استانی

تولیت آستان قدس رضوی: جامعه دارای هویت دینی و انسانی از تهدید و تحریم هراس ندارد

کد خبر : 21208

تولیت آستان قدس رضوی گفت: جامعه‌ای که هویت دینی و انسانی خود را بازیافته، از تهدید و تحریم نمی‌ترسد.
به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در نشست مشترک مدیران کل صداوسیما سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، خود فراموشی و بی‌هویتی انسان را نتیجه دوری از خداوند برشمرد و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) با زدودن بی‌هویتی از جامعه آن روزها و احیای خداخواهی در زندگی دیگر انسان‌ها، زمینه ایجاد بزرگترین جامعه بشری مبتنی بر اسلام را به وجود آورد.
وی با بیان اینکه در دوران مدرنتیه، خودگرایی و نفع طلبی محور اخلاق و سیاست تعریف شد، افزود: در دوران معاصر امروز، همه چیز خوب و عادلانه است به شرط آنکه بیشترین فایده را برای «من» داشته باشد، یا به عبارت دیگر، عدالت، صداقت، درستی، پاکیزگی به خودی خود مفاهیم بی‌معنا بوده و در صورتی مفهوم پیدا می‌کند که برای «من» نفع داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بن مایه تمدن جدید غربی خودگرایی و خودخواهی است و انسان فرورفته در این تمدن می‌داند که دیگر انسان‌ها هیچ گاه به نفع او کار نمی‌کنند و اگر تعامل و مراوده‌ای وجود دارد، هدف از آن دستیابی به اهداف شخصی است.
وی از خودگرایی به عنوان ریشه اصلی بی‌هویتی انسان غربی یاد کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های تمدن غرب، هر فضیلت و رذیلت اخلاقی حول محور منافع شخص تعریف می‌شود و هیچ چیز صاحب فضیلت یا رذیلت ذاتی نیست.
حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان کرد: در دنیای غرب عموما انسان‌ها از رفاه نسبی برخوردار بوده و مشکل فقر و بیکاری ندارند، در این شرایط چرا باید این همه خودکشی، طلاق و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی در چنین دنیای متمدن و پیشرفته‌ای وجود داشته باشد؟ ریشه این آسیب‌ها به بی‌هویت بودن انسان غربی باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه کاهش رنج بی‌هویتی انسان از کارکردهای مهم دین در دنیای مدرن است، افزود: اگر بخواهیم انسان خودباخته غربی را به مسیر صحیح هدایت کنیم، باید خدا را در زندگی او تجلی بدهیم زیرا خداوند گمشده انسان امروز است.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید براینکه جبهه کفر به دنبال بی‌هویت کردن و استعمار جوامع است، گفت: استکبار می‌داند که برای استثمار یک جامعه، ابتدا باید آن را بی‌هویت کند؛ نمونه‌های تاریخی فراوانی از تلاش دشمنان برای القای حس خودگرایی به مردم جوامع مختلف وجود دارد.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) جامعه ایران را زنده کرد و به مردم هویت داد و معتقد بود که جامعه‌ای که هویت داشته باشد، برای حفظ هویت خود پای همه چیز می‌ایستد. رهبر معظم انقلاب هم همین راه نورانی امام را تا به امروز طی کرده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه جامعه با هویت دینی و انسانی از تهدید و تحریم نمی‌ترسد، خاطرنشان کرد: تهدیدها و تحریم‌های آمریکایی گاهی ممکن است یک ملت را از پای در آورد و تسلیم کند؛ پس چرا ملت ایران بعد از سال‌ها هنوز در مقابل فشارهای غرب تسلیم نشده‌اند؟ زیرا مردم ما هویت دینی و انسانی خود را یافته‌اند و این سرمایه بزرگی است.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، از حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان یک رسانه دائمی، جذاب و فراگیر یاد کرد و افزود: جذاب‌ترین و اصیل‌ترین رابطه بین اقشار مختلف در حرم مطهر رضوی متجلی می‌شود و رنگین کمان اقوام در هیچ کجا همانند این آستان ملک پاسبان جلوه‌گری نمی‌کند.
وی بیان کرد: همه طبقات از هر قوم و طایفه با هر درجه تحصیلات و معیشت در حرم حضور دارند؛ از یک انسان درس نخوانده کشاورز بگیرید تا یک دانشمند هسته‌ای. از یک انسان پولدار تا یک انسان فقیر که جا برای خوابیدن شب ندارد. این پدیده بسیار زیباست و صدا و سیما باید به این موضوع بپردازد.
تولیت آستان قدس رضوی در عین حال تاکید کرد: اگرچه صدا و سیما در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است و نباید تلاش‌های انجام شده را نادیده گرفت اما ضرورت دارد که در راستای معرفت افزایی بیش از پیش گام برداشت.
وی گفت: از قدیم تا به امروز هیچ چیزی در حرم مطهر رضوی با این هدف که جذابیت این آستان مقدس افزایش پیدا کند، تغییر نکرده و هیچ افزودنی غیرمجازی هم به آن اضافه نشده است، در این شرایط چرا هر روز بر جاذبه آن افزوده می‌شود؟
حجت الاسلام و المسلمین مروی با تأکید بر اینکه مضجع شریف امام هشتم(ع) فقط کارکرد معنوی برای رفع گرفتاری‎های فردی ندارد، گفت: هرچند کارکرد معنوی و درخواست رفع نیاز از امام معصوم یک واقعیت است و به آن اعتقاد داریم اما در برنامه‎های رسانه‌ای نباید فقط به این بسنده کرد.
وی با بیان اینکه مشهد و حرم رضوی هم پایتخت معنوی و هم رمز هویت تمدنی ملت ایران است، اظهار کرد: بخش‌های فرهنگی آستان قدس رضوی و رسانه ملی وظیفه دارند که زیارت را به درستی معنا کنند تا زائران با درک صحیح از شرایط، زیارت همراه با معرفت داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: زیارت صرفا با طواف حول ضریح مطهر امام رضا(ع) اتفاق نمی‌افتد بلکه باید کاری کرد که همه زائران برگرد معارف آن امام همام طواف داشته باشند، لذا در برنامه سازی‌های رسانه ملی برای زیارت حرم مطهر باید یک چنین تلقی‌ای از زیارت داشت.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های معرفت افزا تابع زمان نیست و برنامه‌های رسانه ملی در این زمینه نباید مناسبتی باشد، خاطرنشان کرد: همه برنامه‌های صداوسیما باید رنگ و بوی دینی داشته باشد به این معنا که حتی در تولید برنامه‌های ورزشی و آشپزی هم از نگاه سکولار پرهیز شود.
تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: سایه فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی باید بر همه برنامه‌های رسانه ملی حاکم باشد. البته این به معنای آن نیست که در شروع هر برنامه‌ای، چند آیه از قرآن کریم قرائت شود.
وی در ادامه، بر لزوم پرداختن به موضوع قیام گوهرشاد در رسانه ملی تاکید کرد و گفت: یک سرفصل مغفول مانده در تاریخ معاصر ما مسئله گوهرشاد است و رسانه ملی می‌تواند در معرفی این قیام و بازنمایی این مقاومت فرهنگی ملت برای حفظ حجاب و عفاف نقش آفرینی کند.
حجت الاسلام و المسلمین مروی ادامه داد: از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ حدود ۶ سال ملت ایران تحت حکومت دیکتاتوری رضاخانی برای حفظ حجاب و عفاف و عاشورا مبارزه کرد تا اینکه به واقعه خونین مسجد گوهرشاد منتهی شد و در نتیجه آن عده زیادی به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: امروز یکی از سرفصل های دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی، مسئله بی‌حجابی است و به صورت برنامه‎ریزی شده در رسانه‌های خود روی این مسئله مانور می‌دهند و تبلیغات می‌کنند.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: حتی اگر تصور کنیم که در آموزه‌های دین اسلام به موضوع حجاب توجه نشده است، بازهم در هویت ایرانی حجاب از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده است.
وی در پایان سخنان خود، از همکاری بسیار خوب و فعال رسانه ملی در پوشش برنامه‌های حرم مطهر رضوی تقدیر و تشکر کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن