اقتصادیشهری

یک مقام بهداشتی: پنیر محلی خطر انتقال بیماریهای مشترک را در بردارد

کد خبر : 49527

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بیشترین آسیب لبنیات فله بر سلامتی افراد مربوط به پنیر محلی است که قبل از مصرف جوشانده نمی‌‍‌شود و خطر انتقال بیماریهای مشترک بین دام و انسان مانند تب مالت را بدنبال دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، دکتر جواد صادقی نسب روز سه شنبه افزود: اگر شیر مصرفی در پنیر قبل از مصرف حداقل به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده شود و پنیر هم سه ماه در آب نمک نگهداری شود، آسیبی بر سلامتی ندارد ولی باید به این مسائل کامل توجه شود.

وی اضافه کرد: کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد به صورت دوره ای بر روند عرضه محصولات لبنی فله از جمله در لبنیات فروشی ها نظارت می کنند.

رییس شبکه دامپزشکی گناباد نیز در این خصوص گفت: عرضه لبنیات فله و از جمله پنیر محلی تهدید مهمی برای سلامتی و عامل افزایش بیماریهای مشترک انسان و دام است.

دکتر محمد رضا متقی افزود: با توجه به اینکه نظارت لازم بر روند انتقال شیر فله از دامداریها و بیشتر دامداریهای سنتی در گناباد صورت نمی گیرد، مصرف شیر غیر بهداشتی سلامت افراد جامعه را تهدید می کند.

وی عرضه مواد لبنی به صورت خام و غیر فرآوری شده را عامل مهم بروز بیماریهای مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، بروسلوز و تب کریمه کنگو ذکر کرد و گفت: لبنیات فله بدون شناسه بهداشتی و هویت بهداشتی عرضه می شوند و آسیبهای این مواد لبنی بر سلامتی از جمله در خصوص پنیر به دلیل جوشانده نشدن به مراتب بیشتر است.

متقی اظهار داشت: دامپزشکی در راستای وظایف خود نسبت به واکسیناسیون دوره ای دامها اقدام می کند ولی هیچ نظارتی بر روند دوشیدن شیر خام و انتقال آن از دامداریها تا مراکز عرضه صورت نمی گیرد.

رییس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: تصورات نادرست مردم در خصوص مواد نگهدارنده در لبنیات و پنیرهای پاستوریزه از عوامل مهم گرایش به مصرف لبنیات فله ،دوغ و پنیر محلی است، این در حالی است که مواد لبنی پاستوریزه تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل نبود رویکرد و سیاست مدون برای ساماندهی و جلوگیری از عرضه لبنیات فله این محصولات به صورت آزاد در لبنیات فروشی ها و برخی از فروشگاهها در سطح شهرستان گناباد عرضه می شود و نبود عزم جدی موجب شده که این مساله به حال خود رها شده باشد و نظارت بر عرضه لبنیات فله ضروری است.

گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را در این بخش ها دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن