اجتماعی

رییس ستاد ازدواج دانشجویی کشور مطرح کرد؛

آمار طلاق در ازدواج های سنین بالا بیشتر است!

کد خبر : 25945

رییس ستاد ازدواج دانشجویی کشور گفت: ازدواج دانشجویی آگاهانه و بهنگام است و به دنبال ارائه بسته دانشگاهی قانون تسهیل ازدواج جوانان هستیم.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام والمسلمین صالحی ضمن ابراز تاسف از عملیاتی نشدن قانون تسهیل ازدواج، به اهمیت مسائل معیشتی در افزایش آمار ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری کمیته ملی کاهش طلاق و تسهیل ازدواج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک بسته دانشگاهی از قانون تسهیل ازدواج ارائه دهیم که سریعتر اجرایی شود.
وی گفت: ازدواج دانشجویی، برنامه ها و ابعاد متنوعی دارد که طرح ملی «همسفرتابهشت»، به عنوان یک برنامه فرهنگی زیارتی و به نوعی ماه عسل زوجین، صرفا بخشی از این برنامه ها محسوب می شود.
وی، مهارت های ارتباطی همسران، تربیت فرزند، سواد رسانه، هنر معیشت در زندگی و سایر مباحث موثر در استحکام بنیان خانواده را از محورهای آموزشی طرح همسفرتابهشت معرفی و تصریح کرد: طرح ملی همسفرتابهشت، ۲۳ سال پیش از دانشگاه های تهران آغاز شد و هر سال طی یک بازه چهارماهه، همه دانشجویانی که در زمان اشتغال به تحصیل، عقد ازدواج و در سامانه ثبت نام داشتند، به مشهد مقدس مشرف شدند که تعداد آنان تاکنون به حدود ۵۰۰هزار زوج رسیده است.

آمار طلاق در ازدواج های سنین بالا بیشتر است

حجت الاسلام والمسلمین صالحی با اشاره به اینکه آمار و ارقام دو دهه برگزاری طرح همسفرتابهشت، قابل پژوهش و استفاده دستگاه های مرتبط است، افزود: خود ما نیز آمار طلاق ۳۰۰هزار زوج دانشجویی که طی ده سال گذشته ازدواج کرده اند را از ثبت احوال اعلام کردیم که با اختلاف قابل توجه نسبت به ازدواج های غیردانشجویی، زیر ۶درصد بود.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها ضمن انتقاد از برخی آمارسازی های غیرمستند مبنی بر ناموفق بودن ازدواج های دانشجویی، اظهار کرد: این در حالی است که افزون بر آمار استعلام شده از ثبت احوال، دلایل متعددی وجود دارد که ازدواج در بازه زمانی تحصیل در دانشگاه، موفق تر است از جمله اینکه قابلیت سازگاری با شریک زندگی در این سن بیش از سنین بالا بوده و آمارها نشان می دهد اغلب طلاق ها در ازدواج های با سن بالا اتفاق می افتد.
وی در ادامه گفت: اگر ازدواج به موقع نباشد، در هر سنی چه پایین تر و چه بالاتر، آسیب زننده است؛ لذا بخش دیگری از برنامه های ازدواج دانشجویی بر آموزش مجردین متمرکز بوده و در آن حتی از نقش والدین در تکمیل این فرآیند غفلت نشده است.

نتیجه تصویری برای ازدواج"
نظام تعامل خانه و دانشگاه در دست تکمیل

حجت الاسلام والمسلمین صالحی اضافه کرد: نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با همکاری مراکز مشاوره و معاونت های فرهنگی دانشگاه ها در حال تکمیل نظام تعامل خانه و دانشگاه است که امیدواریم امسال تکمیل و ابلاغ شود.

اهمیت افزایش ازدواج در جلوگیری از بحران جمعیت

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها یادآور شد: یکی از بحران های جدی پیش روی جامعه، بحران جمعیت است که طبق آمار وزارت بهداشت، در میان همه مولفه های موثر در افزایش جمعیت، هیچ مولفه ای به اندازه افزایش ازدواج در جامعه، جبران کننده خلأ کاهش رشد جمعیتی نیست.
وی ضمن ابراز تاسف از عملیاتی نشدن قانون تسهیل ازدواج، ادامه داد: البته قطعا مسائل اقتصادی و معیشتی نیز در این زمینه اثرگذار است که در تلاش هستیم با همکاری کمیته ملی کاهش طلاق و تسهیل ازدواج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک بسته دانشگاهی از قانون تسهیل ازدواج ارائه دهیم.

بی مهری خیرین به حوزه ازدواج

حجت الاسلام والمسلمین صالحی افزود: در این زمینه باید با دستگاه هایی که می توانند در حوزه سخت افزاری به ما کمک کنند، وارد تعامل شویم که این تعامل، از قوانین تسهیل گر ازدواج در آموزش عالی تا تامین خوابگاه های متاهلین و مسائل معیشتی زوجین دانشجو را شامل می شود. در عین حال خیرین نیز در کنار زمینه های درمانی و آموزشی، می بایست توجه جدی به حوزه ازدواج داشته باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن