مقتضای تقوای دینی و سیاسی این است که در تحلیل سیره ائمه، نخواهیم آن را با نظر خودمان تطبیق کنیم، واقعیت را تحلیل کنیم، این غلط است بگوییم صبر امام رضا (علیهالسلام) در جریان مقابله با مأمون، صبر در برابر صلح بود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از Alamolhoda.com، آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، ۳ آبان ماه در حرم امام رضا (علیهالسلام)، با بیان اینکه احترام دنیا به شما به خاطر شجاعت است، نه برجام
تصریح کرد: مسؤولان دچار اشتباه نشوند، به خاطر برجام هیچکس شما را در کره زمین احترام نمیکند، اگر جایی شما را احترام میکنند، به خاطر جرأت و شجاعت شماست، به خاطر اینکه توانستید پهپاد آمریکایی را بزنید شما را احترام میکنند؛ به خاطر اینکه کشتی انگلیسی را در خلیجفارس توانستید قبضه کنید، به خاطر اینکه همپیمان شما، یمن ثروت و هستی آمریکا و سعودی را در آرامکو خاک و خاکستر کرد شما را احترام میکنند، نه به خاطر برجام، به خاطر برجام کسی شما را احترام نکرده.
آیتالله علمالهدی یادآور شد: مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشاتشان فرمودند «اگر جمهوری اسلامی و مدیران جامعه، شاه سلطان حسینها بشوند و دچار مدیران و مسؤولان ذلیل که جرأت و جسارت ندارند و در خود احساس قدرت نمیکنند و در مردمشان احساس توانایی و قدرت نمیکنند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد شد»؛ ما مسلمانیم، پیغمبر داریم، پیغمبر ما جامعه انقلابی داشته، شهید دادیم، بچههای مردم جان دادند، مرد و زن به داغ بچههایشان نشستند برای اینکه جامعه مثل امت پیغمبر درست کنیم، برای اینکه در مقابل دشمن حساسیت داشته باشد نه اینکه واداده باشد.
ایشان گفت: حساسیت در برابر دشمن؛ وقتی لشکر ۱۰ هزار نفره جنگ احزاب آمدند، مسلمانان فریاد زدند «هذا ما وعد الله و رسوله و لقد صدق الله و رسوله»، ما در مقابل دشمن ذلیل شویم که بگوییم غیر از دست دادن با دشمن اقتصاد ما درست نمیشود و پیش نمیرود؟ اینقدر ذلیل؟ آنهم بعد از ۴۰ سال که مردانگی و مقاومت نشان دادیم، آخرش بیاییم اینطور حرف بزنیم؟
سیره ائمه را با نظر خود تطبیق نکنیم، با مطالعه حرف بزنیم
نماینده ولیفقیه در واکنش به سخنان یکی از مسؤولان در تعبیر وارونه واقعیت ولایتعهدی علی بن موسیالرضا (علیهالسلام) (علیهالسلام)، متذکر شد: خاصیت در جامعه انقلابی ما «تقوای دینی و سیاسی» است، مقتضای تقوای دینی و سیاسی این است که هر تحلیل سیاسی نسبت به سیره ائمه داریم، با نظر خودمان نخواهیم تطبیق کنیم، واقعیت را تحلیل کنیم، این غلط است بگوییم صبر امام رضا (علیهالسلام) در جریان مقابله با مأمون صبر در برابر صلح بود، قبول ولایتعهدی جنگ با مأمون بود، عزیزان ما لااقل مطالعه کنند بیایند با مردم حرف بزنند، با نظر خودشان با مردم حرف نزنند.
ایشان خاطرنشان کرد: روزی که مأمون به حضرت گفت میخواهم خلافت را به شما بدهم، فرمودند «اگر این خلافت حق خداست که در دست توست نمیتوانی از خودت خلأ کنی، اگر این خلافت حق خدایی نیست، چیزی که مال تو نیست چطور میخواهی به من بدهی؟» در جریان ولایتعهدی، حضرت ولایتعهدی را قبول نکردند به این شکل؛ میگویند وقتی مأمون شمشیر را تا نیمه از غلاف درآورد، شمشیر را به امام رضا (علیهالسلام) نشان داد، امر بر حضرت رضا (علیهالسلام) دائر شد که صریحاً مخالفت کنند و کشته شوند و امامت و ولایت را نتوانند توسعه دهند و یا الآن صبر کنند، از فرصتهای آینده استفاده کنند و ولایت و امامت را توسعه دهند.
نیروهای انقلابی را مخالف ائمه جلوه ندهید
وی گفت: بگویید اگر تندهای امروز، آن روز بودند به امام رضا (علیهالسلام) اعتراض میکردند، ]به تعبیر شما[ از تندهای امروز تندتر آن روز بودند، دست امام رضا (علیهالسلام) را هم بوسیدند در برابر این موقعیت با صلابت و مجاهدانه ایشان، امام رضا (علیهالسلام) این کار را کرد؛ یک عده نیروهای انقلابی جانبرکف را «تند» گفتند، از صحنه بیرون کردن و بعد مخالف امام رضا (علیهالسلام) جلوه دادن، امام هشتم غضبناک میشوند، حضرت خشم میکنند شما ولایتعهدی امام رضا (علیهالسلام) را اینطور تفسیر میکنید، بروید کتاب بخوانید و مطالعه کنید، بعد بیایید بگویید.