اخبار مهم

مدیر منطقه ششم عملیات آتش‌نشانی مشهد:

استفاده از لوله‌های آکاردئونی برای لوله بخاری مناسب نیست

کد خبر : 55567

مدیر منطقه ششم عملیات آتش‌نشانی مشهد با توجه به آغاز فصل سرما نسبت به چک کردن مسیر دودکش‌ها و استفاده از لوله بخاری مناسب هشدار داد.

به گزارش صبح مشهد، مرتضی حکم‌آبادی عنوان کرد: استفاده از گاز شهری به عنوان سوخت پاک حساب می‌شود، اما سهل‌انگاری در استفاده از آن می‌تواند عواقب خطرناک و دلخراشی به دنبال داشته باشد بنابراین با توجه به اغاز فصل سرما رعایت نکات ایمنی در زمینه دودکش‌ها لازم است.

وی افزود: گاز حاصل از سوختن بخاری گاز منواکسید کربن است که میل ترکیبی این گاز با خون ۳۰۰ برابر است و اگر در محیط پخش شود بسته به میزان غلظت آن، باعث مسمومیت شدید و بعضا مرگ می‌شود که برای جلوگیری از این عواقب خطرناک لازم است که شهرندان قبل از نصب بخاری، مسیر دودکش را چک کنند.

حکم‌آبادی اظهار کرد: شهروندان قبل از اینکه بخاری را نصب و راه‌اندازی کنند، حتما مسیر دودکشها را چک کنند که به این منظور می‌توانند کلاهک H را برداشته و یک وزنه داخل مسیر انداخته و مسیر را چک کنند و یا اینکه از پایین یک آینه را در دهانه مسیر قرار داده و نور بالا را ببینند، مسیر دودکش باید کاملا باز باشد که عمل مکش به درستی انجام شود.

وی هشدار داد: در فصل بهار که بخاری‌ها را جمع می‌کنند، اگر کلاهک H نداشته باشد، بارها این اتفاق افتاده که پرنده‌ها در مسیر لانه ساخته یا چیز دیگری داخل مسیر می‌افتد و آن را مسدود می‌کند، بنابراین لازم است که حتما مسیر دودکش بازبینی شود.

مدیر منطقه ششم عملیات آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: نکته دیگر این است که شهروندان حتما از لوله‌های بخاری گالوانیزه ضخیم استفاده کنند و اتصالات مرتب بوده و از دو زانو بیشتر استفاده نکنند، همچنین شیب لوله بخاری نباید افقی بود و حداقل یک زاویه ۴۵ درجه داشته باشد تا عمل مکش به درستی انجام شود.

وی با انتقاد از لوله‌های آکاردئونی گفت: این لوله‌ها که در اصل مخصوص هود هستند برای لوله بخاری مقاوم نبوده و درزبندی و اتصالات آن مناسب نیست و بارها اتفاق افتاه که به دلیل بازی کودکان در منزل، با کوچکترین برخورد توپ، لوله از جایش درآمده و یا با یک پرتاب اشیاء مثل خودکار و… سوراخ شده و باعث نشت گاز شود.

حکم‌آبادی گفت: جنس دودکشها حتما باید مقاوم بوده، از استحکام کافی برخوردار باشند و در مقابل حرارت خوردگی، زنگ‌زدگی و گازهای ناشی از میعانات مسیر دودکش مقاوم باشد. زانو حداقل ۵ سانت داخل لوله باشد، لوله سیمانی یا ایرانیتی در پشت بام نیز باید یک متر از کف پشت‌بام بالاتر بوده و تا شعاع یک متری اطراف آن هم آزاد باشد و برای جلوگیری از لانه‌سازی پرندگان و غلبه هوای سرد در مسیر حتما از کلاهک H استفاده شود و از محکم بودن کلاهک در مواقع طوفان نیز مطمئن شوند.

وی یادآور شد: لازم است هر بخاری حتما یک دودکش مجزا داشته باشد، وقتی که لوله بخاری نصب شد بعد از ۵ دقیقه از روشن شدن بخاری لوله را چک کنند که لوله گرم باشد، اگر دست زدیم و لوله سرد بود یعنی عمل مکش یا به دلیل نقص بخاری و یا مسدود بودن مسیر دودکش انجام نمی‌شود. رنگ شعله نیز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله زرد باشد خطرناک است و نشانه کاهش اکسیژن محیط است.

حکم‌آبادی خاطرنشان کرد: لوله بخاری را مستقیم از پنجره بیرون ندهند، چراکه جانمایی لوله بخاری از قبل باید در طراحی ساختمان در نظر گرفته شده باشد و نصب لوله بخاری از مسیر پنجره اصلا توصیه نمی‌شود، چون ممکن است شیشه شکسته و متوجه نشوند و گاز مونواکسید کربن وارد فضای داخل شود.

وی تأکید کرد: درزبندی دودکشها بسیار مهم است وقتی دودکش عایق نباشد، هوای سرد بیرون باعث خواهد شد که عمل مکشی دود انجام نشده و هوای سرد از درزها وارد دودکش شده و بدنه دودکش سرد شود و گاز منواکسید کربن که گرم، سبک و سیال است اگر مانعی جلو آن باشد مسیرش عوض شده و ممکن است گاز وارد فضای خانه شده و غلظت آن از یک حدی که بیشتر می‌شود اول فرد را دچار ضعف و سرگیجه و تهوع می‌کند و چنانچه غلظت آن خیلی بالا رود در عرص کمتر از یک ساعت باعث مرگ فرد نیز می‌شود.

مدیر منطقه ششم عملیات آتش‌نشانی مشهد افزود: یکی از اشتباهات رایج دیگر از سوی بعضی از شهروندان این است که چون برای دودکش مسیر مشخصی ندارند، لوله بخاری را داخل ظرف آب می‌گذارند که این کار کاملا اشتباه است، چراکه آب کار تصفیه گاز منواکسید کربن را انجام نمی‌دهد و ممکن است سیاه شدن آب، شهروندان را به اشتباه بیندازد، در صورتی که این سیاهی مربوط به سوختن دوده و چربی و گاز منواکسید کربن است و آب، مسیر گاز منواکسید کربن را بسته و گاز به راحتی در فضا پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در مغازه‌ها این کار را انجام می‌دهند و این عمل شاید برایشان خطری ایجاد نکند، چون درِ مغازه زیاد باز و بسته می‌شود و اکسیژن لازم به افراد می‌رسد، اما اگر در منزل که فضا بسته است این کار انجام شود حتما عواقب آن مرگ است و در بعضی از فضاها نیز شاهد استفاده کارگران در انبارها از ظرفی که زغال دارد یا مثلا استفاده از پیکنیک توسط راننده‌های کامیون در کابین هستیم که هر دو این موارد باعث تولید گاز منواکسید کربن و در نهایت مرگ افراد می‌شود.

حکم‌آبادی توضیح داد: برای تست مکش دودکش‌ها و اطمینان از مکش درست دودکش از یک شعله کوچک مثل شمع استفاده کرده یا با استفاده از یک تکه کاغذ سبک، شعله ایجاد کرده و جلو دریچه دودکش نگه دارند، اگر شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد، نشان می‌دهد که مسیر دودکش مشکلی ندارد، اما اگر شعله بدون تغییر مسیر بود احتمال مسدود بودن مسیر هست. همچنین اگر مسیر شعله به داخل برگردد این هم نشان‌دهنده درز و غالب بودن جریان هوای بیرون است که شعله را به سمت داخل هل می‌دهد که بهترین حالت این است که شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود.

وی افزود: یکی از موارد مهم دیگر این است که بعضی از افراد و به خصوص کودکان عادت دارند که جلو بخاری بخوابند، بخاری برای اینکه خوب بسوزد اکسیژن را از محیط بیرون تأمین می‌کند که اگر اکسیژن کم شود روی مغز افراد اثر می‌گذارد.

مدیر منطقه ششم عملیات آتش‌نشانی مشهد گفت: قبلا تبلیغات زیادی انجام شد که به منظور صرفه‌جویی در سوخت و هدر نرفتن آن، تمام درزهای منزل را بپوشانید که بعد از این اقدام که مردم درزهای پنجره، زیر در و… را بستند، در همان سال آمار فوتی‌ها خیلی بیشتر شد که به دلیل کمبود اکسیژن و ناقص سوزی بخاری بود و به دنبال آن گاز منواکسید در فضا پخش می‌شود، بنابراین اگر در منزلی تهویه مناسبی نباشد و جلو بخاری بخوابند، در دراز مدت روی مغز کودکان که آسیب‌پذیری بیشتری داشته و مقاومتشان کمتر است، اثر می‌گذارد.

بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته ، ۸۲ نفر در استان خراسان رضوی بر اثر مسمومیت گاز منواکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۶۰ نفر مرد و ۲۲ نفر زن بوده‌اند، همچنین در ۶ ماهه نخست امسال نیز مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن ۲۷ نفر بوده که از این تعداد ۱۷ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بوده‌اند.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن