شهری

دبیر انجمن داروسازان: محلول های ضدعفونی کننده‌ دست ساز در داروخانه ها قابل اعتماد است

کد خبر : 28195

شاید این روزهــا، شما هم ویدئوهایی در فضای مجازی دیده باشید که درباره قوطی‌ها و تیوب‌های حاوی ژل‌های ضدعفونی کننده که برچسب مشخصات ژل، روی قوطی که انگار در واقع ظرف کِرِم یا داروی دیگری بوده، چسبانده شده به مصرف‌کنندگان هشــدار می‌دهد. شاید هم اصلا خودتــان خریدار این ژل‌ها بودید و پس از خرید و در خانه، وقتی با برچسب ورآمده روی قوطی مواجه شدید، نگران شده باشید و این شبهه در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که مبادا این روزهــا باتوجه به تقاضای زیاد در زمینه ژل و محلول ضدعفونی کننده، برخی داروسازان و صاحبان داروخانه‌ها در حال سوءاستفاده از نیاز مردم باشنــد.
موضوعی که تا امروز، در قالب پیامک از سوی تعدادی از شهروندان هم با ستون پیام های مردمی در میان گذاشته شده؛ مردم می‌خواهند بدانند دلیل ارائه این ژل‌ها‌ درون ظرفی غیر از قوطیِ واقعی‌شان چیست؟ و ژل درون این ظرف‌ها، قابل اعتماد و بهداشتی با کاربری ضدعفونی کننده است؟
ژل درون قوطی‌های برچسب‌دار قابل‌اعتماد است
«محمد رضا افخمی» دبیر انجمن داروسازان خراسان‌رضوی در پاسخ به این دغدغه، می‌گوید: «از حدود سه هفته قبل که نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور پیش آمد و رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ضد عفونی کننده ها، تبدیل به دغدغه و اولویت مردم شد، طبیعتا تقاضا برای خرید انواع ضدعفونی کننده به شکل ژل و محلول، افزایش یافت. به همین دلیل و برای تامین نیاز بازار و جامعه، حتی کارخانه‌هایی که پیش از این، به فعالیت‌های جانبی مثل تولید عطر و کِرِم مشغول بودند، با دریافت مجــوز از مراجع قانونی، برای تامین ژل و محلول ضدعفونی کننده وارد عمل شدند و به کمک کارخانجات تولید محصولات بهداشتی شتافتند. منتها مدت کوتاهی نگذشته بود که کمبود شدید قوطی و تیوب پلاستیکی به عنوان ظرف ژل و محلول، به معضلی برای این کارخانجات تبدیل شد. به همین دلیل و از سر ناچاری، مجوزهای لازم برای تغییر شکل ژل و محلول‌ها، صادر شد. قرار شد روی قوطی‌هایی که در گذشته، برای عرضه محصول دیگری تولید شده بودند، برچسب‌های جدید حاوی مشخصات محصول ضد عفونی کننده درج شود و ضدعفونی کننده‌ها را در این ظرف‌ها بریزند و در بازار عرضه کنند. مهم است مردم اطمینان خاطر داشته باشند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، برای جلوگیری از هرگونه اقــدام غیربهداشتی در روند تولید و عرضه این محصولات و پیشگیری از هرگونه سودجویی از نیاز مردم، بر فعالیت این کارخانجات و شرکت‌ها نظارت دارند و این تولیدکنندگان، با مجوز از سازمان غذا و دارو، مشغول رفــع نیاز مردم‌ هستند و محتویات این قوطی‌ها، ژل ضدعفونی کننده و قابل‌اعتماد است.»

داروخانه‌ها، مجوز ساخت محلول ضدعفونی دست‌ساز دارنــد
از آن جا که مدتی قبل، تعدادی از مردم با پیام‌ها و تماس‌هایی، اطلاع دادند در یکی از داروخانه‌های سطح شهر، محلول ضدعفونی کننده دست‌ساز تولید و ارائه می‌شود و خواستار رسیدگی به این موضوع بودند، از دبیر انجمن داروسازان، قابل اعتماد بودن یا نبودنِ این موضوع را جویــا می‌شوم که توضیح می‌دهد: «با توجه به این که تولید محلول ضدعفونی کننده، فرمول پیچیده‌ای ندارد و با ترکیب مقدار مشخصی از آب و الکل خالص تولید می‌شود، این روزها و با توجه به شرایط خاص کشور، مجوز تولید در فضای داروخانه به داروسازان داده شده و اتفاق خلاف واقع رخ نداده. منتها به این دلیل که در این بازار شلوغ، این احتمال وجود دارد که افراد و شرکت‌هایی به صورت غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به تهیه و تولید محصولاتی از این دست کنند، از مردم استان می‌خواهم به محض مشاهده هرگونه مورد مشکوکی، موضوع را با سازمان غذا و داروی استان به شماره تلفن ۳۸۷۶۳۹۱۴-۰۵۱ اطلاع دهند تا در اولین فرصت رسیدگی شود.»

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن