اجتماعیزندگی

خیریه حمایت از بیماران آسیب پذیر توس، آغوشی که هر روز بزرگ تر می شود؛ دو دهه همراه با اشک ها و لبخند ها به همراه فرصتی برای نیکوکاری

کد خبر : 19779

 

هر چهارشنبه که از راه می رسد با طلوع خورشید از خاوران، مسجد نقویه در خیابان احمد آباد مشهد شاهد برگزاری نشست موسسه خیریه حمایت از بیماران آسیب پذیر توس است و مدیران دولتی، پزشکان و بازاریان خیر و نیکوکار مشهد گردهم می آیند تا در شهر توس و در کنار بارگاه رضوی درد بی پولی، بیمار آسیب پذیری را از پا نیاندازد.

اینک که در بیست سالگی این نهاد سر بلند قرار گرفتیم، گفتگویی را با حاج غلامرضا بصیری پور مدیر عامل پر تلاش این موسسه انجام دادیم که به استحضار خوانندگان محترم می رسد.

مدیر عامل موسسه خیریه حمایت ازبیماران آسیب پذیر توس در گفتگو با صبح مشهد اظهار می کند: این موسسه ۲۰ سال و با عضویت جمعی از علما، خیرین و پزشکان نیکوکار سالانه به بیش از۴۵ هزار بیمار نیازمند با تامین دارو، انجام آزمایش، عمل جراحی، شیمی درمانی و … کمک می رساند.

دکتر غلامرضا بصیری پور درباره شکل گیری این خیریه می گوید: حدود سال ۱۳۷۸ بود که حجت الاسلام دهشت یک نوبت در بیمارستان بستری شده بودند و با دیدن مشکل محرومان و نیازمندان در بیمارستان انگیزه شکل گیری این موسسه به وجود آمد. همان زمان با حجت الاسلام نبوی و حجت الاسلام دهشت و چند تن از دوستان تشکیل جلسه دادیم و من به عنوان مدیر عامل انتخاب شدم. انگیزه و هدف اصلی ما کمک به نیازمندان و محرومان بود که با همین هدف خیرین و دوستانی که می توانستند در این مسیر با ما همراه شوند را دعوت کردیم و این مقدمه ای شد برای حضور مستمر خیرین و دوستانی که پس از سال ها هنوز با ما در این خیریه همراه هستند.

غلامرضا بصیری‌پور می‌افزاید: طی این دو دهه ۱۱۰ میلیارد ریال فقط بصورن نقدی از خیری جذب شده و لازم به ذکر است، این موسسه مبلغی به هیچ بیماری پرداخت نمی کند و پرونده و صورت حساب بیماران نیازمند از واحد مددکاری بیمارستان ها برای ما ارسال و برای پرداخت هزینه آن اقدام می شود.

وی بیان می‌کند: از طرفی اگر بیمار نیاز به دارو داشته باشد به داروخانه ها معرفی به صورت رایگان دارو دریافت می کند که بخشی از هزینه دارو با همکاری و کمک انجمن و بخشی با ارائه درصدی تخفیف تهیه می شود.

وی می‌گوید: چهارشنبه هرهفته جلسه ای با حضور خیران برگزار و پرونده تعدادی از بیماران بررسی می شود و کمک های حاضران در جلسه جمع آوری و به آنان تعلق می‌گیرد.

وی همچنین افزود: یکی از خدماتی که این موسسه به بیماران دارد در اختیار قرار دادن پروتز ( دست و پا و…) به بیماران است. و برای هیچ کس محدودیتی نداریم به ویژه پروتز دست و پا که برای بیماران حیاتی است. بیمار را به موسسه معرفی می کنند و ما به هلال احمر معرفی می کنیم. پروتز ساخته می شود و بقیه کمک ها را هم پیگیری می کنیم. سال گذشته ۶۰ مورد پروتز را تامین کرده ایم. و خوشبختانه امسال هم همین روال ادامه دارد.

مدیر عامل موسسه خیریه حمایت ازبیماران آسیب پذیر توس افزود: خدمت دیگری که ما در موسسه انجام می دهیم؛ برای محرومانی است که نیاز به ویلچر دارند و ما رایگان ویلچر در اختیارشان می گذاریم البته ویلچرهای خاص نیاز به بررسی جداگانه دارد اما برای ویلچر معمولی رایگان هیچ مشکلی نداریم که هر سال ۲۰۰، ۳۰۰ یا ۴۰۰ ویلچر به میزانی که لازم بوده است، تهیه کرده ایم.

از جمله کارهای دیگر این موسسه این است که سایر تجهیزات پزشکی مانند دستگاه ونتیلاتور، سی پپ،بی پپ،آی پد، اکسیژن ساز یا هر دستگاهی که به خاطر آن بیمار مجبور باشد در بیمارستان بماند و هزینه های هر شب بیمارستان را بدهد به صورت رایگان و امانت در اختیار بیمار می گذاریم تا زمانی که بهبودی حاصل شود و محدودیت زمانی هم نداریم. بیمار هم پس از بهبودی دستگاه را به ما بر می گرداند.

برای خدمت رسانی محدودیت نداریم

ما خودمان محرومان را شناسایی نمی کنیم، اما همه مددکاران در بیمارستان ها موسسه را می شناسند و به محض رجوع کردن بیماری که نیازمند است او را به موسسه معرفی می کنند. بیمار را هم معطل نگه نمی داریم همان جا به مساله او رسیدگی می شود تا برای تامین هزینه هایش اقدام شود.

تاکید می کنم، از ویژگی های موسسه این است که پول نقد به هیچ کس نمی دهد. هرچه هست حواله است به درمانگاه ها به مراکز درمانی به بیمارستان ها داروخانه ها و… ما خودمان پول را می ریزیم.

محدودیت خدمات رسانی برای بیماران بومی و غیربومی نیست از اهواز، تبریز، اصفهان، بیرجند، سبزوار، قوچان و… به ما بیمار معرفی می کنند.

در هزینه هایمان شفاف و شرعی عمل می کنیم

وی خاطر نشان ساخت: در طول یک سال گاهی حدود ۴ هزار نفر بیمار داشته ایم که یک میلیارد تومان نقدی پرداخت کرده ایم. اما معتقدیم که این مبلغ یک چهارم هزینه است و سه چهارم دیگر در فرایند مددکاری خدمات داده شده است مانند تخفیف گرفتن از پزشک، تخفیف هزینه های بیمارستان و…

و تمام هزینه های دیگر حتی صبحانه، جلسات چهارشنبه از محلی غیر از پول خیرین تهیه می شود به عنوان مثال افراد خیر به نوبت صبحانه می دهند یا جشن مددکاران که سالی یکبار برگزار می شود هرگز از محل پول خیرین نیست. حتی به این مساله توجه داریم که سهم سادات و غیر سادات را جدا کنیم. تا یک ریال از پولی که جمع آوری می شود مساله شرعی نداشته نباشد.

نهادهایی که همراهی شان می کنیم

بصیری پور افزود: به بعضی از نهادها تا جایی که بتوانیم کمک می کنیم. به عنوان مثال انجمن مسلولین کمک ماهیانه مختصری داریم. با مرکز درمانی رضا توافق کرده ایم که هزینه بیمار سرطانی هر چه باشد؛ باقیمانده اش تقسیم بر دو شود ۵۰ درصد ما تامین کنیم و ۵۰ درصد مرکز درمانی.

بجز بیماران کلیوی که انجمن مستقیم دارند به سایر بیماران خاصی که انجمن های ضعیفی دارند کمک می کنیم.

درباره داروها هم تا جایی که برای ما ممکن باشد تهیه می کنیم. بعضی داروها نمونه داخلی مشابه دارند. گاهی واقعا به داروی خارجی دسترسی نداریم به بیمار می گوییم که نمونه داخلی مشابه اش را می توانیم برایش تهیه کنیم.

رمز موفقیت  خیران در این خیریه شفافیت کار است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی هم در خصوص خیران این موسسه اینگونه اظهار می کند: رمز موفقیت و تداوم و افزایش حضور خیران در این خیریه شفافیت کار وجمع آوری کمک ها بصورت مشارکت خرد است.

دکتر پور یوسف همچنین ابراز می کند: انجام مددکاری  برای بیماران مراجعه کننده به این موسسه نیز از کارها و فعالیت های بسیار موثر است.

وی همچنین با تقدیر از فعالیت این خیریه در امور درمانی تاکید می کند: برخی افراد تمام زندگیشان تحت الشعاع هزینه بیماری قرار می گیرد.

قاب عکس هایی که بر دیوار می درخشند

هر وقت وارد سالنِ جلسه های چهارشنبه می شوم؛ قاب عکس هایی روی دیوار رو به رو به چشم می خورند. بزرگان خیری که روزگاری همین چهارشنبه های پر از خیر و برکت گرد هم جمع می شدند تا گره ای از مشکلات بیماران محروم باز کنند. حجت الاسلام دهشت(ره)، حاج غلامرضا بهزادیان، حاج خلیل شگفتی، حاج رضا فولادکار، حاج محمود کلاهان، حاج سیدهادی خیامی، دکتر محمود جعفرزاده، محمد جعفر معماریان طهرانی، حاج علی نقوی، حاج سید مجتبی هاشمیان، دکتر سیدحسن هاشمیان، حجت الاسلام حاج میرزا ابوالقاسم تلافی نوغانی که دیگر در این جلسه ها حضور ندارند اما نام نیکویشان زبانزد عام و خاص است و دعای خیر بیمارانی که از رنج و سختی رهایشان کردند تا همیشه بدرقه راهشان است….

گفتنی است: در همسایگی بارگاه امام رضا(ع)  فرصت نیکوکاری غنیمت شمرده می شود و عده ای برای توسعه دانش مدرسه می سازند؛ برخی برای کمک به زوج های بی سرپناه مسکن ساز می شوند و البته در شهر توس خیرانی هم هستند که نمی توانند از کنار همشهریانی که با درد مبارزه می کنند بی تفاوت عبور کنند و زندگیشان را وقف کمک به آسیب پذیرترین قشر یعنی بیماران کرده اند.

شما نیز این فرصت را دارید تا رنج بی پولی بیماری را درمان کنید تا در شهر آقای مهربانی ها  کسی به غیر از درمان بیمارش دلمشغولی دیگری نداشته باشند.

این چهارشنبه شما هم دعوت خواهید داشت به سرای مهربانی ؛ موسسه حمایت از بیماران آسیب پذیر توس همین نزدیکی است و دست خیر شما را به گرمی می فشارد.

موسسه خیریه حمایت از بیماران آسیب پذیر توس

مشهد مقدس -احمد آباد -نبش عارف -مسجد نقویه -طبقه سوم

تلفن: ۰۵۱-۳۸۴۵۷۳۷۵

فکس: ۰۵۱-۳۸۴۵۷۱۶۴

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن