اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

خراسان رضوی در آستانه سفر رییس جمهور؛

نماینده مجلس:حاشیه نشینی، زیارت و آب مشهد نیازمند توجه در سفر رییس جمهور به خراسان رضوی است

کد خبر : 45186

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: حاشیه نشینی، زیارت، تامین آب شرب و دیگر زیرساختهای خدماتی به ترتیب به عنوان اولویتهای شهر مشهد لازم است که در سفر پیش روی رییس جمهور به خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: رییس جمهور به مشکلات خراسان رضوی به خصوص مشهد، به واسطه دوره مدیریتی ایشان در آستان قدس رضوی اشراف کامل دارند.

وی ادامه داد: اگر چه مشهد از دیدگاه کسانی که از فرودگاه شهید هاشمی نژاد وارد این شهر شده و در هتل های پنج ستاره اقامت می کنند به عنوان شهری برخوردار شناخته می شود اما این کلانشهر با مشکلات و پیچیدگی های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کند که این مشکلات از دولتهای گذشته انباشته شده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه معضل حاشیه نشینی در نقاط مختلف کشور وجود دارد اما در هیچ شهری این معضل به اندازه مشهد نیست و برای همین رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ای داشته اند که به مساله حاشیه نشینی این کلانشهر پرداخته شود.

پژمانفر افزود: بیش از یک سوم جمعیت ۳.۵ میلیون نفری کلانشهر مشهد حاشیه نشین هستند لذا نمی توان از این معضل به راحتی گذشت و با تصمیم های مقطعی برای رفع آن تلاش کرد.

وی اضافه کرد: مشهد برخلاف دیگر شهرها که فقط ابعاد محلی دارند، نه تنها جایگاه ملی بلکه ماموریت بین المللی دارد و قبله عاشقان اهل بیت(ع) از همه دنیاست و زائران فراوانی همانند زائران ایرانی علاقه مند به زیارت بارگاه منور رضوی هستند.

این نماینده مجلس گفت: تحقق میزبانی شایسته زائران نیازمند زیرساخت کافی و برنامه ریزی دقیق و منسجم است تا زمینه حضور همراه با آرامش و آسایش را برای زائر فراهم کند.

پژمانفر افزود: به موضوع زیارت و زائر نیز نباید رویکرد تجاری داشت چرا که اگر بخواهیم دنبال درآمدزایی از زائر باشیم هزینه زائران در مشهد زیاد می شود و بر تعداد حضور آنان در مشهد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی، مساله بعدی مشهد را تامین آب شرب این کلانشهر عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون تامین آب شرب مشهد به یک مشکل جدی تبدیل شده و برداشتهای بی رویه از دشت مشهد، این پهنه را به یکی از دشتهای بحرانی کشور تبدیل کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر اینها در حوزه زیرساختهای برق، انرژی و حمل و نقل درون شهری مسائل زیادی داریم و مشهد امروز به یکی از شهرهای آلاینده در کشور تبدیل شده است و رفع این معضلات اقدامات عاجل می طلبد.

پژمانفر به سکونت و پذیرایی از میلیونها زائر، مهاجر و اتباع خارجی در مشهد اشاره کرد و افزود: همه این اقشار مانند ساکنان بومی این کلانشهر از خدمات بهداشت و درمان استفاده می کنند و نکته جالب توجه این است که حتی با صرف نظر از این جمعیت، سرانه تخت بیمارستانی مشهد در مقایسه با کل کشور بسیار کمتر از میانگین کشور است.

وی اضافه کرد: با احتساب تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که کلنگ احداث آن در منطقه “ساختمان” زده شده است باز هم مشهد با کمبود بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی مواجه است.

به گزارش ایرنا، نخستین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت در سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته جاری به مقصد خراسان رضوی صورت می‌گیرد، استانی که باوجود ظرفیت‌های فراوان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی همچنان از مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی و رشد نامتوازن رنج می‌برد.

کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد سالانه با پذیرش ۳۰ میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی به صورت بالقوه علاوه بر دستیابی به ظرفیت عظیم تبلیغی و اجتماعی، از بازاری ۳۰ میلیون نفری بهره مند است که به گفته کارشناسان استفاده از این ظرفیتها به خوبی صورت نگرفته است، در کنار همه این فرصتها باید ۱.۳ میلیون نفر حاشیه نشین و جمعیت ۱۰ درصدی اتباع خارجی در مشهد و همچنین کم آبی و در سایه مشهد قرار گرفتن کانون های جمعیتی مانند نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه را به عنوان دیگر چالش های خراسان رضوی در گوشه ذهن قرار داد.

سفر آیت الله رییسی به مشهد و خراسان رضوی و دیدگاه جهادی دولت سیزدهم می تواند مردم استان را به آزاد شدن ظرفیت عظیم اقتصادی و اجتماعی استان امیدوار کرده و زمینه را برای رفع چالش های حاشیه نشینی، کم آبی و خدمت رسانی امام رضاپسند به زائران فراهم نماید.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن