دانش و فناوری

آیا به بقایای یک سفینه فضایی دست یافتیم؟

کد خبر : 53329

آوی لوب، استاد دانشگاه هاروارد که هم اینک مشغول تحقیق روی یک شیء ناشناس است معتقد است بیگانگان فضایی، پیش از تماس با انسان‌ها، با هوش مصنوعی ارتباط برقرار خواهند کرد.

صبح مشهد– در کیهان تنها هستیم یا نه؟ آیا تنها حیات هوشمند روی سیاره زمین است؟ اگر تنها نیستیم چرا بیگانگان تا به‌حال تلاشی برای ارتباط با ما نکرده‌اند؟ آیا فناوری لازم برای دریافت و ترجمه سیگنال‌های آن‌ها را داریم؟ این سوالات جذاب، سال‌هاست ذهن خیلی‌ها را مشغول کرده، اما حالا با موضوع تازه‌ای مواجهیم. این‌که بیگانگان اگر باشند و بخواهند با زمین ارتباطی بگیرند هوش مصنوعی را ترجیح می‌دهند. هر روز خبر تازه‌ای درباره ابعاد جالب هوش مصنوعی می‌شنویم و حالا یک استاد نجوم در دانشگاه هاروارد می‌گوید، فرازمینی‌ها پیش از آن‌که با انسان تماس بگیرند، با هوش مصنوعی تماس برقرار خواهند کرد، چرا که بیگانگان فرازمینی احتمالا احساس «یگانگی و نزدیکی» بیشتری با فناوری انسانی دارند. این استاد دانشگاه هم اکنون با تیمش مشغول تحقیق روی شیء ناشناسی هستند که گمان می‌رود بقایای یک سفینه فضایی باشد.

سفر به فضا توسط هوش مصنوعی
به گزارش نیویورک پست، آوی لوب، استاد دانشگاه هاروارد، می‌گوید انتظار دارد که سفرهای میان‌ستاره‌ای با ابزارها و دستگاه‌های الکترونیکی انجام شوند و نه با موجودات بیولوژیکی، چرا که چنین سفری بسیار طولانی است. به گفته او حتی سفر به نزدیک‌ترین ستاره هم با موشک‌های سوخت شیمیایی ۵۰ هزار سال طول می‌کشد و سیستم‌های هوش مصنوعی این صبر را دارند و می‌توانند خاموش بمانند تا در چنین سفری دوام بیاورند. به گفته او «اگر فرازمینی‌ها به سراغ ما بیایند، البته ما می‌توانیم از سیستم‌های هوش مصنوعی خود برای تفسیر سیستم‌های هوش مصنوعی آن‌ها استفاده کنیم و به هر حال ممکن است نوعی احساس نزدیکی میان فرازمینی‌ها و هوش مصنوعی وجود داشته باشد.»

بقایای سفینه فضایی در گینه؟
لوب هم اینک، در سفر اقیانوس آرام به سر می‌برد تا به جست‌وجوی جسمی بپردازد که در سال ۲۰۱۴ در نزدیکی پاپوآ گینه نو سقوط کرده بود. داده‌ها حاکی از آن‌ است که این شیء از جایی خارج از منظومه شمسی به زمین آمده و ناسا هم آن را به‌عنوان نخستین شهاب میان‌ستاره‌ای که به زمین برخورد کرده، شناخته است. او یادآور می‌شود که این شیء، از ۲۷۲ شهاب سنگ دیگر در مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا سخت‌تر است و بر اساس اعلام وبلاگ مربوط به ماموریت اکتشافی لوب، او در حال کار روی این موضوع است تا مشخص کند که آیا این شیء «سفینه‌ای از یک تمدن فرازمینی بوده است یا نه»؟

پای یک تمدن پیشرفته در میان است؟
این استاد هاروارد در گفت‌وگو با فاکس نیوز دیجیتال بیان کرد که او و تیمش خبرهای داغ و تازه‌ای از جست‌وجو و تحقیقات‌شان دارند. آن‌ها یک کره کوچک مغناطیسی را پیدا کردند که بیشتر از آهن و منیزیم و تیتانیوم تشکیل شده، اما فاقد نیکل بود. به گفته لوب، این ترکیب در مقایسه با آلیاژهای ساخت بشر، سیارک‌ها و منابع شناخته‌شده اخترفیزیکی، غیرعادی است. او می‌پرسد: آیا این نخستین جرم میان‌‌ستاره‌ای شناسایی‌شده در سال ۲۰۱۴ را یک تمدن دارای فناوری ساخته است؟ لوب ادامه می‌دهد: پس از بازگشت، می‌توانیم آلیاژی را با همان ترکیباتی که در این کره‌ها پیدا کرده‌ایم در آزمایشگاه بسازیم و ویژگی‌های مواد حاصل را تجزیه و تحلیل کنیم. اگر لوب و تیمش در ماموریت خود به کشفی بزرگ‌تر دست پیدا کنند، هوش مصنوعی در آن نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن