استانیاسلاید شو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبرداد:

صادرات ۳۰ میلیون دلاری پسته خوشاب به کشورهای اروپایی و آسیایی

کد خبر : 55439

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: سالانه بیش از ۳۰۰۰ تن پسته از شهرستان خوشاب به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، ابراهیم رودسرابی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰۰۰ تن پسته از شهرستان خوشاب به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: با احتساب هر کیلوگرم ۱۰ دلار، مبلغ ۳۰ میلیون دلار گردش مالی شهرستان از صادرات محصول پسته است.

وی با اشاره به اینکه ارقام غالب پسته کشت شده در خوشاب شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی است، بیان کرد: شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت‌دار است که همه ساله این محصولات گردش مالی خوبی را برای شهرستان به ارمغان می‌آورند.

رودسرابی با بیان اینکه محصول پسته، فرصت طلایی برای رونق اقتصادی خوشاب است، افزود: منابع مالی حاصل از تولید این محصول ظرفیت خوبی برای توسعه کشاورزی و ایجاد صنایع وابسته به آن در این شهرستان ایجاد کرده است.

وی پسته، انگور، زعفران، هندوانه تخمه آجیلی، زیره سبز، طیور، دام سبک و گندم را از جمله این محصولات مزیت‌دار شهرستان برشمرد و گفت: شهرستان در انگور دیم و هندوانه تخمه آجیلی رتبه اول را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین با اشاره به اینکه شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت پسته در استان رتبه دوم را بعد از مه ولات دارا است، بیان کرد: شهرستان خوشاب ۱۳ هزار هکتار باغ پسته دارد که امسال ۷۰۰۰ تن پسته خشک از باغات شهرستان برداشت شده است.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری پسته خوشاب به کشورهای اروپایی و آسیایی

وی خاطرنشان کرد: پسته، یک محصول صادراتی مزیت‌دار است که شهرستان خوشاب به عنوان یکی از قطب‌های تولید آن در خراسان رضوی، گام‌های مؤثری برای صادرات این محصول برداشته است.

رودسرابی ادامه داد: متأسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و همچنین خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی محصولات مزیت‌دار در شهرستان، با وجود گردش مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی این محصول در هرسال، سود اندکی نصیب کشاورزان منطقه می‌شود.

این مقام مسئول افزود: سایر محصولات مانند هندوانه، تخمه آجیلی، گندم، زعفران، انگور، گوشت مرغ و دام سبک نیز همه ساله مبالغ بسیار خوب گردش مالی را به خود اختصاص می‌دهند، اما با توجه به مشکلات مطرح شده، از این محصولات نیز سود اندکی نصیب کشاورزان می‌شود.

رودسرابی رسیدگی به مشکلات حوزه اقتصاد کشاورزی و معیشت روستاییان را حلال بسیاری از مشکلات مردم شهرستان عنوان کرد و گفت: به عنوان متولی بخش کشاورزی در شهرستان از تمامی مسئولین شهرستان به ‌ویژه مسئولان محلی، شوراهای شهر و بخش درخواست داریم تا در راستای بهبود اقتصاد مردم و بهره‌برداران، توجه ویژه به سرمایه گذران به ویژه سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی داشته باشند.

وی ضمن اشاره به تأثیر شناخته شدن محصولات خاص و ویژه شهرستان در بهبود اقتصاد کشاورزان، پیشنهاد داد تا المان پسته و خربزه مشکان به ترتیب در ورودی شهر سلطان‌آباد و مشکان نصب شوند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین به نبود بازارچه‌های سنتی در شهرستان خوشاب و نبود صنعت بسته‌بندی پسته و صادرات فله‌ای آن از شهرستان خوشاب به کشورهای آسیایی و اروپایی، اشاره کرد و افزود: این بازارچه‌های سنتی می‌توانند به عنوان عاملی برای ایجاد اشتغال و فروش محصولات کشاورزان منطقه باشد.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری پسته خوشاب به کشورهای اروپایی و آسیایی

خوشاب دارای دو بخش (مرکزی، مشکان)، ۵ دهستان (سلطان‌آباد، رباط جز، طبس، مشکان و دره‌یام) و ۷۴ پارچه روستا و آبادی دارای سکنه است. شرایط ویژه این منطقه، خوشاب را از لحاظ کشاورزی به منطقه‌ای برجسته بدل کرده؛ باغات گسترده پسته و نیز کشت گسترده گیاهان دارویی از مهمترین محصولات کشاورزی خوشاب محسوب می‌شود.

شهرستان خوشاب با ۳۶ هزار هکتار کشتزار و باغ، ۲۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۶۵ رشته قنات و ۲ رودخانه دائمی یکی از قطب‌های کشاورزی در غرب خراسان رضوی است.

سلطان‌آباد، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن