شهری

ادغام آبفا شهری و روستایی تا ماه آینده/امسال بهترین حالت تخصیص بودجه ۳۰ درصد است

کد خبر : 27682

خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ‌کمتر از یک ماه آینده شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی خراسان رضوی در قالب یک شرکت یکپارچه ادغام خواهند شد.

به گزارش صبح مشهد، سید ابراهیم علوی امروز، دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، اظهار کرد: ما در استان به جز شهر مشهد که شرکت مستقلی دارد، در ۷۵ شهر در حال خدمات‌رسانی هستیم. جمعیت تحت پوشش شهرها یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر بوده که تقریبا ۱۰۰ درصد جمعیت شهری تحت پوشش قرار دارند.

وی افزود: تعداد مشترکین آب شهری در استان ۷۵۶ هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب بوده که برای آبرسانی و برقراری خدمات به آنها ۴۲۱ حلقه چاه، ۸ قنات و ۱۲ چشمه منابع تامین آب در طی سال هستند. ظرفیت تامین آب ما در آب و فاضلاب شهری حدود ۲۵۴ میلیون‌مترمکعب در سال بوده که از این میزان حداکثر تولید در طی سال ۱۳۰ میلیون مترمکعب است.

علوی ادامه داد: تعداد کل مخازن استان ۲۷۵ باب مخزن بوده که ظرفیتی معادل ۵۰۰ هزار مترمکعب را در سطح استان تامین می‌کند. برای آبرسانی به شهرها ۶۲ ایستگاه پمپاژ، ۲ تصفیه‌خانه آب و ۲۵ آزمایشگاه آب در سطح استان قرار دارند که کیفیت آب توزیع شده را بررسی و تضمین می‌کنند. طول شبکه توزیع آب در شهرهای استان به جز مشهد حدود ۶۶۰۹ کیلومتر و طول خطوط انتقال آب ۱۷۰۰ کیلومتر است.

۳۰٫۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: در حوزه فاضلاب ۳۰.۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب در ۷ شهر استان قرار دارند و جمعیت تحت پوشش فاضلاب ۵۴۳ هزار نفر و تعداد مشترکان نیز ۲۱۵ هزار نفر در سطح استان است. ۶ آزمایشگاه تخصصی فاضلاب و ۷ تصفیه‌خانه فاضلاب در دست بهره‌برداری قرار دارد. طول شبکه فاضلاب در سطح استان ۱۵۰۰ کیلومتر و طول خطوط انتقال فاضلاب ۵۶ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه کل روستاها در استان ۳۳۱۴ روستا بوده که جمعیت آنها یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر است، عنوان کرد: تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۲۵۹۸ و جمعیت آنها یک میلیون و ۷۱۸ هزار نفر است که از این تعداد ۲۴۸۶ روستا تحت پوشش خدمات بهداشتی آب قرار دارند و جمعیت روستاهای تحت پوشش یک میلیون و ۵۸۳ هزار نفر است که در قالب ۵۹۶ هزار اشتراک در سطح روستاها خدمات‌رسانی می‌شوند.

علوی بیان کرد: جمعیت روستایی تحت پوشش آب ۹۱.۲ درصد است و ۹۷ درصد روستاها از لحاظ جمعیت روستایی از شاخص آب شرب برخوردار هستند. ما در سطح استان در حوزه روستایی ۲۴ آزمایشگاه آب داریم که مطلوبیت شیمیایی آب را در سطح روستاهای استان کنترل و نظارت می‌کنند. تعداد مخازن آب در سطح روستاها ۲۲۳۵ مخزن بوده که حجم آنها معادل ۳۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طول شبکه آب در سطح استان حدود ۲۴ هزار کیلومتر بوده که در مجموع طول شبکه‌های آب ما حدود ۳۰ هزار کیلومتر در استان می‌شود. تعداد چاه‌های در مدار ۱۰۱۵ چاه، ۲۰۴ چشمه و ۸۳ رشته قنات بوده که در مجموع ۱۳۰۲ منبع آبی در سطح استان داریم. استان خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بالاترین جمعیت روستایی را در استان‌های کشور دارد. بزرگ‌ترین شرکت آب و فاصلاب روستایی در سطح کشور در استان خراسان است.

افتتاح ۱۶ عنوان پروژه شهری و ۲۸ پروژه روستایی در دهه فجر

وی در خصوص افتتاح پروژه‌های دهه فجر، گفت: در حوزه آب و فاضلاب شهری ۱۶ عنوان پروژه در شهرستان‌های مختلف با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان به بهره‌برداری خواهد رسید. در روستاها تعداد پروژه‌ها بیشتر است که ۲۸ پروژه در سطح استان در بخش روستایی با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که ۱۶ شهرستان و ۵۴ روستا از آن بهره‌مند می‌شوند و جمعیت بهره‌مند ۶۰ هزار نفر در سطح استان است.

علوی با اشاره به اینکه ۷ شهر سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، طرقبه، شاندیز، گلبهار و گناباد دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستند، تصریح کرد: ما جلسات مدیریت بحران آب را به صورت هفتگی و روتین در سطح استان داریم. در حال حاضر از ۷۵ شهری که تحت پوشش ما قرار دارند، ۳۳ شهر در کلینیک تامین آب شرکت هستند که باید از آنها مراقبت شود و پروژه‌های بهبود و ارتقا شکل گیرد.

۵ شهر در وضعیت قرمز و ۱۶ شهر در وضعیت زرد از نظر تامین آب قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: از این تعداد ۵ شهر نیشابور، تربت جام، گلبهار، مشهدریزه و شاندیز شرایط ویژه‌تر و قرمز دارند، یعنی علاوه بر کلینیک در ICU نیز هستند. نیاز آبی این شهرها بیش از توان تولید آب است. در این شهرها قطعا بحران نخواهیم داشت اما با چالش و مشکل روبه‌رو هستیم.پروژه‌هایی در نظر گرفتیم تا کسری ۱۵۰ لیتر در ثانیه را تامین کنیم که تابستان مشکل نداشته باشیم. ۱۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، یعنی تولید و نیاز آنها سر به سر است.

وی بیان کرد: در قبال این شهرها دو کار باید صورت گیرد، یک قسمت ما هستیم که باید تولید را بر حسب سرانه‌های هر فرد در شبانه‌روز افزایش دهیم و دوم‌ مردم هستند که باید مدیریت مصرف داشته باشند. در برخی شهرها کمبود آب به دلیل مصارف بیش از حد است. در سطح روستایی با کسری آب در ۲۰۰ روستا مواجه هستیم و مشکل داریم که با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند. ۱۱۵ روستای تحت پوشش و مابقی خارج از پوشش هستند. بخشی از پروژه‌های آنها نیز در دست اجرا است، اما باید اعتباراتی از صندوق توسعه ملی جذب کنیم تا اجرا شود.

بیش از ۳۰ درصد هدررفت آب داریم

علوی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ درصد هدررفت آب داریم. ۵۰ درصد از آب بدون درآمد هدررفت واقعی و ۵۰ درصد نیز هدررفت ظاهری بوده که در مجموع حدود ۳۰ درصد می‌شود. برای کاهش این هدررفت با شبکه فرسوده مواجه هستیم، ۵۰ درصد شبکه آب ما فرسوده هستند که معادل ۱۵ هزار کیلومتر است.

وی در خصوص انشعابات غیر مجاز، عنوان کرد: انشعابات غیر مجاز کشف شده در سال ۹۷، ۲۰۸۱ فقره بوده و در ۱۰ ماهه سال ۹۸، ۵۶۸ فقره کشف و تبدیل به مجاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص یکپارچه‌سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی، گفت: یکی از مسائل پیش روی صنعت آب و فاضلاب یکپارچه‌سازی است که از سال ۹۰ آغاز شده، مدتی مسکوت مانده و مجدد از ابتدای سال ۹۸ توسط وزیر نیرو راه‌اندازی شده که مصوبات قانونی خود را اخذ کرده و در آستانه ‌اجرایی شدن قرار دارد. شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در قالب شرکت غیر دولتی در هم ادغام خواهند شد و شروع عملیات اجرایی با معرفی مدیرعامل این شرکت در استان‌ها رخ ‌خواهد داد که براساس الگوی شایسته‌گزینی وزارت نیرو است.

ادغام شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان تا کمتر از یک ماه آینده

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی و شرقی، تهران و اصفهان مدیر عامل‌ها انتخاب شدند و در فاز عملیاتی قرار گرفته است. ‌کمتر از یک ماه آینده در خراسان رضوی نیز این اتفاق خواهد افتاد و در قالب یک شرکت یکپارچه ادغام خواهند شد. قرار است با این اتفاق جدید هم‌افزایی، افزایش توان کیفی، افزایش کمک‌رسانی شهر به روستا و روستا به شهر و ‌حذف موازی‌کاری در دستور کار قرار گیرد. در مرزبندی جغرافیایی، آب و فاضلاب مشهد به آب و فاصلاب شهرستان مشهد تبدیل خواهد شد.

علوی با اشاره به تفکیک آب شرب و غیر شرب، تصریح کرد: جداسازی آب شرب می‌تواند به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد و یکی از بحث‌هایی بوده که همچنان دچار مشکلات فنی است. یک راه این است که دو شبکه‌ای شود، راه دیگر اینکه آب در شبکه و منازل بهداشتی باشد و برای آب شرب از ایستگاه‌های برداشت آب شرب استفاده شود؛ مانند بجستان. شکل سوم اینکه شبکه بهداشتی باشد و آب شرب در مغازه‌ها به صورت بسته‌بندی ارائه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: حالت دوم را در چند نقطه استان داریم که در بجستان وجود دارد و در گناباد و کاخک در حال اجرا شدن است. حالت سوم‌ مناسب‌تر و برای منطقه ما مفیدتر است. برای این کار مشکل قانونی داریم که وزارت بهداشت همچنان بابت آب بهداشتی استانداردی اعلام نکرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فاضلاب با احتساب شهر مشهد از سطح کشور عقب نیستیم که حتی جلوتر هم هستیم، عنوان کرد: اگر مشهد را جدا کنیم، ۳۰.۵ درصد را تحت پوشش فاضلاب داریم که در کشور حدود ۵۰ درصد است، بنابراین از لحاظ شرکتی عقب هستیم. سطح اعتبارات دولتی در حوزه‌های عمرانی کاهش یافته که باعث می‌شود اختلاف بیشتر شود. از طریق سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی تلاش داریم که فاضلاب را در استان توسعه دهیم.

علوی خاطرنشان کرد: تکلیف سه شهر استان نهایی و سرمایهگذار نیز مشخص شده که این سه شهر خواف و تایباد و تکمیل شبکه سبزوار و احداث تصفیه‌خانه جدید بوده که مذاکرات با سرمایه‌گذار نهایی شد، در دوران پیشبرد قرارداد قرار گرفت و تا ۶ ماه آینده سرمایه‌گذار در این سه شهر کار خود را آغاز می‌کند. ۲۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در فاضلاب با بخش خصوصی داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان نهایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: ۴۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های اضطراری در نظر گرفته شده بود و قرار شد نمایندگان از اعتبارات در اختیار خود اعتبار دهند. مناقصات، نقشه‌های اجرایی و مقدمات در حال انجام است. کارها در حال انجام بوده که در قسمت ریالی آنچه نمایندگان تعهد کرده بودند، اعتباری در نظر گرفتند، اما هنوز تخصیص نیافته است. مبنا این است که به تابستان برسد، اما هنوز ریالی به دست شرکت نرسیده است.

وی در خصوص بودجه سال ۹۸، گفت: امسال تخصیصات پایین بوده و در بهترین حالت ۳۰ درصد است. تخصیص پروژه‌های نفتی ما صفر است. ۲۶ میلیارد تومان در بخش شهری و ۹۰ میلیارد تومان در بخش روستایی داریم. هرقدر هم که پول نداشته باشیم، نمی‌توانیم پروژه‌ها را متوقف کنیم و فعلا به صورت تعهدی کار می‌کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن