اخبار مهمشهری

مهندس احمد نوروزی مطرح کرد؛ گره گشایی از ۵۰۰۰ میلیارد تومان پروژه راکد در مشهد

کد خبر : 23278

در آغاز سومین سال فعالیت به عنوان تصمیم سازان شهری، با رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد گفت و گو می کنیم؛ احمد نوروزی در این گفت وگو از عملکرد دوساله شورا و شهرداری در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری می گوید و اعلام می کند که در این مدت، پنج هزار میلیارد تومان از پروژه های راکد شهر گره گشایی و رفع مشکل شده است.
بازگشت اعتماد به سرمایه گذاران
نوروزی در تشریح مهم ترین اقدامات کمیسیون اقتصادی شورا در دو سال گذشته می گوید: اولین گام ما در ابتدای فعالیت در شورا، اعتمادسازی مجدد یا بازگرداندن اعتماد عمومی سرمایه گذاران به مدیریت شهری مشهد به منظور توسعه و رونق اقتصادی بود، چنان چه با تشکیل کارگروه مشترک تسهیل سرمایه گذاری باحضور اعضای شورای شهر، معاونان شهرداری و نمایندگان بخش خصوصی و شنود حرف ها و مشکلات سرمایه گذاران، برای رفع مشکلات پروژه ها و سرمایه گذاران اقدام و بسیاری از پروژه هایی که زمین گیر شده بود رفع مشکل شد. وی با بیان این که ۵۵ پروژه از این دست از شهر و به ویژه در بافت پیرامون حرم مطهر رفع مشکل و باز راه اندازی شده است، می گوید: برآورد می شود از نظر ریالی بیش از پنج هزار میلیارد تومان پروژه راکد رفع مشکل شده است. گاه برای یک پروژه بیش از ۲۰ جلسه رسیدگی و مذاکره توسط شهرداری، کارگروه و کمیسیون های شورا برگزار شده تا به سرانجام برسد.
نگاه ما در جذب سرمایه نیاز شهر بود
نوروزی با بیان این که در جذب سرمایه گذاری نگاه ما از منظر شهر و سرمایه ملی بود نه از منظر شهرداری و درآمد آن، اظهار کرد: به دنبال فواید و برکات سرمایه گذاری های جدید برای شهر بودیم بنابراین تلاش شد سرمایه گذاری های جدید به سمت موضوعات مورد نیاز شهر که درآن کمبود داشتیم سوق یابد مانند موضوعات سرگرمی و تفریحی و گردشگری. وی می افزاید: همچنین هدایت سرمایه ها به سمت نیازهای واقعی شهر با هدف جبران کمبود سرانه ها در مناطق مختلف با لایحه مشوق های سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفت. با این اقدام در عین ایجاد رونق اقتصادی، سرانه های فرهنگی، تفریحی، خدماتی، آموزشی، درمانی و… در محلات مختلف بهبود می یابد.
این عضو شورای شهر مشهد همچنین با یادآوری این که بدهی شهرداری در ابتدای دوره پنجم حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بود می گوید: تنها مطالبات معوق پیمانکاران خرد به هزار و ۷۰ میلیارد تومان رسیده بود و تراکم شناوری که شهرداری پیش فروش کرده و بدهی های سررسید شده بانکی و اوراق مشارکت که پرداخت نشده بلای جان شهرداری شده بود و تصور انجام کار جدید هم غیر ممکن جلوه می‌کرد، اما بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان از این بدهی که از درآمد یک سال شهرداری بیشتر است تا پایان سال قبل تسویه شده که اقدام بسیار بزرگ و قابل ستایشی است.
توجه به توانمندسازی مناطق کم برخوردار
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد تصریح می کند: برای مناطق پیرامونی و کم برخوردار هم برنامه ویژه ای با عنوان بازآفرینی محلات هدف، تدارک دیده شد تا با تبیین مفهوم بازآفرینی در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و البته از بعد کالبدی به هویت بخشی مناطق و اهالی کمک کند و به ساکنان مناطق نقش اجرایی و ماهوی داده شود چراکه معتقدیم تنها راه اجرایی احیا و به سازی بافت های ناکارآمد شهری حضور موثر خود مردم و ساکنان است. وی اظهار کرد: نگاه ما به اقتصاد شهر است و برخلاف دید سنتی که به دنبال کسب درآمد بیشتر از مردم برای شهرداری است، ما به دنبال آن هستیم که شهر و شهروندان از لحاظ مادی هرچه توانمندتر شوند که اگر این گونه شود منافع و برکات آن به تمام شهر از جمله شهرداری خواهد رسید تا آن را برای خدمت بهتر هزینه کند.
نوروزی همچنین درباره عملکرد کمیسیون اقتصادی شورا نیز یادآور می شود: در بازه ۱۸ ماهه مهرماه ۹۶ تا اسفند ۹۷، تهیه و به روز رسانی ۵۹ بسته سرمایه گذاری تجاری، تفریحی، پارکینگ، مسکونی، TOD و … به ارزش هفت هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان انجام شد و هشت قرارداد کلان پروژه به ارزش هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان به امضا رسید. از جمله این قراردادها دو پروژه مسکن ارزان قیمت علویه و شاملو در مناطق پنجتن و رسالت و به مجموع ۲۳۳۰ واحد و پروژه های تفریحی گردشگری اقامتی و تصفیه خانه طرق بوده است. احداث و تکمیل دو پارکینگ آزادی و مجد با مجموع ظرفیت ۱۷۰۰ خودرو و بوستان مینیاتوری نیز از دیگر پروژه های این فهرست به شمار می رود.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن