استانی

خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده گیلاس در ایران است

کد خبر : 29726

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با در اختیار داشتن بیشترین سطح باغهای گیلاس در مقایسه با دیگر استانهای کشور، بزرگترین تولیدکننده این میوه پرمشتری در ایران است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، علی ساربان روز سه‌شنبه به مناسبت “روز باغ گیلاس” افزود: هم اکنون سطح باغات گیلاس استان شش هزار و ۶۶۴ هکتار است که شش هزار و ۱۲۵ هکتار آن را باغهای بارور تشکیل می‌دهند.

وی میزان عملکرد و برداشت گیلاس را از باغهای خراسان رضوی ۶.۵ تن در هکتار اعلام و بیان کرد: این میزان امسال بخاطر پدیده سرمازدگی فروردین ماه به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۸ هزار تن گیلاس از باغهای این استان برداشت شود.

وی همچنین مهمترین ارقام گیلاس تولید خراسان رضوی را “تک دانه مشهد و گیلاس سیاه” ذکر و بیان کرد: بیشترین سطح باغهای گیلاس استان به ترتیب در شهرستانهای چناران، طرقبه‌شاندیز و نیشابور قرار دارند.

۳۶۳ هزار بهره‌بردار فعال در بخش کشاورزی خراسان رضوی سالانه هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی تولید می‌کنند.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

درباره گیلاس

گیلاس میوه‌ای کوچک ویژه تابستان، بسیار خوشمزه، مفید، آبدار و ملین است.

هر درخت در یک فصل حدود هفت هزار عدد گیلاس می‌دهد. رنگ این میوه از زرد تا سیاه متغیر است اما معروفترین نوع آن که در خراسان به عمل می‌آید گیلاس قرمز است.

این میوه که از آن در تهیه فراورده‌های گوناگون همچون تارت، پای، آبمیوه، مربا و ژله استفاده می‌شود، نه تنها سرشار از مواد مغذی و ویتامین است بلکه به کالری‌سوزی در بدن انسان کمک می‌کند لذا به توصیه متخصصان علوم تغذیه می‌تواند بعضا جایگزین غذاهای پرکالری شده و کالری مصرفی روزانه را کاهش دهد.

گیلاس بخاطر وجود مواد معدنی ضروری همچون آهن، کلسیم، انواع ویتامینها به ویژه ویتامین ث که یک آنتی‌اکسیدان ضدسرطان قوی است و نیز ترکیبات مفیدی مانند بورون، ملاتونین و آنتی‌سیانین ارزش غذایی بالایی دارد.

“کمک به دستگاه ایمنی بدن برای ممانعت از ابتلا به سرماخوردگی، کمک به سلامت پوست، موثر در درمان بی‌خوابی، نقرس، آرتریت، رماتیسم، واریس، جلوگیری از التهاب بافتها با تنظیم فرآیندهای متابولیک میزان اسید اوره در خون، مفید برای کلیه‌ها، کاهش سندرم متابولیک، ممانعت از سفت شدن رگهای خونی و تقویت قلب، مفید برای تصفیه خون در دستگاه گوارش، بهبود کارایی مفاصل بدن و کنترل گواتر مزمن” برخی از مهمترین فایده‌های گیلاس برای انسان هستند.

تمام قسمتهای این میوه شامل گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه آن دارای کاربرد طبی و صنعتی هستند.

بهترین نوع گیلاس سفت و براق بوده و سوراخ و پاره نیست. گیلاس را بیش از دو روز در دمای اتاق نگه ندارید زیرا خواصش را از دست می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که گیلاس مقدار زیادی فیبر دارد لذا پرخوری آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی، درد و نفخ شکم می‌شود.

از دو سال پیش با نامگذاری روز مزرعه در کشور،در استان خراسان رضوی نیز جدول نامگذاری برخی روزها به نام برخی محصولات وزراعی و باغی تهیه شد که طبق آن دوم تیرماه روز باغ گیلاس نام دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن