدیگر هستیم وهوای یکدیگر را بیشتر داریم . شعله خودخواهی ها دیگر کمتر زبانه می کشدو کرامت انسانی مردم جلوه گر شده است .نمادهایی خوب روزهای کرونایی کم نیست و بیشتر هم خواهد شد.
۲_ روزهای کرونایی بدون نگرانی از آنچه نباید باشد، هم نیست .به نظر می‌رسد هنوزقرارگاه فرماندهی واحد و منسجم «جنگ با کرونا» به طور کامل شکل نگرفته است .این مقابله نیاز به هماهنگی و تصمیمات جدی هوشمندانه،قاطعانه و مقتدرانه دارد.
در روزهای گذشته سفربه برخی از استان‌های پرمشکل ممنوع ،اما پس از چند ساعت لغوشد!
درحالی که هنوزهم علت عدم قرنطینه قم درروزهای آغازمشاهده ویروس مشخص نیست، باز هم فقط ورود به قم و شهرهای با ابتلای بیشتر ممنوع شده است اما خروج از این شهرها هنوز ممانعتی ندارد!و تصمیم جدی برای قرنطینه شهرهای بحرانی گرفته نشده است .
همه بر فراگیری پویش «در خانه بمانیم» تاکید می کنند اما ساعت کار ادارات به حالت عادی بر می‌گردد و دورکاری ۵۰ درصدی کارکنان لغومی شود و مقامات بهداشتی از کارمندان می‌خواهند مرخصی بگیرند و در خانه بمانند! معلوم نیست دولت الکترونیک چه زمانی می خواهدگرهی از مشکلات مردم بگشاید؟!رسانه ملی هم برای درخانه نگهداشتن مردم برنامه ای ندارد.
اگرچه اطلاع‌رسانی متمرکز است اما آمارهای متناقض _گاه از سوی افراد مسئول _امنیت روانی جامعه را برهم می‌زند .
اینها نشانه هایی از عدم انسجام در فرماندهی جنگ است در حالی که مقابله با کرونا به همدلی،هماهنگی، انسجام، فرماندهی واحد ،تلاش خستگی ناپذیر و امید نیاز دارد.

۳_اما صحنه های زشت روزهای کرونایی هم بسیار تکان دهنده است؛ سیل مسافرتها به سوی استان‌های شمالی پس از اعلام تعطیلی مدارس و متاسفانه درگیری برخی افراد با مامورین انتظامی و راهداری و انتشار تصاویر پیروزی پس از بازگشایی مسیر از زشت ترین صحنه های این روزها بود.همچنین پس از لغو تصمیم ممانعت از سفر به استانهای شمالی ،ممانعت مردمی ورودررو قرارگرفتن مردم اتفاق خوبی نبود.
تکمیل زنجیره گسترش کرونا وبه خطر انداختن سلامت خود و هموطنان عزیز شهامت نیست! که برخی فاتحانه پیروزی خود را منتشر می کنند، بلکه باید واژه های دیگری برای آن به کار برد که نگارنده از آن پرهیزدارد!
درشهرها هم هجوم به مراکز تفریحی و ییلاقی واطراق به سبک سیزده بدر_ نظیر آنچه در مشهد رخ داد_ علی‌رغم اعلام ممانعت توسط مقامات مسئول جز خلق صحنه‌های زشتی از بی مبالاتی و بی توجهی نتیجه دیگری نداشت. در این میان احتکار و توزیع گران وخارج از سیستم امکانات بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضد عفونی توسط عده‌ای سودجواقدامی غیرانسانی است که باید از آن با قدرت جلوگیری شود .
فرصت طلبی برای گرانی وثروت اندوزی به قیمت سلامت مردم از جلوه زشت روزهای کرونایی است .
بی تردید روزهای سخت کرونایی خواهد گذشت و ایران سرافراز،این جنگ ناخواسته را نیز با پیروزی پشت سر خواهد گذاشت. پس بیایید همه باهم جلوه های خوب روزهای کرونایی راگسترش دهیم ،بدی ها و نقض ها را با تدبیر به حداقل برسانیم وبرزشتی ها و پلشتی های این روزها نقطه پایان بگذاریم.
بحران کرونا بیش از ۹۰ کشور جهان را فرا گرفته است و ایرانیان با هوشمندی، وحدت، همدلی و امید عظمت ایران و ایرانی را برای مقابله با این بحران را به جهانیان نشان خواهند داد،اگر همه بخواهیم .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن